Ajatteleeko isä nyt itseään vai lastaan?

• Viestiketjun aloittaja Itsekäs?
  • Ensimmäinen viesti
Itsekäs?
Eli olen hakenut pojalle päivähoitopaikkaa, joka sijaitsee 150m päässä kotoa. Isä vaatii poikaa nyt itselleen kirjoille ja haluaisi pojan naapurikuntaan (omaan kotikuntaansa) hoitoon, koska silloin hänkin voisi poikaa hakea ja viedä. Eli pojan hoitopäivät venyisivät molemmista päistä. Minä olen huono äiti ja ajattelen vaan itseäni, kun haluaisin pojan omaa kotiamme lähelle, missä olisivat sitten myös hoitopaikasta saatavat kaverit ja tulevaisuuden koulukaverit.....Ketuttaa...

Saimaannorppa
Olet minunkin mielestäni oikeassa hakiessas hoitopaikkaa kotinne läheltä. Voihan isä tulla hakemaan poikaa sieltä. Minun järjen mukaan se olis yksinkertaisempaa kuin sun viedä ja hakea aina sieltä kaukaa. Siis jos ymmärsin oikein, että poika asuis kuitenkin sun luona ja isä välillä hakis luokseen.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Miksei isä voi hakea poikaa nykyistä kotia lähemmästä pk:sta?
Lähin päiväkoti on noin 13km päässä isän kodista, tähän ollaan paikka haettu ja hän ei suostu aamuisin sitten heräämään niin aikaisin, että poikaa toisi hoitoon. Lähempänä ei ole, kun asutaan ihan kunnan rajalla.

Pystyykös pojan isä siis pitämään ja kasvattamaan hänet viikot ? Eli sinustako tulisi siis viikonloppuäiti ? Onko teillä yhteishuoltajuus ? Kummallako teistä on oikeus päättää pojan asioista ? En osaa muuta sanoa, kuka tietää enemmän tällaisista tilanteista, jos vanhemmilla eri osoitteet ja erimielisyyksiä lapseen liittyvistä asioista.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja MarjaK:
Pystyykös pojan isä siis pitämään ja kasvattamaan hänet viikot ? Eli sinustako tulisi siis viikonloppuäiti ? Onko teillä yhteishuoltajuus ? Kummallako teistä on oikeus päättää pojan asioista ? En osaa muuta sanoa, kuka tietää enemmän tällaisista tilanteista, jos vanhemmilla eri osoitteet ja erimielisyyksiä lapseen liittyvistä asioista.
Poika mukamas asuisi edelleen pääsääntöisesti mulla, mutta hoitopaikan takia siirrettäis kirjat. Mutta enpä uskalla tuohon lähteä, kun isä arvaamaton ja on musta tehnyt jopa lastensuojeluilmoituksen....kai saisi tuosta pontta hakea yksinhuoltajuutta, kun olen pojan hänelle muutenkin "antanut"...

Alkuperäinen kirjoittaja Itsekäs?:
Eli olen hakenut pojalle päivähoitopaikkaa, joka sijaitsee 150m päässä kotoa. Isä vaatii poikaa nyt itselleen kirjoille ja haluaisi pojan naapurikuntaan (omaan kotikuntaansa) hoitoon, koska silloin hänkin voisi poikaa hakea ja viedä. Eli pojan hoitopäivät venyisivät molemmista päistä. Minä olen huono äiti ja ajattelen vaan itseäni, kun haluaisin pojan omaa kotiamme lähelle, missä olisivat sitten myös hoitopaikasta saatavat kaverit ja tulevaisuuden koulukaverit.....Ketuttaa...
Tuo kohta kiinnitti huomioni. Onko nyt niin, että poika asuu sun luona ja isä on etäisä? Yrittääkö saada lapsen näin itselleen ja sinusta tulisi etä-äiti?
Ole tarkkana nyt ja päätä itse miten paras lapsen kannalta. Isä ajattelee itseään, ei lasta.

rasvie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Miksei isä voi hakea poikaa nykyistä kotia lähemmästä pk:sta?
Lähin päiväkoti on noin 13km päässä isän kodista, tähän ollaan paikka haettu ja hän ei suostu aamuisin sitten heräämään niin aikaisin, että poikaa toisi hoitoon. Lähempänä ei ole, kun asutaan ihan kunnan rajalla.
No huhhuh! Että ihan 13 km.... Vähän on erilaiset nämä etäisyydet :)

Ei todellakaan isä nyt ajattele poikaa yhtään, vain itseään.

moi
Jos pojan kirjat siirrettäsiin isälleen niin silloin hän myös asuu isällään,eli isä saa niin lapsilisän kuin elarit.Tuki maksetaan siihin osoitteeseen missä lapsi on kirjoilla.

vieras
Jos tollasiin järjestelyihin lähdet siksi ettei lapsen isä SUOSTU heräämään aikaisemmin niin mietippä uudelleen. Lapsi tossa kärsii eniten jos ruvettais kuskailemaan eri kuntaan hoitoon vain sen takia et isä ei viitti herätä aikasemmin!!

hemuli
Alkuperäinen kirjoittaja moi:
Jos pojan kirjat siirrettäsiin isälleen niin silloin hän myös asuu isällään,eli isä saa niin lapsilisän kuin elarit.Tuki maksetaan siihin osoitteeseen missä lapsi on kirjoilla.
Tää tuli mullaki mieleen :/

MIETI
Tarkkaan,se on totta että missä lapsi on virallisesti kirjoilla niin sinne ne lapsilisät ym. maksetaan ja kohta saatat olla se elarin maksaja sinä vaikka lapsi sinulla "virallisesti" asuukin,kun tuet menee sinne missä on viralliset kirjat.

ap
Mä koitin sanoa, että malttaisi odottaa muutaman kuukauden, kun sitten meidän kunta littyy pojan isän kotikuntaa, niin saadaan ilman asuinpaikan muutosta hakea sieltä hoitopaikkaa.....mutta kun ei niin ei...

Saraldo
Jostain muistan joskus lukeneeni, että lapselle tekis todella hyvää olla päivähoidossa sillä alueella, missä itsekin asuu, koska se tukee lapsen "juurtumista" kotiseudulleen ja ystäviin. Ja tosiaan, jos te meinaatte asua siellä vielä pitempäänkin, niin ne eskari- ja koulukaveritkin tulee siltä seudulta. Mikään ei nyt periaatteessa tue tuota isän ajattelua. Miksi pitäisi venyttää lapsen hoitopäiviä? Miksi viedä pois kodin läheltä? Kyllä isää ajaa tässä nyt ihan omaa etuaan. Ja jos kerran muutenkin on arvaamaton tyyppi, niin voisinpä jopa hakea sitä yksinhuoltajuutta. Jos teillä on nyt yhteishuoltajuus, niin teille voi tulla myöhemmin vielä isompia ongelmia, kun tulee eteen asioita, mihin tarvitaan molempien huoltajien lupa.

Yhteistyössä