Äitiyspolikäynnin jälkeistä ihmettelyä - mitä mieltä olette?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Odotan tässä parasta aikaa toista lastani, viikkoja 38+1. Sf mitta on suuri (tosin neuvolan lääkäri on rauhoitellut että kyse yksinkertaisesti ihan siitä, ettei maha ole laskeutunut) joten laittoi lähetteen äitipolille paino/kokoarvioon, jotta mulla olisi turvallisempi mieli lähteä synnyttämään.

Äitipolilla sitten arvioitiin vauva keskikokoiseksi, ja sanottiin että kaikki näyttäisi olevan kunnossa - vauvan munuaiset yms. toimii. Lapsiveden määrä oli kuulemma hieman suuri, mutta lääkäri (joka kokoarvion siis teki) tuumasi, että sekin on ihan normaalia.

Oma vointini myös ok kaikin puolin, arvoissa ei missään mitään häikkää.

Kysyi sitten kuitenkin, onko sokerirasitusta tehty. Kerroin, ettei, kun neuvolassa ei sille ole havaittu tarvetta; ei ns. "riskitekijöitä". Lääkäri sitten päätyi siihen tulokseen, että olisi hyvä, että käväisisin sokerirasituksessa - kaiken varalta. Hämmästelen tässä vain, että mitä "hyötyä" on sokerirasitukseen tässä vaiheessa raskautta mennä, kun lapsikin saattaa alkaa syntyä milloin vain? Yleensähän sokerirasitus (ainakin minun käsittääkseni) hoidetaan alta pois paljon varhaisemmassa vaiheessa.

Eivät äp:lta laittaneet lähetettä sokerirasitukseen, vaan käskivät soittaa neuvolaan jotta saisin sen ajan tuonne nopeammin. Soittelin sinne sitten, ja terkkarikin oli ihan hämmästynyt; miksi tässä vaiheessa sokerirasitukseen, kun ei aiemminkaan ole kerran ollut tarvetta (ja äitiyspolilla tosiaan ne tavanomaiset kaksi käyntiä raskauden varhaisemmassa vaiheessa kävin) ja ettei hän kyllä näe mitään syytä, miksi tuonne mennä. Lähetettä sokerirasitukseen hän ei vielä kirjoittanut, mulla neuvola-aika vielä tällä viikolla niin totesi että keskustellaan asiasta sitten ja mietitään, onko minun "järkevää" ko. testeihin edes mennä. Mikäpäs siinä sitten, kaipa nuo alan ammattilaiset paremmin tietää miten tässä on hyvä toimia.

Mutta että mitä te olette mieltä tästä? Onko "järkevää" mennä sokerirasitukseen tässä vaiheessa?

Hyvä se tavallaan tietää on oman tulevaisuutensa kannalta, että missä metabolisessa kunnossa on raskausaikana ollut. Vaikuttaa kuitenkin aikuisiän diabetekseen sairastumisriskiin. Jos kokeessa on jotain häikkää, niin siitä saa motivaatiota hoitaa itseään, ettei sairastuisi.

Lapsellakin voi olla sokereissa häikkää aluksi, jos sinulla on ollut ja vaikuttaa se hänenkin tulevaisuuteensa.

Kyllä mä menisin. Sokerivauvoilla ei välttämättä kehity keuhkot ihan sitä vauhtia kuin normaaleilla vauvoilla, joten tuokin asia on hyvä tietää etukäteen. Samoin se, että vauvan tilaa voidaan seurata automaattisesti tarkemmin syntymän jälkeen sokeriarvojen vuoksi. Ja tietenkin sitten mahdollisesti tulevia raskauksia varten saadaan tieto rd-äidistä.

Ilman muuta kannattaa mennä, kyllä äitiyspolin lääkärillä suurempi ammattitaito yleensä on kuin neuvolan terkalla, ja jos äp:ltä suositellaan sokerirasitusta niin sinne sitten. Lääkärin mielestä ilmeisesti vauvan koko viittaa mahdolliseen "sokerivauvaan", ja jos ennen synnytystä on tiedossa äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriö niin osataan vauvaakin tarkemmin seurata mahdollisten verensokeriongelmien varalta, herkästi otetaan verinäytteitä verensokerin selvittämiseksi, syötetään tarvittaessa tiheämmin ja laitetaan sokeritippaan jos tarve vaatii.

