aivonesteen virtaus häiriö...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolettaa..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolettaa..

Vieras
onko kellään kokemusta liiallisesta pään kasvusta vauvalla?

Meidän kohta 6kk pojalla alettiin tutkimaan tarkemmin kun pää kasvoi nopeasti.
neuvolasta laitettiin lähete sairaalaan ultra ääni tutkimukseen, jossa todettiin että aivoissa vasemmassa kammiossa on enemmän nestettä kun oikeassa.
Lääkärit sanoivat minulle että ei ole mitään vakavaa, suntilla imetään liika neste ja thats it... mutta silti mua huolettaa kun en oo koskaan kuullu et kellään ois semmosta!!yritin googlettaa asiasta jotain mut sieltä tulee vammais järjestön sivuja...

Niin joo ja magneetti kuvaan tulee kutsu, mutta ei oo kuulunu vielä ainakaan...
onko jollain kokemusta??

isosiskopuolella oli joku vaiva aivonesteissä ( muistaakseni oli niin että se neste ei lähteny sieltä jotenki selkärankaan tai jtk ) ja se huomattiin heti synnytyksen jälkeen. hänelle luvattiin elinaikaa n. 10 vuotta, mutta kuolikin jo 3 vuotiaana. (en siis kerenny henkilökohtaisesti tapaamaan häntä, vaikka kauhea ikävä häntä onkin ) hänet luettiin vammaiseksi, vaikka ihan normaali lapsi muuten olikin.

kaverini lapsella on suntti joka on kerran tukkeutunut. onneksi se saatiin korjattua ajoissa.tämäkin tyttö luettiin kehitysvammaiseksi. siksi varmaan tulee niin paljon sivuja vammaisjärjestöistä.ihan normaali elämää tämäkin päivänpaiste elelee :)

en missään tapauksessa halua pelotella, mutta halusin jakaa kanssasi sen vähän kokemuksen mitä minulla itselläni on.
google ja wikipediat on siitä huonoja paikkoja tiedon etsimiseen koska vaikka sieltä löytääkin 10 000 miljoonaa sivua paris hiltonin paikoista, sieltä ei löydy sellaista tietoa jostakin vakavasta josta olisi jollekkin jotain hyötyä tai lohtua :(

pidä pää pystyssä. jos lääkäri sanoo että ei syytä huoleen, niin silloin se varmaanki on niin.

lähetän sinne lohduttavaa lämpöä ja :hug: loppujen lopuksi asioiden on järjestyttävä parhaiten päin, saat nähdä!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti itsekin:
Kyse todennäköisesti vesipäästä.
Paljonko teillä pää kasvanut?

syntyessään oli py 37,5 ja nyt poika on parin viikon päästä 6kk ja py on 46.8!
Se kasvoi 4 ekan kuukauden aikana nopeaa tahtia, mutta nyt kasvu on ruvennut tasaantumaan! Lääkärit sanoivat että ei ole vakavaa, mutta silti mua huolettaa! Ja ei tuo pää nyt niin isolta näytä, koska poika on muutenkin iso(oli jo syntyessään 4620g)Nyt painaa 9800g ja on 70cm...

Kuulosta samalta kuin meidän lapsella, ainut vaan, että py oli syntyessään vielä pienempi, mutta täällä en ala sitä kaikkea selvittämään yleisesti, laita yy:tä, niin kerron tutkimuksista ja koko häiriöstä enemmän.

vauvanäiti, laitoin sulle viestiä, klikkaa ylhäältä auki kohta "Yksityisviestit" ja sieltä saapuneet. Viestiä voi laittaa myös klikkaamalla tuota kirjekuorta nikin alla.

Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa...:

Se kasvoi 4 ekan kuukauden aikana nopeaa tahtia, mutta nyt kasvu on ruvennut tasaantumaan! Lääkärit sanoivat että ei ole vakavaa, mutta silti mua huolettaa! Ja ei tuo pää nyt niin isolta näytä, koska poika on muutenkin iso(oli jo syntyessään 4620g)Nyt painaa 9800g ja on 70cm...

pitäsköhän huolestua. Meillä pojan pää syntyessään 35 ja 6kk neuvolassa oli 47cm. Pään kasvua seurattu välillä parin viikon välein juuri nopean kasvun takia. Terv.hoitaja sitä mieltä, että ku kasvaa tasasesti omalla käyrällään ni ei hätää. 8kk neuvolalääkäri parin viikon päästä, tietävätköhän terveyskeskuslääkärit asiasta tarpeeksi, vaik pitäskö käyttää yksityisellä? Poika ikäisekseen muutenkin isokokoinen 6kk neuvolassa oli 11,5kg ja 73cm.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:
Alkuperäinen kirjoittaja huolettaa...:

pitäsköhän huolestua. Meillä pojan pää syntyessään 35 ja 6kk neuvolassa oli 47cm. Pään kasvua seurattu välillä parin viikon välein juuri nopean kasvun takia. Terv.hoitaja sitä mieltä, että ku kasvaa tasasesti omalla käyrällään ni ei hätää. 8kk neuvolalääkäri parin viikon päästä, tietävätköhän terveyskeskuslääkärit asiasta tarpeeksi, vaik pitäskö käyttää yksityisellä? Poika ikäisekseen muutenkin isokokoinen 6kk neuvolassa oli 11,5kg ja 73cm.

Ei varmastikkaan ole huolen aihetta. Meillä tervhoitaja laittoi lähetteen keskussairaalaan ultraan, jossa huomattiin, että nestettä saattaa olla toisessa kammiossa vähän enemmän! Ja nyt odottelen kutsua magneettikuvaukseen... Meillä se pään kasvu on tasaantunut nyt ja kasvaa normaalisti...olen vaan huolissani koska en ole aikaisemmin kuullut tämmöisestä.

Hei!
Mun lapsella on sama juttu (aqueducti stenosis=aivonesteviemärin ahtauma)
Se huomattiin lapsen ollessa 2vk, nyt on 4 vuotta ja kaikki ihan ok.
Melle todennäköisesti antaa linkin yahoolle hydrocphalus-palstalle (?) , mekin sinne kuulutaan.Sieltä saa tietoa ja vertaistukea
Tsemppiä!

Yhteistyössä