Äitiyspäivärahasta edeltävien tulojen mukaan - Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Epätietoinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Epätietoinen

Vieras
Tätä on täällä varmaan aikaisemminkin kysytty, mutta en millään löydä vastausta...

Jos tuloni ovat nousseet sen 20% viimeksi valmistuneesta verotuksesta ja haluan äitiyspäivärahani laskettavan näiden viimeisten tulojen mukaan, MILLOIN minun kuuluu lähettää hakemus Kelaan?

Kelan sivuilta löysin ainoana ohjeena, että hakemus pitää lähettää viimeistään 2 kuukautta ennen äitiysloman alkamista, mutta miten nämä kuuden kuukauden tulot sitten ilmoitetaan, koska tällöinhän viimeiset kaksi kuukautta ovat vielä edessä ja palkkakin vain summittaisesti tiedossa.

Argh tätä virastojargonia ja kiitos jo etukäteen, jos joku osaa asiaa minulle valaista:)

No tottakai tulot huomioidaan hakemusta edeltävältä puolelta vuodelta! Eihän sinne voi ilmoittaa että "mulla pitäs olla sen ja sen verran tuloja parina seuraavana kuukautena että laskekaapa ne mukaan".

Sehän on sama kuin hakisi toimeentulotukea seuraavallle kuukaudelle ennakkoon....

Minä pyysin työnantajalta puolen vuoden tuloja ja palkanlaskija hoiti mulle oikean paperin Kelaa varten,uskoisin että teidänkin palkanlaskija sen tietää miten toimitaan.

minäkin tein noin, että otin 6kk tulojen mukaan.
Eli voit lähettää hakemuksen kelaan hyvissä ajoin, rustaa sieltä kohta missä sanotaan että haluat tukesi määräytyvän niiden edeltäneiden tulojen mukaan..
Laske vaikka netissä valmiiksi kelan sivulla laskurilla milloin se äippiksesi alkaa, jotta osaat ennen päätöstä ilmoittaa töihin.
samaan aikaan kun lähetät työnantajallesi ilmoituksen äippälomastasi (yleensä loma-ilmoitus kaavakkeella palkanlaskentaan, ts. henkilöstöhallintoon), lähetät sinne kelasta saatavan Y17 lomakkeen.
He palkanlaskennassa täyttävät tuon hakemuksesi mukana saapuvan y17 lomakkeen ja postittavat täytettynä sinulle kun viimeinen palkkasi on maksettu,
sinä toimitat sen sitten kelaan ja he tekevät päätöksensä.

menikö vaikeaksi? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
hakemus pitää laittaa se 2 kk ennen, mutta palkkatodistuksen voi toimittaa sitten myöhemmin. Eli ns. hakemuksen liitteenä.

Näin se menee. Eli se palkkatodistus sitten sinne kelaan ennättää mennä kun ole äippälomalla kun se ratkaisun teko ei kautta heillä kestä tehdä.

Juuri tätä tietoa kaipasin, eli liite perään myöhemmin ja päättävät sitten. Koitin asiaa kovin tosiaan Kelan sivuilta selvittää ja koska asialla ei ole vielä kauhea kiire, ajattelin kysyä saman tien täältä, kun moneen asiaan on viestejä lukemalla saanut suoraan vastauksen. Kiitos!

Yhteistyössä