Äitiyspäivärahasta, wtf?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

häh

Vieras
Eli hain äitiyspäivärahaa viimeisen 6kk:n ajalta. Ja mulla häiritsee nyt ihan suunnattomasti kun päätöksessä lukee näin:
"Etuuden määrä perustuu hakemuksessa selvitettyyn työtuloon 18811,55 euroa.
Esittämästänne tulosta on vähennetty tulonhankkimiskulut sekä työntekijän työeläkemaksu ja palkansaajan työttömyys-vakuutusmaksu."

Viimeksi tulleessa palkkakuitissa kuitenkin lukee että olen tienannut tänä vuonna 17007,27. Mulle olis tulossa vielä yksi tili mut ei se kyllä mitenkään voi noin iso olla et melkein 2000 e, koska sille palkkakaudelle tuli vain 2 sairaslomapäivää. Ja tuossa 17007,27e on kaikki lomarahat yms..
Mitä mä en nyt huomaa? :D

Niin ja onko tuosta 18811,55 jo vähennetty nuo kaikki maksut eli onko se summa ollut alunperin tuotakin enemmän? Eikö palkanlaskija ole laittanut tiedot vain siltä 6kk:n ajalta, niin onko tuo sitten joku Kelan oma arvio koko vuoden tuloista vai mitä ihmettä? Mulla kuiten kuukausipalkka on heitellyt satasella/parilla suuntaan ja toiseen..Ehkäpä olis jo hyvä aika mennä nukkumaan ku ei yhtään raksuta...

Juu siis Kela laskee itse sen koko vuoden tuloarvion, sen lapun perusteella, kun oot vienyt niille :) Luultavasti sun vuosipalkkas on hiukan tota reilumpi, koska tosta on tehty mun käsittääkseni just nuo vähennykset, koska ne on pakollisia maksuja.

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;24966221:
Mut siis sunhan kuuluu saada vielä 2 tiliä tänä vuonna. Marraskuun palkka ja joulukuun palkka, tietty toi joulukuinen voi tulla vasta tammikuun puolella, mut se lasketaan tohon silti mukaan.

Niinpä, vaikka en ole nainen niin jotakuinkin näin minulla pisti silmään myös.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24966196:
Eli hain äitiyspäivärahaa viimeisen 6kk:n ajalta. Ja mulla häiritsee nyt ihan suunnattomasti kun päätöksessä lukee näin:
"Etuuden määrä perustuu hakemuksessa selvitettyyn työtuloon 18811,55 euroa.
Esittämästänne tulosta on vähennetty tulonhankkimiskulut sekä työntekijän työeläkemaksu ja palkansaajan työttömyys-vakuutusmaksu."

Viimeksi tulleessa palkkakuitissa kuitenkin lukee että olen tienannut tänä vuonna 17007,27. Mulle olis tulossa vielä yksi tili mut ei se kyllä mitenkään voi noin iso olla et melkein 2000 e, koska sille palkkakaudelle tuli vain 2 sairaslomapäivää. Ja tuossa 17007,27e on kaikki lomarahat yms..
Mitä mä en nyt huomaa? :D
Niin siis tuo mainitsemasi työtulo koostuu seuraavasta:
kela on laskenut, että puolen vuoden työtulosi on n. 18811,55/2=9405 euroa. Eli keskimääräinen kuukausipalkkasi (vähennysten jälkeen) on 1567 euroa.

Sinun palkkakuitissasi taas lukee, että olet tienannut tammi-lokakuussa 17007,27. Tämä jaettuna 10 kuukaudella tekee: 17007,27/10=1700 euroa kuussa. Eli todellisuudessa keskimääräinen kuukausiansiosi on noin 1700 euroa kuussa.

Huomaamme, että palkastasi on tehty vähennyksiä 1700-1567= 133 euron edestä joka kuukausi. Todennäköisesti nämä vähennykset ovat just noita mainitsemiasi plus että mun mieleestä tuosta vähennetään myös lomarahat.

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24966239:
Mulle tulee(tuli) palkka 2krt/kuussa ja tosiaan kun työnantaja ei maksa äitiysloma-ajalta palkkaa niin nyt 10. pv tulee viiminen

Juu, mutta Kela siis pyytää puolen vuoden palkasta todistuksen, jonka kertoo kahdella, näin he saavat sun keskimääräisen vuositulon ja sit he miinustavat siitä noi maksut yms. Näin he saavat sitten sen sun äitiyspäivärahan laskettua. Heidän olis muuten aika mahdotonta laskea vuosituloja, jos he eivät arviois, eikä nuo arviot nyt kovin pahasti heitä.

Nythän sun palkkakuitissa näkyy n. 10kk tulot, siitä puuttuu vielä 2kk tulot, jotta se olisi koko vuoden ja koko vuoden tuloista se katsotaan, joko ymmärsit? :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24966249:
HAH! Nyt tajusin kun viimein ratakiskosta väännettin :DD Ehkäpä menen nukkumaan kun ei edes tällanen yksinkertanen asia meinaa mennä perille xD

Hyvä et meistä oli avuksi :) Joskus tuntuu, ettei käsitä jotakin asiaa millään, varsinkin jos on väsynyt niin saattaa olla ongelmia :D

Hihi, tosiaan elättelin jo toiveita että työnantaja olis maksanu jotain ylimäärästä kun kovasti laskeskelin yhteen tuon viimeisen palkkakuitin tietoja koko vuodelta ja pähkäilin että miksei täsmää xD
Kannattaa koko yön valvoneena alkaa miettimään tämmösiä :D Ja kiitos kovasti kun ymmärsit mulle tän jutun :D

Alkuperäinen kirjoittaja häh;24966258:
Hihi, tosiaan elättelin jo toiveita että työnantaja olis maksanu jotain ylimäärästä kun kovasti laskeskelin yhteen tuon viimeisen palkkakuitin tietoja koko vuodelta ja pähkäilin että miksei täsmää xD
Kannattaa koko yön valvoneena alkaa miettimään tämmösiä :D Ja kiitos kovasti kun ymmärsit mulle tän jutun :D

Eipä mitään :) Mielellään on avuksi, silloin kun pystyy :)

Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;24966234:
Eiköhän miehille ja naisille kuitenkin tuu palkka yhtämonta kertaa vuodessa :D Ku palkkahan tulee aina jälkikäteen, jos on kuukausipalkka, jonka saa 1 kerran kuukaudessa, nii silloinhan joulukuun tili tulee tammikussa.

Toki, toki.

Yhteistyössä