Äitiyspäivärahan veroprosentti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Olen ihan käsi ymmärtämään näitä ennakonpidätysjuttuja, voisiko siis joku kertoa miten tämä oikein menee. Hain äitiyspäivärahaa, ja pyysin verotoimistosta verokortin Kelaa varten. Veroprosentikseni tuli 13%.

Kuitenkin Kelan sivuilla lukee veroprosentista näin:

Ennakonpidätys
Etuudesta toimitetaan ennakonpidätys Teille palkkaa varten
annetun henkilökohtaisen pidätysprosentin mukaisesti korotet-
tuna kahdella prosenttiyksiköllä. Ennakonpidätys on kuitenkin
vähintään 20 prosenttia.

Olen nyt aika pösilö, mutta siis meneekö minulta veroa kuitenkin vähintään tuo 20% , eikä se 13%, joka on tässä äitiyspäivärahaa varten tehdyssä verokortissa? Vai meneekö se vähintään 20% vain silloin, jos ei ole toimittanut Kelalle tuota vartavasten äitiyspäivärahaa varten laskettua verokorttia?

Sulta menee se 20% veroa koska se on se minimi joka menee kaikista kelan etuuksista :/

Mun mielestä typerää että muutenkin pienestä rahasa menee noin paljon veroa mutta niin se on. Sama määrä veroa menee työttömyyspäivärahasta vaikkei sekään mikään suuri tulonlähde ole. Mutta eipä ainakaan tuu sitten mätkyjä vaan saat vähän palautusta :)

Jos olet hankkinut verokortin äippärahaa varten niin siitä menee se 13prossaa, eikä hitustakaan yli.

Kelan sivulla lukee palkaa varten annettu prosentti korotetaan kahdella ja minimi on 20%

mutta jos haet verokortin kelaa varten niin se ei ole palkkaverokortti ja silloin kela ottaa sen 13% tai mitä nyt jokaisen kortissa onkaan.

Itseltäni meni 15% ja korotin sen itse 17% niin sain hitusen veronpalautuksia.

Minä olen ollut useita vuosia kotiäiti. Ja joka vuosi haen verottajalta uuden verokortin kelaa varten. Ja veroprosentti on se mikä kortissa on. Ei siis mene tuota minimiä 20 %.

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Mun mielestä typerää että muutenkin pienestä rahasa menee noin paljon veroa mutta niin se on. Sama määrä veroa menee työttömyyspäivärahasta vaikkei sekään mikään suuri tulonlähde ole. Mutta eipä ainakaan tuu sitten mätkyjä vaan saat vähän palautusta :)

Jaa jaa. Mulla menee äitiyspäivärahasta veroa 25,5%.

Ja työttömyyspäivärahasta meni melkein yhtä paljon tuossa alkuvuodesta.

Eikä ole palautusta odotettavissa...

Sulta menee se 20% veroa koska se on se minimi joka menee kaikista kelan etuuksista :/

VÄÄRIN. Etuutta varten haettu verokortti pätee kuten ap:n tapauksessa. minimi 20% palkkatulon verokortista.

lähes minimi sellainen...palautuksia tänä vuonna 760e... :D elämiseen ei paljon kuukaudessa jää mutta kiva joululahja!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

VÄÄRIN. Etuutta varten haettu verokortti pätee kuten ap:n tapauksessa. minimi 20% palkkatulon verokortista.
minä saan minimi ä-rahan ja siitä 20% on pidätys myös jos ei toimita erikseen uutta korttia!!!

Joo eli 13% menee, koska olen toimittanut erikseen tuon verokortin Kelan etuutta varten. Kiva, ei paljon tulot laske siitä mitä on ollut, kun työnantaja on maksanut palkkaa 3 kk äitiyslomasta. Laskin että noin 60-70 e vaan putoaa, onhan se tietty aika paljon, mutta pärjään kuitenkin, kun on pienet menot.

Siirryin kotihoidolta äitiyslomalle ja minulle tuli kotiin verokortti, jossa on aivan liian pieni veroprosentti. Ottaahan Kela sen 20%, jos en lähetä tuota verokorttia sinne?

Onhan näin?

Yhteistyössä