aivotärähdys potilaan hoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "paniikki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"paniikki"

Vieras
Lapsi tippui kerrossängystä (semmoinen lasten versio matala mutta tapeeksi korkea kumminkin) :(
ja nyt tultiin sairaalasta pois ja hoito ohjeena anna särkylääkettä ja kuuntele hengittääkö yöllä?
nyt jäin miettimään että oikeasti? pudotusta oli kuitenkin 1,5metriä ja täysin unissaan ales selälleen.
toisella iso patti takaraivossa ja hoito-ohjeet yötä vasten kato hengittääkö se?
Onko tää joku uusi käytäntö?eikö potilasta enään herätellä 2h välein tms?

Vielä kaksi vuotta sitten me saimme ohjeen herättää muutaman kerran yössä (ja päivälläkin, jos nukkuu) ja tarkistaa tajunnan taso joillakin sopivilla kysymyksillä.

Mieti valmiiksi, mitä on ne kysymykset, niitä on vaikea keksiä, jos kuitenkin itse saat nukutuksi ja heräilet herätyskellon avulla. Vaikka voi olla, ettet nuku.

Rauhallista mieltä sinulle.

Kyllä mä aikoinaan yövuoroa tehdessäni commotioseurannassa olevia herättelin useamman kerran yössä että kuinka hyvin saa hereille ja yksinkertaisilla kysymyksillä selvittelin millainen on tajunta ja orientoituminen sitten herättyään.

[QUOTE="paniikki";26080174]meille annettiin käteen lappu jossa ojeet anna särkylääkettä ja seuraa hengitystä. Lääkäri ei missään vaiheessa neuvonut herättäämään lasta.[/QUOTE]

Eipä siitä haittaakaan ole, vaikka herättelisit, vaikka ei lääkäri käskenytkään. Ihan oman mielenrauhasi vuoksi herätä välillä.

Siis eihän siitä korkeintaan parin h välein herättelystä ole mitään haittaa, ainakaan kun vertaa pahimpaan vaihtoehtoon !
Mutta varmasti hyvin asiat menee, itselläni on ollut kolme kertaa aivotärähdys, ja sitä luokkaa että olen ollut kellon ympäri aivan muissa maailmoissa. Silti ajatus kulkee nykyisin ;)

Yhteistyössä