Äitiyspoli - milloin saa alkaa ottamaan yhteyttä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitti taas tilanteesta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitti taas tilanteesta

Vieras
Siis tilanne on tämä: rv 15 menossa ja epäilen että (rankkakin) emätintulehdus päällä. Työnantajan tarjoama terveyspalvelu ei kata esim. muita labroja kuin verikokeet, eikä erikoislääkärillä käyntejä (gyne). Terveyskeskukseen jos soittaa niin pääsee ehkä lääkärille hoitajan kautta jos pääsee ja miten akuutiksi tällainen edes luokitellaan?

Äippäpolihan hoitaa jotain terveysongelmia, mutta onko tää sellainen josta voi ottaa yhteyttä? Vois sujua nopeammin testit yms. sitä kautta - vai onko polin palvelut pelkästään synnytykseen liittyen?

Mä en oikeasti tiedä mitä tehdä, mutta hoitoa tarvitsisin pikaisesti.

Kuntakohtaista, meillä taas tuo ei kuuluisi neuvolalle vaan terveyskeskuksen (oma)lääkärille tai akuutissa tilanteessa yhteispäivystyksen kautta naistentautien polille. Mutta ei äitiyspolille.

Juu äitiyspolille ei ole asiaa noin varhaisessa vaiheessa raskautta. Joissain kunnissa naistentautien päivystys ottaa alle 22-viikkoisia raskauksia ja osassa vasta 22-viikon jälkeen.

Nyt ihan heti soitat neuvolaan tai päivystykseen tai johonkin. Menet vaikka yksityiselle jos lapsesi on sinulle kallis! Minulla oli useita hiivatulehduksia raskauden aikana. Ne aiheuttivat ennenaikaisia supistuksia ja lopulta tuli niin paha tulehdus että käynnisti synnytyksen rv 31. Ei ole leikkimistä noiden tulehdusten kanssa raskausaikana.

Minullekaan ei neuvolassa sanottu kuinka vakavaa on oikeasti jos tulee hiiva- tai pissatulehdus. Jos olisin tiennyt olisin vaatinut huomattavasti nopeammin parempaa hoitoa. Minulla ilmeisesti raskaus aiheutti hormoneissa niin paljon muutoksia että hiiva tuli helpommin. Ja vielä että raskausajan hiiva tuntuu ihan erilaiselta. NEUVOLAAN siis!!!!!

Soita eka neuvolaan, osaavat varmasti ohjata sieltä eteenpäin. Tai terveyskeskukseen, jos neuvolaan on vaikea saada yhteyttä. Raskauteen liittyvät ongelmat otetaan yleensä vakavasti kaikessa terveydenhuollossa, joten hoitoon ja tutkimuksiin pääsee yleensä aika rivakasti.

Mulla oli edellisessä raskaudessa paljon erilaisia ongelmia ja tuli tutuksi neuvola, ensiapu(!) ja naistentautien poli. Hyvin asiallisesti ja nopeasti pääsi aina tutkimuksiin. Tuntui kuin olisi päässyt jollekin ohituskaistalle, kun tuli raskaaksi.

Kiitos vastauksista. Soitan huomenna neuvolaan soittoajalla. Tosin mun täti on vähän hömelö, että en tiedä miten hyvin se osaa neuvoa tai ohjata eteenpäin, mutta katsotaan. Ei mulla ole kipuja, tai en ainakaan usko että on, tällaista selkälihakset jumissa meininkiä ollut raskauden alusta lähtien, mutta ei mitään riipivää kipua missään. Toi klönttinen, vihertävä vuoto on vaan niin pahana, että jotain on todella pielessä. Haju ja kutinakin ilmeisimmin tullut jäädäkseen.

Ottaakohan ne sitten näytteen vuodosta ja jos, niin saavatkohan siitä selville minkätyyppinen bakteeri/sieni kyseessä vai vaatiiko lisätutkimuksia?

Superinhottavaa.

Mulla oli kahden raskauden aika tosi monta emätintulehdusta ja ne hoitui aina terveyskeskuksen kautta. Neuvolasta meillä ei ainakaan saanut ylimääräisiä aikoja lääkärille, eikä täti voinut kirjoittaa lähetettä labraan. Vasta viikon 30 jälkeen kertaalleen pääsin äitiyspolille tulehduksen kanssa, koska siihen liittyi supistelua.
Suosittelen hoitamaan tulehduksen kuntoon pian. Mulla tulehdus levisi kerran ihan huomaamatta kohdunsuulle ja seuraavaksi olisikin ollut kohtutulehdus, siitä sikiö ei olisi välttämättä selvinnyt. Eikä mullakaan ole muita oireita ollut kuin vihreä valkovuoto, joka ei ole edes ollut kovin runsas eikä kokkareinen. Kaksi raskautta onkin menty ehdottomassa yhdyntäkiellossa, koska seksi on mulla noi joka kerta aiheuttanut , edes kondomin käyttö ei ole auttanut. Nyt olen neljättä kertaa raskaana ja yhdyntäkielto aloitettu alusta asti, nyt ei tulehduksia ole näkynyt, viikkoja about samat kuin sulla. Muuten en tulehduksia saa, mutta raskausaika on ilmeisesti mulle jotenkin erityisen herkkää siltä kannalta.

