Aivot tarvitsee sokeria

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Meidän yhteiskunnassamme vallitseva sokerikammo on alkanut pikkuhiljaa onneksi väistyä pois. Miksi onneksi? Monestakin syystä, vähimmäisenä ei varmastikaan se, että kudoksemme ja hormonimme tarvitsevat sokeria toimiakseen täydellä teholla. Unohtamatta aivojen hyvinvointia, lisääntymiskykyä, sokerien vaikutusta mielialaan ja immuniteettiin.

Sokeri on edelleen osittain pelätty juttu. Tämä on suuri ihmetys, sillä se helpottaisi painonhallintaa, suuremman lihasmassa saamista, parempaa hedelmällisyyttä, aivotoimintaa, pienempää sydän ja syöpäriskiä.

Tiivistettyjen sokerien (kuten sokeripalojen) käyttöä kannattaa minimoida, mieluusti jättää kokonaan pois, mikäli terveys on tavoitteesi. Ne sisältävät suuria määriä kiinnitysaineita, jotka lisäävät tulehdustilaa kehossa. Tiivistys tekee sokerille sen, että siitä tulee erittäin pilaantunutta sokeria.

Yksi minua kiehtonut asia tässä elämässä on ollut ihmiskehon käyttö ja sen tehostaminen mahdollisimman luonnollisilla elementeillä. Tämä tarkoitti nuorempana vähäsokerisuuteen uskomista ja sen toteuttamista. Lopputuloksena oli paljon sairasteluja, lihaskipuja ja ongelmia kehon sisäisissä tiloissa. Nykyään taaksepäin katsottona tämä on hyvin helppo ymmärtää. Valinnat, jotka silloin tein, antoivat juuri sen lopputuloksen, jonka ne fysiologisesti on tarkoitettukin tuovan.

Luultavasti rakastat minun tavoin sokeria, ainakin maullisesti. Kukapa ei pitäisi pullista, jäätelöistä ja karkeista. Miksi sitä on pidetty sitten niin pahana? Kaikki liittyy teorioihin ja ideologioihin, joilla ei ole mitään tieteellistä perustaa. Ei ainakaan, jos katsotaan kehoa ja sen fyysisiä tarpeita. Tarinat ovat kivoja, mutta todellisuus on vielä kivempaa.

Aivot ja solut tarvitsevat sokeria. Sinä voit päättää mitä materiaalia niille haluat syöttää.

Minä en pidä sokerista, pullista, jäätelöistä tai karkeista.

Aivot saavat sokeria ilman että valkoista sokeria syö. Hiilihydraatit palaa sokeriksi ja jos hiilareita ei ole, tuottas elimistö sokeria rasvasta ketoosilla. Tuolloin tietenkin menetät rasvaa kehostasi. Se laihduttaa. Mutta syöt rasvaa ja proteiinia, niin aivot saa tarvitsemansa sokerin ja sinä pysyt kunnossa, kun et saa sokeria liikaa.

Itse asiassa se sokeripalojen syönti taitaa olla kaikkein terveellisin tapa nauttia sokeria. Harva kun pysty syömään esimerkiksi 7 sokeripalaa. Tämä määrä kuitenkin tulee jo yhdestä jogurttipurkillisesta (250 g.) Jonka jälkeen ei tule mieleen, että on syönyt melko lailla sokeria, eikä tosiaan edes tunnu siltä. Parempi olisi vaan mussuttaa niitä sokeripaloja sen minkä kykenee ja syömään muut elintarvikkeet ilman sokeria.

Syöpä tarvitsee sokeria! Aivot tarvitsevat hyvälaatuisia rasvoja! Mikä ihmeen postaus tämä on?!
Uusi tutkimus väittää, että syöpä saa polttoainetta rasvasta. Varmaankin maksettu tutkimus. :whistle: :X3:
Ehkä ap vältteli sokerin lisäksi myöskin rasvankäyttöä.
Itse koen sokerin kokolailla turhaksi, kipua aiheuttavaksi elimistössäni, enkä koe erityisen suurta tarvetta nautiskella sokeria paljoa. Se aiheuttaa minussa erilaisia kiputiloja, on tullut nyt viimeisen puolen vuoden aikana todettua. :mad:

Valkoinen sokeri, vaaleat hiilihydraatit ja transrasvat sekä suola... niistä on terveellinen ruokavalio tehty. Jos oikein terveysintoilijaksi haluaa heittäytyä, kannattaa lisätä ruokavalioon myös alkoholi.

Itse harrastan tuota ruokahippeilyä käymällä mäkkärissä ja juomalla siksterin neloskaljaa päälle. Kannattaa kokeilla. On todella freesi olo pitkän aikaa tuon jälkeen ja aivot voi paremmin kuin koskaan. Algebra on lasten leikkiä tuollaisen annoksen jälkeen.

Aloittaja voisi opiskella asiaa. Mitä sokereita on olemassa? Mitä sokeria on pöytäsokeri? Mitä sokeria on verensokeri? Mitä sokeria on laktoosi? Mitä haittaa on sokerista elimistölle? Miksi WHO antoi ja tulee antamaan vielä enemmän varoituksia sokerin käytöstä?

Vinkki: aivot tarvitsevat glukoosia, joka on monosakkaridi, eli sokeria, mutta se ei ole samaa sokeria, mitä sokeripalassa syöt.

Viknki2: aivot saavat sokeria, vaikka söisit pelkkää rasvaa. Miksi? Avainsana: glukoneogeneesi.

Vinkki3: tutustu mitä tarkoittaa toleranssi. Miksi vain läsinmaista ruokavaliota noudattavissa maissa tunnetaan syöpiä, diabetestä ja muita elintasosairauksia, mutta alkuperäiskansoissa ei?

Onnea totuuden etsimiseen.