Äitiyspäivärahan perusteena vuoden 2007 verotus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja .:.:.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

.:.:.

Vieras
Onko se mahdollista? Kun Kelan sivuilla sanotaan, että perusteena käytetään "viimeksi vahvistettua verotusta", tarkoittaen siis vuoden 2006 verotusta. Nyt kuitenkin itselleni tuli vuoden 2007 verotustiedot, voiko siis sitä käyttää perusteena? Miten se pitää Kelaan päin ilmoittaa, liitetäänkö verotustodistuksen kopio mukaan vai miten?

Ei tämä tosin ole vielä ihan ajankohtaista, lapsi syntyy vasta loppupäässä vuotta... Tuli vain asia mieleen, kun posti toi verolaput.

Ei voi käyttää vuoden 2007 verotietoja, koska viime vuoden verotusta ei ole vielä vahvistettu. Tuo kyseinen paperihan on esitäytetty veroilmoitus vuodesta 2007. Se täytyy tarkistaa ja siihen tehdään tarvittaessa muutoksia esim. matkakuluista tai muista verotukseen vaikuttavista asioita. Jos siihen tehdään muutoksia siitä saadaan sitten uusi veropäätös. Vuoden 2007 verotus päättyy vasta 31.10.2008 jonka jälkeen saadaan sitten joulukuussa palautuksia tai maksellaan mätkyjä.

Tänä vuonna viimeksi vahvistetuksi verotukseksi lasketaan vuoden 2006 verotus ja tuon2007 verotus lasketaan sitten ensi vuonna viimeksi vahvistetuksi verotukseksi. Eli verotuksessa tullaan aina kaksi vuotta jäljessä.

Jos tulosi on viimeisen 6 kuukauden ajalta 20% suuremmat kuin vuoden 2006 verotuksessa voit käyttää äitiyspäivärahan laskemiseen nykyisiä tulotietojasi.

Toivottavasti tuosta selityksestä sai jotain selvyyttä ja korjatkaa toki jos olen ihan väärillä jäljillä :)

Minä toinen kiinnostunut. LA joulukuun alussa eli 2007 verotus kait ehtisi just valmistua ennen ä-lomalle jäämistä vai kuinka? Kiinnostaa siksi että omalta kannaltani paras vaihtoehto olisi tuo 2007 verotuksen käyttäminen...

Kiitos faktatiedoista! Noinhan se on ja niin luulinkin, nyt kun nim "verotus" osasi pukea asian sanoiksi, ymmärsin täysin.

Osaatko auttaa vielä seuraavassa asiassa? Kelan sivuilta en tietoa löydä.

Eli milloin tuo 6 kk konkreettisesti on, josta ä-rahan voi vaihtoehtoisesti laskea? Eli kun jää vuonna 08 äitiyslomalle vaihtoehdot ovat joko 2007 verotus tai viimeiset 6kk jos tulot 20% suuremmat. Niin mistä mihin tuo 6kk? Lasketusta ajasta taaksepäin tuskin. Äitiysloma alkaa viimeistään 1 kk ennen LA:ta, joten siitä vai? Vai siitä kun voi virallisesti lähettää hakemuksen Kelaan? Vai mistä?

Kiitos etukäteen vastauksesta!

Näiden kanssa menee niin sekaisin! Kelan siis.. :) Onko se nyt varmasti niin että jos plussaan nyt, ja lapsi syntyy 2009, niin saan toisesta lapsesta saman äippärahan kuin esikoisesta joka on syntynyt 2007?? (tässä välissä olen tietysti ollut vain tuilla, joten nykyiset tuloni ovat paljon pienemmät kuin ne joiden mukaan ä-raha laskettiin.) KIITOS tietäville! :)

Mulla laskettiin tulot viimeisen 6 kk mukaan kun pyysin (olin vielä vuonna 2007 opiskelija). Saamissani äitiysrahapapereissa luki että tulot on laskettu ajalta 1.9.07-29.2.08, ja laitoin hakemukset maaliskuun alussa, eli ne 6 kk tulot on näköjään laskettu suunnilleen siitä päivästä puoli vuotta taaksepäin kun on laittanut Kelan hakemukset. Äitiysloma mulla alkaa vasta ihan toukokuun lopussa ja LA on 29.6

Alkuperäinen kirjoittaja ääää:
Näiden kanssa menee niin sekaisin! Kelan siis.. :) Onko se nyt varmasti niin että jos plussaan nyt, ja lapsi syntyy 2009, niin saan toisesta lapsesta saman äippärahan kuin esikoisesta joka on syntynyt 2007?? (tässä välissä olen tietysti ollut vain tuilla, joten nykyiset tuloni ovat paljon pienemmät kuin ne joiden mukaan ä-raha laskettiin.) KIITOS tietäville! :)

Kyllä saat saman. Muistaakseni se meni niin, että jos tulee kaksi lasta kolmen vuoden sisällä, niin laskentaan voidaan käyttää samoja tuloja perusteena.

Tässä suoraan Kelan sivuilta:

"Päiväraha voidaan laskea myös verotusta tuoreempien työtulojen perusteella, jos hakijan työtulot ovat olleet jatkuvasti vähintään 20 % enemmän kuin verotuksessa todetut palkkakertoimella korotetut työtulot. Tällöin hakija voi pyytää, että Kela huomioi hänen työtulonsa kuuden kuukauden ajalta välittömästi ennen vanhempainpäivärahakauden alkamista. Nämä tulot kerrotaan kahdella. Näin lasketusta vuositulosta tehdään samat vähennykset kuin verotetusta vuosityötulosta.

Jos hakija on ollut ilman työtuloja esimerkiksi työttömyyden, sairauden, asevelvollisuuden tai äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaan takia, hän voi esittää Kelaan työtulonsa niiltä kuudelta kuukaudelta, jolloin hän viimeksi oli työssä. Tulot voi kuitenkin esittää vain äitiys- ja vanhempainrahan alkamisvuodelta ja sitä edeltävältä vuodelta."

Eli vielä rautalangasta vääntäen :) Pääasiassa tulot lasketaan kuudelta kuukaudelta välittömästi ennen äitiysloman alkamista (SIIS JOS tulot ovat nousseet sen 20 %), mutta jos on ollut työttömänä tms. niin silloin voi osoittaa samalta tai edelliseltä vuodelta ne kuukaudet, joilta päiväraha lasketaan. Esimerkiski tuolla Kelan sivuillla olevaan laskuriin voi laittaa näitä jaksoja, jos vaikka on eri suuruisia tuloja eri kuukausina, tai jos on vaikka joitain kuukausia työttömänä.

Korjatkaa jos olen ymmärtänyt väärin. Olen yrittänyt tutkiskella näitä asioita jo etukäteen, kun saattaa olla että joudun nyt hyvästä työstä muutamaksi kuukaudeksi työttömäksi.

Yhteistyössä