Näytteet otetaan emättimestä ja yleensä vielä kohdunsuulta. Multa ovat papankin ottaneet moneen kertaan raskauden aikana tulehduksien takia. Lisäksi tutkivat yleensä klamydian ja mahdollisesti vielä jotain muuta. Pyydä myös streptokokkikoe, jossei sitä automaattisesti oteta. Aiheuttaa mm. ennenaikaisia synnytyksiä ja jos on päällä tartunta synnyttäessä pitää saada antibiootit, on nimittäin todella vaarallinen, mikäli tarttuu vauvaan synnytyksessä, aiheuttaa sepsiksen, johon Suomessakin kuolee 1-2 lasta kymmenestä.

Meillä miestäkin testattiin, mutta ei sillä mitään ollut. Mun oma bakteerikanta vain villiintyi seksistä joka kerta.

Kiitos, Tittirii.

Voiskohan olla että mulla MRSA-kantajana on toi strepto nyt sitten jotenkin päättänyt aiheuttaa tulehduksen? Ei oo hajuakaan mitä toi kantajuus saattaa aiheuttaa, mutta streptokokilla ainakin sen kanssa on tekemistä. Mulla on osa oireista ollu jo useamman viikon, enkä oikeastaan oo havahtunut tilanteeseen kunnolla ennen kuin vasta nyt. Toissynnyttäjänä mulla ei neuvola-aikoja tai seurantaa ees ookkaan ennen rv 22 - toki saan olla yhteydessä neuvolaan jos tulee kysyttävää.

Ehkä mä sit soitan kuitenkin huomenna kahdeksalta akuuttiaikaa, jos sellaisen vaikka saisin. Vähissä on vaihtoehdot, jotenkin tosi hankala tietää miten toimia jos tarvii apua nopeasti muttei kuitenkaan ensiaputasolla.

Miten ne sen tulehduksen näkee? Siis kun kerroit että kohdunsuulle levinnyt, niin miten ne lääkärit sen sitten bongasi, näkeekö sen jotenkin kun tekee sisätutkimuksen? Sori kaikki nää kysymykset.

Sisätutkimuksessa joo näkyi. Mä suosittelen sitä akuuttiaikaa, parempi tutkia nyt, kun odotella. Äitiyspolilla kun ottivat multa näytteet, niin tuloksien saamisessakin meni yli viikko. Mulla oli silloin joku grampositiivinen bakteeri, johon ei ne ensin tutkimuksen jälkeen annetut lääkkeet tepsineet. Suun kauttakin on tullut vedettyä antibioottikuuria, eka yritetään emättimeen laitettavilla yleensä, mutta kun ne ei auttaneet, niin sain sellaisen kuurin, että luulin kuolevani sen aiheuttamaan väsymykseen.

Mä en tosta MRSA : sta tiedä mitään. Se on B-streptokokki, joka niitä tulehduksia ja supistuksia aiheuttaa, multa on testattu about 10 kertaa ja koskaan ei ole löytynyt. Siskon vauva oli sen takia kaksi viikkoa osastolla hoidossa ja tunnen perheen, jonka esikoinen menehtyi sen aiheuttamaan sepsikseen aikanaan. Toisissa paikoissa ottavat näytteen kaikilta, meillä sitä ei ole otettu automaattisesti.

On tää neuvola muuttunut hieman, mulla neljäs raskaus ja kerran olen neuvolassa käynyt. Lääkäriä ei ole näkynyt enkä tiedä milloin näänkään. Mielummin kävisin lääkärillä kyllä, kuin neuvolatädin kanssa juttelemassa tyhjänpäiväisiä. En koe saavani kovin paljoa noista käynneistä, eikä tätikään kyllä ole huomannut, vaikka jotain olisikin ollut pielessä. Itse olen saanut lääkäriin hakeutua, vaikka neuvolasta kaikki onkin ollut hienosti.

Joo, soitan aamusta ja pidän kädet kyynärpäitä myöten ristissä että suostuvat antamaan ajan - sellaiselle jonne vielä ehdin töistä toiselta puolelta kaupunkia. Munkin ymmärryksen mukaan eka paikallishoitoa ja sitten vasta pillereitä, näin raskaana ollessa. Kohtutulehdukseen (kierukan aiheuttama) sain syödä parhaimmillaan kolmea antibioottia samaan aikaan, ja hyvä että edes tepsivät. Toivottavasti nyt selviäis vähemmällä.

Multa just otettiin jotain kokeita np-ultrassa, liittyivät MRSA:han ja pumpulipuikoilla sivalsivat välilihalta, nielusta ja nenäonteloista. En tiiä millon noihin ees tulee vastauksia, ja keneltä ne ees saan - neuvolan hömelöltä sitten seitsemän viikon kuluttua?

Esikon kanssa muistan juosseeni vähän väliä - ihan jo ekalla kolmanneksella - neuvolassa. Nyt on niin harvoin että hirvittää. Eka lääkäriaika on vasta viikolla 26. Aika yksin tuntuu että tätä lasta saa kyllä odottaa. Nyt pitää toivoa että saa apua kun sitä hakee, eikä tarvitse alkaa purnaamaan.

Kiitos vastausksista, Tittirii. <3

Yhteistyössä