Äitiyslomasta ja palkasta, kolmatta toivotaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kyselyikäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kyselyikäinen

Vieras
Eli kun ekan ja tokan äitiysloman ekat 3kk sain kaupungilta palkkaa, kun toinen synty ennen ku eka täytti 3v ja loput kuukaudet sain palkan mukaan laskettua rahaa, niin saanko saman myös jos jään kolmannesta äitiyslomalle?
Vai meneekö suoraan pienille äitiyspäivärahoille?

Mahtokohan kukaan ymmärtää mitä ajan takaa? En osaa selittää kirjallisesti, suullisesti luonnistaa paremmin ;)

Siis ymmärsinkö oikein että olet nyt palkattomalla hoitovapaalla töistä?
Kunnallisella puolella uusi äippäloma keskeyttää sen ja sulle maksetaan äippäloma normaalisti.

Saat saman rahan aina jos edellinen on alle 3 v. jos et ole ollu töissä välillä. Ja usko pois, tähän tulee moni muuta väittämään, mutta näin se on. Itse saan ainskin!

siis olen nyt hoitovapaalla, josta saan kelan hurjat suuret rahat. mutta jos jäisin äitiyslomalle ennen kun kakkonen täyttää kolme, saisin siis saman mitä ekasta ja tokastakin? mulla on kaupungilla virka, johon ehkä palaan joskus..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis olen nyt hoitovapaalla, josta saan kelan hurjat suuret rahat. mutta jos jäisin äitiyslomalle ennen kun kakkonen täyttää kolme, saisin siis saman mitä ekasta ja tokastakin? mulla on kaupungilla virka, johon ehkä palaan joskus..

Jep.

Joo, käsittääkseni näin. Sun pitää sitten vaan keskeyttää hoitovapaasi ja jäädä äippälomalle. Äippälomista kertyy myös lomakuukaudet. ja saman äitiyspäivärahan saat, jollei kuopus ole täyttänyt 3v ennen uuden vauvan laskettua aikaa. Tai et ihan samaa vaan indeksillä korotetun.

Jos joku vielä tätä lukee, niin kysynpä tuosta hoitovapaan keskeyttämisestäkin.
Eli mulle on aikanaan sanottu töistä, etten voi keskeyttää hoitovapaata, vaan äitiysloma jää sen alle niin pitkäksi aikaa kun hoitovapaa on merkattu jatkuvan. Onko näin?

Eli mulle on aikanaan sanottu töistä, etten voi keskeyttää hoitovapaata, vaan äitiysloma jää sen alle niin pitkäksi aikaa kun hoitovapaa on merkattu jatkuvan. Onko näin?

Tottakai voit keskeyttää hoitovapaan, jos jäät siitä suoraan äitiyslomalle.

Sillälailla et voi keskeyttää, että päätätkin mennä töihin aikaisemmin, jos ei työnantaja sua sinne huoli.

mitä tarkkaan ottaen tällä tarkoitat?

Jos jäät äitiyslomalle, se käsittääkseni lopettaa hoitovapaa, menee ikään kuin hoitovapaan edelle.

Ei mene näin. Tottakai äitiysloma menee hoitovapaan yli.

Tarkoitan siis sitä, että jos mulla on hoitovapaa merkattu/anottu esim. 30.8 asti ja äitiysloman pitäs alkaa 1.6, niin jäisin äitiyslomalle vasta 31.8. Olikohan vielä vaikeemmin selitetty...

No näin se oli ennen, mutta ei ole enää. Nyt hoitovapaan voi keskeyttää uuden äitiysloman vuoksi. Mikään muun syyn vuoksi ei voi (tai niitä jotain tosi pakottavia löytyy muitakin). Ehkä niillä on vähän vanhaa tietoa siellä! Muistaakseni vuoden 2008 alusta tullut muutos.

Tarkoitan siis sitä, että jos mulla on hoitovapaa merkattu/anottu esim. 30.8 asti ja äitiysloman pitäs alkaa 1.6, niin jäisin äitiyslomalle vasta 31.8. Olikohan vielä vaikeemmin selitetty...

Mielestäni tämä asia on muuttunut niin että äitiysloma menee hoitovapaan edelle.

Okei, tämä mun tietoni on peräisin vuodelta 2006. Mun itseasias tarvis soittaa töihin ja jatkaa hoitovapaata. Kysynpä vielä mitä tietoa siellä mahtaa olla, onkohan uudistukset ehtineet sinnekin :)
Silloin myös sanottiin, että vain oikein painavasta syystä, esim. puolison työttömyys, voi keskeyttää vapaan.

Yhteistyössä