Sinänsä en ymmärrä pointtia, koska sokerithan heittelee tässä loppuraskaudessa lähes miten sattuu. Äidin munuaistoiminnan ym seurauksena.. Siksi se tehdään aikaisemmilla viikoilla, jolloin tuloksiin voidaan edes jotenkin luottaa... Vain mielipide asiasta, miettikää terkkarisi kanssa onko oikeasti hyötyä? Eikö lääkäri sen kummempaa "syytä" kertonut,miksi kannattaisi tässä vaiheessa enää?

niin todellakin jos sulta diagnosoidaan radi niin kyllä se voi vaikuttaa sekä synnytykseen että vauvan vointiin sen jälkeen. sen lisäksi kuten joku totesikin radi dg saaneilla on todella iso riski sairastua muutamien vuosien kuluessa diabetes 2 ja jopa 1 tyypin diabetekseen. Eli jos radi todetaan sulla on vielä hyvät mahdollisuudet ehkäistä d2 kehittyminen ja radi dg saaneille täytyykin tehdä raskauden jälkeen säännöllisesti sokerirasitus, jotta mahdollinen sairastuminen saadaan ajoissa tietoon/hoitoon.

Kannattaahan siinä käydä jos lääkäri on kehottanut. Jos sattuisi olemaan raskausdiabetes niin vauvalta osataan seurailla sokereita ja tarvittaessa antaa lisämaitoa tai sokeritippaa. Automaattisesti kun sokereita ei ainakaan joka paikassa mittailla vauvalta.

[QUOTE="vieras";26307186]Ilman muuta kannattaa mennä, kyllä äitiyspolin lääkärillä suurempi ammattitaito yleensä on kuin neuvolan terkalla, ja jos äp:ltä suositellaan sokerirasitusta niin sinne sitten. Lääkärin mielestä ilmeisesti vauvan koko viittaa mahdolliseen "sokerivauvaan", ja jos ennen synnytystä on tiedossa äidin sokeriaineenvaihdunnan häiriö niin osataan vauvaakin tarkemmin seurata mahdollisten verensokeriongelmien varalta, herkästi otetaan verinäytteitä verensokerin selvittämiseksi, syötetään tarvittaessa tiheämmin ja laitetaan sokeritippaan jos tarve vaatii.[/QUOTE]

Jos vauva on keskikokoinen, niin eiköhän se lapsiveden tunsas määrä ole se mikä radiin viittaa. Mulla on kahteen kertaan ollut aivan liikaa vettä, mutta molemmat vauvat on olleet kaikin puolin ihan normaaleita. Ehkä ne haluaa tietää jos se veden määrä selittyisi sillä...

[QUOTE="mä";26307241]Sinänsä en ymmärrä pointtia, koska sokerithan heittelee tässä loppuraskaudessa lähes miten sattuu. Äidin munuaistoiminnan ym seurauksena.. Siksi se tehdään aikaisemmilla viikoilla, jolloin tuloksiin voidaan edes jotenkin luottaa... Vain mielipide asiasta, miettikää terkkarisi kanssa onko oikeasti hyötyä? Eikö lääkäri sen kummempaa "syytä" kertonut,miksi kannattaisi tässä vaiheessa enää?[/QUOTE]

sen verran tähän puuttuisin, että sokerit ei todellakaan heittele loppuraskaudesta tai muulloinkaan ihan miten sattuu. Jos ne heittelee niin silloin on häikkää sokeriaineenvaihdunnassa eli kyseessä on radi...joka usein ajan kuluessa enteilee d2 tyypin diabetekseen sairastumista. Se puolestaan ei taas ole myöskään mikään harmiton pikkujuttu ihmisen terveyden kannalta.

sen verran tähän puuttuisin, että sokerit ei todellakaan heittele loppuraskaudesta tai muulloinkaan ihan miten sattuu. Jos ne heittelee niin silloin on häikkää sokeriaineenvaihdunnassa eli kyseessä on radi...
Näin mäkin oon asian ymmärtänyt.

Mulla oli sokeriarvot sekaisin alkuraskaudessa, sokerirasituksessa. Seuraava rasitus rv 25 tms oli ihan normaali. Nyt on kotimittauksissa taas arvot olleet koholla viimeisen viikon tms ajan - ja neuvola otti asian kyllä ihan tosissaan, soitti äitiyspolille ja sai neuvon lähettää minut sinne. Näin tuskin olisi, jos olisi ihan normaalia, että sokeriarvot heittelee loppuraskaudessa lähes miten sattuu. Mulla on menossa rv 37, ja äitiyspolille siis minut halusivat, vaikka neuvolan puolellakin olisi mahdollista painoarvio tehdä ja mulle on siihen ultraan jo ensi viikoksi aikakin.

Kai tieto äidin mahdollisista sokeriaineenvaihdunnan häiriöistä on tärkeä myös siksi, että osaavat seurata vauvan sokereita ihan eri tavalla sitten.

AP, mikä sun sf-mitta on? Mulla on 32. En tiedä, onko se paljon vai vähän :p

Mulla oli rd joka diagnosoitiin ihan viimeisillä viikoilla. Onneksi niin, koska vauvan sokerit heitteli syntymän jälkeen ja niitä piti seurata ekat pari päivää. Myös oman terveyden kannalta hyvä tietää.