Äitiysrahan määräytyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja duunari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

duunari

Vieras
Heippa!

Onko kellään kokemusta seuraavasta:

Vanhempainetuudethan määräytyy edellisen valmistuneen verotuksen mukaan (eli 2006 rahoihin 2004 verotuksen mukaan). Kuitenkin 6 kk tulojen perusteella on mahdollisuus hakea äippärahaa, jos tulot ovat nousseet 20%.

Olen nyt kääntänyt ja vääntänyt omia tulojani moneen otteeseen, ja ne ovat kyllä nousseet, mutten tiedä, täyttyykö tuo 20% sääntö. Niin monesta tekijästä tulee vähennystä ansiotuloihin, toisaalta Kelan sivuilla puhutaan palkkakertoimesta edellisen vuoden verotuksen kohdalla, mikähän tämä kerroin sitten on...?

Miten on, millainen ero käytännössä palkkaan on pitänyt tulla, että tuo 6 kk tulot on kelvannut etuuden perusteeksi. Jos voitte heittää ihan lukuja, niin osaisin arvioida, onko minulla mitään mahdollisuutta... En siis ole niinkään kiinnostunut, mitä ihmiset tienaavat, vaan nimenomaan sillä ajatuksella, että osaisin suhteuttaa omaan tulojeni nousuun, you know :)

Voithan hakea jokatapauksessa noiden 6kk mukaan, vaikket noususta olekaan varma. Kyllä Kelassa sitten laskevat ne ja kertovat päätöksessä minkä mukaan sen ovat tehneet. Mä ainakin kokeilisin niillä 6kk tuloilla...

Mulla ainakin laskettiin äitiyspäiväraha parhaimman tulolähteen mukaan ennen äitiyslomaa... Olin edeltävän vuoden aikana ollut osapäivätöissä ja 4 kk työttömänä... Äitiyspäiväraha laskettiin 4 kk työttymyysjakson tulojen mukaan, kun satuin vielä silloin saamaan todella hyvää liiton päivärahaa... Kannattaa viedä kaikki tulotiedot KELAan...kyllä ne siellä sitten sen laskee!

Jotenkin vaan aina arvelluttaa, että Kela onnistuu kääntämään asiat aina ""edukseen"" eli maksaa mahdollisimman pientä rahaa tuensaajille. Jos tuo 20% vaikkapa jää tosi pienestä kiinni, niin taitaa jäädä tuki sen mukaan saamatta...?

Kyllä Keka mun kokemusten mukaan on aina laskenut äitiys- yms päivärahat hakijalle edullisimman tavan mukaan. Eri asia on jos joku raja jää ihan pienestä kiinni, silloin eivät yleensä voi joustaa koska säännöt on säännöt...jos jonkun kohdalla joustetaan vähäsen, niin seuraavan kohdalla pitäisi sitten joustaa vähän enemmän jne.

Mä laittaisin paperit menemään niin että hakisin 6 kk tulojen mukaan, ja kyllä päätöksessä sitten sanotaan kelpasiko vai ei.

Yhteistyössä