Aivokalvontulehdus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Katiaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Katiaana

Vieras
Nouseeko aina crp?
Onko aina kuume?
Onko aina näppyjä?

Meillä oli kuukausi sitten se entero. Nyt eilen pojalle nousi aivan yhtäkkiä kuume, nukkuunut vaan ja päätä valitti ja oksensi.
TK:ssa käytiin, ei mitään. Kun crp normaali.

Tänään ei kuumetta, mutta ei lasta saa myöskään hereille. Jos saa, niin vastaukset on vaan mm, joo tai muuta vastaavaa muminaa.

Olen soittanut kyllä tk, ja aika on mutta kokemuksia???????? Tietoa???????

meillä ki oli se entwero ja viikko sen jälkeen ku tauti oli ohi nii nousi yli 40 kuume ja hirvee pääkipu,kuumetta kesti pari vrk ja lapset vaan makas eikä pystyny liikkuun ku pää/niska nii kipeä.lääkäri diagnosoi sen aivokalvon tulehduksksi,viirusperäinen.hoitona oli lääkitä 4 tunnin välein särkylääkkeellä.

Ei ole aina mitään noista, toisaalta virusaivokalvontulehdus voi olla hyvin lieväkin tauti, osalla lähes oireeton (ja silloin sen toteamisellakaan ei tietty ole niin väliä kun täsmähoitoahan ei ole, hoito vain oireiden lievitystä, ei siis yleensä kannata lähteä selkäydinpunktioita tekemään lieväoireisille lapsille, vaikka sillähän varma diagnoosi saataisiin).

Mutta tässähän ei ole mitään takeita mistä sairaudesta on kyse. Olennaista on nimenomaan tarkkailla lapsen kuntoa ja jos lasta ei saa hereille, tilanne pitää arvioida uudelleen tänään päivystyksessä.

tällähetkellä on tosi paljon adeno-virusta liikkeellä. nostaa iltaa kohden korkean kuumeen, kurkku tajuttoman kipeä ja ripulia voi myös esiintyä.

oiskohan meidän pojalla just tuo virus..äsken kyselinkin tuossa että onko muilla ollut liikkeellä sitkeää kuume tautia.nyt jo 6 päivää yli 39 asteen kuume.nyt lääkkeen annosta on n.1.5h ja kuume vaan nousee,silloin kun annoin lääkkeen niin kuume oli 38.2 ja nyt on 39.7 ja kurkku on kipee.

[QUOTE="vieras";21917824]oiskohan meidän pojalla just tuo virus..äsken kyselinkin tuossa että onko muilla ollut liikkeellä sitkeää kuume tautia.nyt jo 6 päivää yli 39 asteen kuume.nyt lääkkeen annosta on n.1.5h ja kuume vaan nousee,silloin kun annoin lääkkeen niin kuume oli 38.2 ja nyt on 39.7 ja kurkku on kipee.[/QUOTE]

kuulostaa aika paljon adeno-virukselta. :(

Oletko ap tosissasi, että veit lapsesi tajuttomana sairaalaan ja totesivat kuivuneen ja lähettivät kotiin??? Ei kait nyt tajuttomana tuotau lasta kotiuteta, ennen kuin on seurattu, että tila kohenee ja tajunnantaso normalisoituu. Nyt en usko.

Alkuperäinen kirjoittaja siis häh;21918124:
Oletko ap tosissasi, että veit lapsesi tajuttomana sairaalaan ja totesivat kuivuneen ja lähettivät kotiin??? Ei kait nyt tajuttomana tuotau lasta kotiuteta, ennen kuin on seurattu, että tila kohenee ja tajunnantaso normalisoituu. Nyt en usko.

Kyllä näin vain on. Virkisty sen verran sairaalassa että istui. Ei vastannut puhutteluihin kuin nyökyttelemällä.
Eilen oli sama homma.

Minkä ikäinen lapsi? Olisiko kuitenkin ollut unessa eikä tajuton? Sairaus voi väsyttää paljonkin. Jos et saa mitään kontaktia, ei edes nyökkäystä, on tajuton. Koita nyt juottaa vähän kerrassaan että alkaisi kuntoutua.

mulla oli tuo virusperäinen aivokalvon tulehdus muutama viikko sitten ja olin ihan 6 vrk sairaalassa hoidossa. mulla ei ollut muuta kuin tuo kamala päänsärky, lämpöä koko aikana oli korkeimmillaan jotain 37.5 astetta. ja tulehdusarvot ei nousseet, tai en kuullut ihan alkuperäisiä arvoja mutta parin päivän päästä kun sairaalassa otettiin testi oli tulehdusarvo 17 ja laski siitä koko ajan alaspäin. eli tulehdusarvot ei todellakaan välttis nouse..

mutta aika ihmeelliselle kuulostaa että noin sairas lapsi käännytetään kotia..

[QUOTE="mama";21918267]mulla oli tuo virusperäinen aivokalvon tulehdus muutama viikko sitten ja olin ihan 6 vrk sairaalassa hoidossa. mulla ei ollut muuta kuin tuo kamala päänsärky, lämpöä koko aikana oli korkeimmillaan jotain 37.5 astetta. ja tulehdusarvot ei nousseet, tai en kuullut ihan alkuperäisiä arvoja mutta parin päivän päästä kun sairaalassa otettiin testi oli tulehdusarvo 17 ja laski siitä koko ajan alaspäin. eli tulehdusarvot ei todellakaan välttis nouse..

mutta aika ihmeelliselle kuulostaa että noin sairas lapsi käännytetään kotia..[/QUOTE]

Kiitän vastauksesta!
Minustakin erikoista että hänet kotiutettiin. Ajattelin seurata vähän aikaan ja lähteä sitten viemään keskussairaalan päivystykseen 200km päähän, joskos siellä tajuttaisi enemmän.
Täällä lääkäri höpöttää vain oksennustaudista, mutta mielestäni tämä ei ole oksennustautia nähnytkään.

Yhteistyössä