Aivan liikaa läksyjä ala-astelaisilla

  • Viestiketjun aloittaja "Mari71"
  • Ensimmäinen viesti
"Mari71"
Siis kohta on taas kesäloman aika, mutta tulipa taas mieleen tää. Minun mielestä säännölliset kotiläksyt on suorastaan riivaus ala-astelaisille. Joskus voisi jotain tehtäviä antaa, mutta se että joka aineesta tulee joka viikko (joistakin kahdetkin) tehtäviä, on vailla järkeä. Vain ne ihan tunnollisimmat (yleensä tytöt) viittii niitä tehä ja yleensä kaikki muut jättää väliin. Ja kun tehtäviä on niin paljon, niin helpompi unohtaa koko juttu.

Jos tehtäviä olis harvemmin, niihin ehkä jaksais paneutua. Mutta kyllä lapsen pitäis saada olla lapsi ja suunnata kiinnostuksensa vapaasti. Tämmöinen järjestelmä luo kyllä tasapaksuja suorittajia, mutta tappaa sellaisen aidon tiedonhalun.

Itse olin sillä tavalla erilainen tyttö, että en läheskään aina jaksanut tehä kotitehtäviä ala-asteella (enkä yläasteella), silti olin kiinnostunut asioista ja pärjäsin koulussa ihan hyvin. Lukiossa alkoi sitten vasta enemmän panostaa kouluun. Ja se olikin hyvä.
 
"ap"
Kaipa tää yletön läksyily on otettu sitten jotenkin "pyhänä normina" kun ei kukaan sitä viitsi kritisoida. Suurin osa mitä ala- ja yläasteella opetetaan on tiedollisesti melko turhaa. Oppimismenetelmien kannalta asioilla voisikin olla merkitystä, mutta pakkotankkaus ei edesauta asiaa.'

Juu ja on meillä hyvät pisa-tulokset, mutta ne johtuu enemmän suhteellisen tasa-arvoisesta yhteiskunnasta. Mutta en mä silti tiedä, että onko se joku ihanne että 15-vuotiaat on koulutettuja apinoita.
 
"tytteli"
No kyllä ne läksyt nyt vaan ON sen koululaisen työtä. Arvaa tekeekö se kersa niitä ikinä, jos äidin asenteen huomaa!!

Sopikaa yhdessä mihin aikaan ne tehdään ja katsokaa, ettei aikaa kulu kohtuuttomasti ja että sopu pysyy. Tappelemisen aihetta en niistä tekisi. Sinä määräät, mitä pitää tehdä mihin mennessä, lapsi määrää miten nopeasti se hoituu. Jos tuo luki nopeesti, se on ok. Onpahan tehty jotain joka päivä koulutehtäviä =)
 
"ap"
[QUOTE="tytteli";26365765]No kyllä ne läksyt nyt vaan ON sen koululaisen työtä. Arvaa tekeekö se kersa niitä ikinä, jos äidin asenteen huomaa!!

Sopikaa yhdessä mihin aikaan ne tehdään ja katsokaa, ettei aikaa kulu kohtuuttomasti ja että sopu pysyy. Tappelemisen aihetta en niistä tekisi. Sinä määräät, mitä pitää tehdä mihin mennessä, lapsi määrää miten nopeasti se hoituu. Jos tuo luki nopeesti, se on ok. Onpahan tehty jotain joka päivä koulutehtäviä =)[/QUOTE]

Minun asenne on se, että koulussa pitää pärjätä. Ja pitää oppia asioita ja suhtautua tietoon kunnioittavasti. Pakkopakertamiseen taas suhtaudun niin, että kenties joissakin asioissa sitäkin joskus tarvitaan, mutta se ei saa olla kovin suuri osa elämästä. Elämän ja koulun pitää maistua.

Lapseni pärjäävät hyvin koulussa, tyttö on yläasteella ja poika menee kuudennelle ensi syksynä. Läksyjä en valvo mitenkään, mutta jos jonkun aineen arvosana on alle kasin, niin siihen sitten puututaan. Nyt en tiedä mimmosia arvosanoja on tulossa, mutta ilmeisesti tytölle kiitettävä keskiarvo ja pojalla on sitten kasi-linjaa. Paitsi tärkeimmistä aineista korkeemmat (äidinkieli ja matikka kiitettävät).
 
meille on aina alakoulun opettajat sanoneet että missään tapauksessa läksyjen tekemiseen ei saa mennä yli tuntia, jos lapsella sen kauemmin kestää, on otettava opettajaan yhteyttä joka sit tarkastaa annettujen tehtävien määrän lapsella.

läksyt sinänsä on hyvä juttu, kun päivällä koulussa oppii jotain ja kotona vielä kertaa asian läksyjen muodossa niin asiat jää paremmin mieleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Dongxi
"ap"
[QUOTE="mä";26365781]Ehdottaisin Steinerkoulua :) lapsillesi[/QUOTE]

Olin harkinnut tätä vaihtoehtoa aikoinaan, mutta juuri tyttöni mennessä kouluun, siellä oli mahdottoman huono opettaja. En sitten halunnut laittaa poikaakaan, että menisivät samaa reittiä. En tunne ihan kokonaan Steiner-koulua, joten miten siellä on läksyt.

