Äitiyspäiväraha

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pikkukakkosen kohdalla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pikkukakkosen kohdalla?

Vieras
Moi! Olen menossa takaisin töihin esikoisen jälkeen syksyllä. Kysyisinkin miten seuraava äippäraha lasketaan, jos en esim. ehdi olla töissä koko ensi vuotta? Meneekö silloin -2005 verotuksen mukaan vai voidaanko laskea puolen vuoden tuloista -2007? Laskeeko verotoimisto tuon vai pitääkö selvittää itse? Minulla HUS työnantajana. Sain viimeksi 3kk täyden palkan vielä äippälomalla. Mitenköhän nyt. Pitäisikö olla kokonainen vuosi töissä ennen seuraavaa äippälomaa? Onko ketään HUSilaista palstalla?

Siis Kelahan nämä päivärahat laskee tapauskohtaisesti, ei verotoimisto.

Jos jäät 2007 taas äippälomalle, on useita vaihtoehtoja: 1) tulot voidaan katsoa vuoden 2005 verotuksen mukaan, 2) jos esikoinen on tuolloin alle 3-vuotias, voit saada Kelan säännön mukaan täsmälleen saman äp-rahan kuin esikoisesta, tai 3) päiväraha lasketaan uudelleen palkkatulon mukaan, jos edeltävän 6 kk tulot ovat olleet 20% suuremmat kuin verotuksessa vahvistetut.

Käsittääkseni siis Kelaa voi pyytää laskemaan kaikki vaihtoehdot, ja rahan saa sen itselle edullisimman vaihtoehdon mukaan.

Ainakin valtion hommissa on sääntö, että pitää olla väh. 6kk työssä ennen äitiysloman alkua, jotta saa täyden palkan 72 päivää loman alussa. HUS:ista en ole varma, luulis että siellä menis samalla tavalla.

Korjatkaa jos jotain meni pieleen!

Yhteistyössä