äitiysraha + kotihoidontuki??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Äippä

Vieras
Olemme suunnitelleet yrittää toista lasta,ja jos onnistaa heti,niin esikoisemme olisi toisen synnyttyä n. 2,5 v. Niinpä mietinkin,että minkä mukaan tuet maksettaisiin sitten uuden vauvan synnyttyä?!Kelan sivuilla lukee, ""hoitorahana maksettaisiin laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus"" eli siis mitä??Mä en vaan ymmärrä. Saisin toisesta lapsesta äitiysrahaa saman kuin ekasta,eli n.750 euroo (käteen siis) ja nyt oltuani hoitovapaalla saan käteen n.235 euroo,eli kuinka sitten jos toinen lapsi olisi tulollaan.Olisin siis äitiyslomalla ja hoitaisin myös vanhempaa kotona...?!Toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkoitan!

mulla on sellainen käsitys, että tätä asiaa on viime vuoden puolella uudistettu....elikäs jos teet toisen lapsen kun esikoinen on alle kolme vuotias, etkä ole töissä siinä välissä. Saat toisenkin lapsen tuet samojen tulojen mukaan kuin ensimmäisen lapsen äitiysrahan....aikas sekava selitys... korjatkaa jos olen väärässä....

Siis eikö saa yhtään mitään hoitorahaa,vaikka hoitaa toista alle 3 vuotiasta kotona??Onhan sekin hieman väärin...Mitä se kelan sivuilla kirjoitettu sitten tarkoitti?! Ei voi tajuta.

Et saa hoitorahaa, jos oot ansioiden mukasella äitiyspäivä-ja vanhempainrahalla.Mulla oli pienempi toi äitiyspäiväraha ja en silti saanu...Jos oisit perusäitiyspäivärahalla, ni sit sais kotihoidontukeekin.Lapsilisän tietysti saat...
Mut hoitolisää voi hakea, jos miehellä ihan minimitulot.Hoitolisää maksetaan tulojen perusteella.Tuskinpa sitäkään saat,ku toi äitiyspäiväraha on sulla aika hyvä.

Eli toi Kelan sivulla oleva teksti tarkotti,että kotihoidontukea saa,jos on tarpeeks pieni ansiosidonnainen äitiyspäiväraha.Jos se on noin suuri ku sulla,sitä hoitorahaa ei jää maksettavaks.

Saisit hoitorahan miinus ä-päivärahan, eli sun tapauksessa hoitorahaa ei jää yhtään maksettavaksi koska ä-päiväraha on suurempi kuin kotihoidontuki. HoitoLISÄÄ voit saada jos perheen tulot (=sun ä-päiväraha plus miehen palkka) jää alle tulorajojen jotka löytyy Kelan sivuilta.

Minä en nyt oikein ymmärrä, anteeksi... mutta onko kotihoidontukea pienempää äitiysrahaa olemassakaan? Eikö minimiäitiysrahastakin tule enemmän, vai muistanko väärin, että se olisi jotain 15 euroa/pvä?

Kotihoidontuki ei ole äitiysrahaa.
Eli täs tapaukses kyse on siitä saako äitiyslomalla toisesta lapsesta kotihoidontukea,samaan aikaan kun toisesta lapsesta saa äitiyspäivärahaa.

Eikun nyt et ymmärtänyt minun kysymystä... Ootas niin yritän kysyä selvemmin...
Eli jos kotihoidontukea (tai siis sen kotihoidontuki-äippäraha-erotuksen) saa yhtäaikaa toisesta lapsesta maksettavan äitiyspäivärahan kanssa vain siinä tapauksessa, että äitiysraha on pienempi kuin kotihoidontuki, niin milloin sellainen tilanne voi olla? Kun mielestäni minimiäitiyspäivärahakin on suurempi kuin kotihoidontuki? Siis eihän sitä sitten koskaan makseta?

kuntalisä, sisarkorotus.... Joskus kotihoidontuki on yhteensä isompi kuin minimiäippäraha.

Mutta yleensä ei tosiaan makseta niistä mitään äitiysloman aikana. Paitsi sitä tulosidonnaista hoito_lisä_osuutta.

oeln käsittänyt tämän niin, että jos saat lisäosan kotihoidontuen aikana, saat sen myös äitiysloman aikana jos tulot pysyvät samana. Saakos sitä sisarkorotusta sitten äitiyslomalla, siis jos on taapero ja vauva kotona?

On tämä sekavaa :D

Ahaa, no nyt asiassa on jotain järkeä... Niinpä tietysti, kuntalisä. Sitä ei tahdo muistaa, kun täällä itäisessä Suomessa näissä käpykylissä ei missään sitä makseta...

Yhteistyössä