äitiysloman

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jälkeen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jälkeen?

Vieras
Olisiko minun pitänyt saada jälkitarkastuksen jälkeen joku lappu joka olisi pitänyt toimittaa kelaan, että saisin äitiysloman jälkeen jotain rahaa, jos en silloin siis mene vielä töihin? Jostain olen saanut tämän käsityksen, mutta en minä mitään lappua ainakaan saanut 2 kk:a sitten jälkitarkastuksessa???? Nyt olen paniikissa, että miten käy niiden rahojen sitten (onko se sitten kodinhoidontukea vai mitä???)?!?!?!

Jälkitarkastuksesta saatu lappu toimitetaan KELA:aan, jotta vanhempainrahasi maksu jatkuu.
Hoitovapaata varten KELA:lle toimitetaan työnantajalta hoitovapaa todistus, että olet työstäsi hoitovapaalla. Jolloin olet sitten oikeutettu hoitorahaan ja tuloista riippuen mahdollisesti hoitolisään.

No minun täytyy kai sitten alkaa perimään sitä lappua, koska en mitään sieltä silloin saanut!! :/ Kylläpä meni taas vaikeeksi. No entä kun en ollut töissä ennen kuin jäin äitiyslomalle, ei siis ole vakityöpaikkaa minne palaisin? Mitämitämitämitämitä?!?!?!

Mä hain vanhempainrahaa samaan aikaan kun äitiyspäivärahaa. Äitiyspäivärahakausi ensin 105 päivää ja sen jälkeen vanhempainrahakausi 158 päivää. Jos sen jälkeen en ala töitä etsimään niin sitten vaan jää hoitovapaalle.

Päätökset tuli myöskin ko. päivärahoista tänään, äippäloma alkaa 3.1.2006.

mulla alkaa äitiysloma 13.1. Ei ole tullut päätöstä vielä, vaikka on jo pari kuukautta kun vein lappuset. soittelin peräänkin jo, että eihän vain mitään puutu. Mut jos sä olet saanut päätöksen nyt, niin mulle se vissiin tulee vasta ensi vuonna...

Kyllähän äitiysraha ja vanhempainraha 99% haetaan samaan aikaan (kätevästi yhellä lapulla), mutta silti jälkitarkastuksesta saa - pitäisi siis saada - lappu joka täytyy toimittaa kelaan JOTTA VANHEMPAINRAHAT tulisi!!!

Ja tosiaan, ei väliä onko ollut töissä ennen raskautta. Hoitovapaalle voi jäädä kaikki kunnes lapsi on 3v.

Onnellista raskautta ja ihania hetkia vaavin kanssa =)

Niin kyllähän hoitovapaalle voi jäädä, vaikkei töissä olisi ollutkaan. Mutta jos on ollut työssä pitää toimittaa lappu, että on työstä hoitovapaalla.
Jokaisellahan on oikeus hoitaa kotona lastaan aina 3v asti tuilla, ja sen jälkeen saa tietenkin hoitaa, mutta tukea siihen ei saa.

Ensi vuoden puolella alkavat äippärahahakemukset on alettu käsittelemään vasta tällä viikolla kun eduskunta vahvisti ensi vuodelle työeläke- yms. maksut. Kyllä sunkin päätökses kohta tulee, mä kävin kattomassa sen kelan netin kautta, ei mullekkaan vielä oo tullu postitse..

Mulla alkaa äitiysloma 18.1. ja katsoin tänään kelan sivuilta että päätös on tehty. Paperi tulee varmaan huomenna. Kale ei voinut tehdä ensivunna alkaville äitiyslomille päätöksiä kun vasta tällä viikolla. Saivat v2004 verotiedot vasta maanantaina. Mä vein hakemukset 27.10. ja kun mitään ei kuulunut, kyselin asiaa kelasta. He sanoivat silloin tuon että saavat verotiedot vasta 19.12. Jos sulla on verkkopankkitunnkset, pääset niillä katsomaan omia tietojasi kelan sivujen kautta www.kela.fi -> asiointi

lappu töistä kun hoitovapaalle jää ? mä vaan ilmoitin työnantajalle että jään hoitovapaalle... asti. ja sit täytin työnantajalle lapun, mut en mitään kelalle vietäväksi. Siis mitä siitä lapusta pitäis ilmetä?

en mäkään ole laittanut hoitovapaasta mitään lappuja. en mihinkään suuntaan...
työnantajalle olen ilmoittanut suullisesti. Kelaan täytin hakemuksen, mutta ei siihenkään mitään lappuja työnantajalta.

kelan päätöksen ajattelin sitten liittää hakemukseeni ammattiliitolle, jotta saan maksuvapautuksen hoitovapaan ajalta.

Yhteistyössä