Sen tiedän, että Steiner-koulun käyneissä on tosi fiksuja tapauksia. Ehkä enemmän kuin tavallisessa koulussa olleista, mutta johtuuko se sitten koulusta vai sitten siitä, että fiksut vanhemmat pistää lapsensa tuohon kouluun vähän useemmin???

Ja olen tosissani tässä asiassa.
 
"Tyhmä"
Liian vähän niitä on. Joku roti pitäis olla. Muuten Suomen kilpailukyky kärsii jos ei lapset opi ajoissa asioita. Ite muistan, että läksyihin meni ala-asteella semmonen 2 tuntii per päivä, yläasteella vähän enempi ja lukio olikin sitten koulua koko ajan, mutta olipa tuloksetkin hyvät. Tyhmästä päästä huolimatta kirjoitin m:n paperit.
 
"vieras"
Juu joka aineesta voi antaa pienen läksyn, muistan omilta ajoilta englannin pahana, siinä oli aina liikaa tehtäviä. Kirjoittaa kappale vihkoon englanniksi ja suomeksi, sanat ja opetella vielä ne sanat.
 
"Vieras"
Samaa mieltä ap:n kanssa. Usein läksyjä on aivan liikaa, ja koululaisen työpäivä venyy aivan liian pitkäksi, kun kotona menee vielä 2-3 tuntia läksyjen tekoon.

Pakkohan niitä läksyjäkin on olla kun ei koulussa voi kaikkea ehtiä, mutta määrää voisi vähän tarkistaa.
 
Maisteri
Täysin valintakysymys se, että mitä muka koulussa tarvii opetella. Minun mielestäni on aivan typerää, että päähän tankataan tietoa, joka siellä ei edes pysy kovin kauaa. Sellainen oppimistapa näissä asioissa, että muistatetaan hetki asiat ja sitten unohdetaan.

Ala-asteelle tärkein tiedollinen oppi olisi se, että osaisi lukea ja laskea sekä hiukan jäsennellä ajatuksia sekä kirjallisesti että suullisesti. Kaiken maailman kasvienpänttäykset on aivan turhia.

En tunne Steiner-juttuja, mutta sen verran tiedän että läksyjä siellä ei paljoa ole ainakaan alkuvuosina. Ja se on hyvä.

Tietysti yksinkertaiset vanhemmat luulee, että se on niin pirun fiksua kun lapset osaa ihmeellisiä asioita jo 10-vuotiaana. Mutta ei se kannettu vesi kaivossa pysy. Tärkeämpää kuin nippelitietojen tankkaus olisi se, että kognitiiviset kyvyt paranisivat.
 
diipadaapa
No kyllä mun mielestä on ihan yleissivistyksen kannalta hyvä, että niitä kasvienkin (ja muitakin juttuja) siellä koulussa opetellaan. Ja mitä laajemmin niille lapsille koulussa ala-asteelta lähtien oetetaan, joku voi kolahtaa niin että se tajuaa että haluaa siitä itelleen ammatin. Ja paljon on ihmisten mielestä liikaa läksyjä? Ja kyllä seki vaikuttaa niihin numeroihin se läksyjen teko..
 
Meillä oli ala-asteella usein sellainen käytäntö, että tunnilla tehtiin aukeama tai pari ja loput läksyksi. Kielissä ei jäänyt koskaan kotitehtäviä, mutta matematiikassa taas sain laskettua tehtävän tai kaks (isoja hahmottamisen vaikeuksia joihin ei osattu puuttua) ja tunteja laskin sitten kotona. :|

Muistan kyllä lapsuudesta, että ala-asteella, varsinkin kolmosluokalla, joskus ihan itketti kotitehtävien määrä.
Mutta yläasteella taas ei ollut oikein koskaan mitään, pari laskua tai lukuläksy.
 
Viimeksi muokattu:
mari68
ekaluokkalaisen läksyt olleet tosi helpot. 1-2 kertaa viikossa lukuläksy (kotona ääneen aikuiselle). Minusta tämä on tärkeää lapsen lukutaidon kehittymiselle.

Muutoin on melkein aina ehtinyt tehdä tarvittavat asiat tunnilla valmiiksi. Hän kun osaa keskittyä. Sitten ne jotka ovat tunnilla vain pelleilleet saavat viettää koulun jälkeen aikaansa kirjojen äärellä läksyjen muodossa. Näille läksyt ovat mielestäni tärkeä opetus siitä, minkä taakseen jättää, edestään löytää.. Jos oppivat.
 
tittididitti
Mun pikkuveli ku meni kouluun, ni se meni steinerkouluun mut siellä oli liian hidas tahti ja tylsää, ni se siirty tavalliseen kouluun. Eli tosiaan ne hitaammat ja ei niin nopeaälyset sinne :)
 

Yhteistyössä