äitiyspäivärahan laskemisongelmaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukspoks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukspoks

Vieras
Lapsi syntyy lokakuussa ja äitiyspäiväraha tulee ilmeisesti vuoden 2011 tulojen mukaan? Olin tuolloin opiskelija. Nyt ennen lapsen syntymää ehdin olla reilu 5kk töissä. Tämäkö ei vaikuta äitiyspäivärahaan mitenkään?

Voit pyytää äitiyspäivärahan laskemista viimeisten 6kk tulojen perusteella. Jos tulot ovat yli 20% suuremmat kuin vuoden 2011 verotustulojen mukaiset, äitiyspäiväraha maksetaan sen mukaan. Työnantaja lähettää todistuksen tuloista Kelaan. Pyydä siis laskelma palkanlaskijalta.

Voit pyytää äitiyspäivärahan laskemista viimeisten 6kk tulojen perusteella. Jos tulot ovat yli 20% suuremmat kuin vuoden 2011 verotustulojen mukaiset, äitiyspäiväraha maksetaan sen mukaan. Työnantaja lähettää todistuksen tuloista Kelaan. Pyydä siis laskelma palkanlaskijalta.

Entäs kun työsoppari loppuu tuohon äitiysloman alkuun? Ei kai työnantaja ole velvollinen maksamaan mulle äitiyspäivärahaa, kun en enää ole siellä töissä?
Työssäoloa ehtii tulla vain sen vähän reilu 5kk yhteensä.

[QUOTE="a p";28293938]Entäs kun työsoppari loppuu tuohon äitiysloman alkuun? Ei kai työnantaja ole velvollinen maksamaan mulle äitiyspäivärahaa, kun en enää ole siellä töissä?
Työssäoloa ehtii tulla vain sen vähän reilu 5kk yhteensä.[/QUOTE]

Ei tietenkään, mutta se 5kk huomioidaan kyllä.

[QUOTE="a p";28293978]Olisipa kyllä erittäin positiivinen juttu jos näin on :) Hirveellä hopulla kasvattanu säästötiliä, että edes jotenkuten selviää sillä minimi ap rahalla.[/QUOTE]

Käyppä kelan sivuilla laskemassa laskurilla, se antaa vähän osviittaa.

[QUOTE="a p";28293938]Entäs kun työsoppari loppuu tuohon äitiysloman alkuun? Ei kai työnantaja ole velvollinen maksamaan mulle äitiyspäivärahaa, kun en enää ole siellä töissä?
Työssäoloa ehtii tulla vain sen vähän reilu 5kk yhteensä.[/QUOTE]

Kela sen sulle maksaa! Pyydät palkanlaskijalta lomakkeen Y17, johon täytetään kaikki nuo reilu 5 kk tulot ja Kela laskee äitiyspäivärahan niiden tulojen mukaan!

Yhteistyössä