Äitiyslomalta liitonrahoille ja lomarahat???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fiinukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Fiinukka

Jäsen
12.11.2009
218
0
16
Heips,

Kuka fiksu osais kertoa miten kannattaa tehdä?

Äitiysloma loppuu 28.4.2011 ja mulle maksetaan 30.9 lopputili lomarahoineen jotka sis. lomaa 2009, lomaa 2010 ja lomaa 2011+lomarahat ja liitto kuulemma jaksottaa nää kaikki silloin 2011 eli toisinsanoen en saa liitosta ainakaan 3 kk mitään rahaa koska olen omilla rahoillani mutta työkkäriin pitää kuitenkin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi, koska ei tässä kohtaa kannata varmaankaan hoitovapaallekkaan jäädä koska jos taas hoitovapaan jälkeen olen työtön jaksotetaan mun lomarahat vielä silloinkin, höh?

täh, ei ne kai sun tuloja sitten hoitovapaan jälkeen enää noin pitkältä ronki. Joten jos sä saat lopputilin tuolloin joka tapauksessa, niin sit oot puol vuotta hoitovapaalla. Tai se on mun käsitys, että viimeisen puolen vuoden tulot ne voi kattoa. Soita mihin tahansa liittoon (jos omaasi et kehtaa nimellä soittaa) ja kysy ihan rohkeesti vaan sieltä työttömyyskassan puolelta miten sun kannattaa toimia, ettet menetä ansaittuja korvauksia.

Mä kävin heti seur. pvänä työkkäris kun äippäloma loppui,niin alkoi liiton rahat tulemaan siitä pvästä sitten :) eli kyl ne työkkärsi osaa neuvoa sitten ja liitosta..Eli sinne vaan ;)

Ensinnä ole ajoissa liikkeellä, ne haluaa pitkältä ajalta entisiä palkkatietoja ym (minun piti kaivella just vuoden 2007 tilikuitteja(!). Saat hoitorahaa ollessasi työttömänäkin kunnes lapsesi laitat hoitoon joten hae hoitorahaa ajoissa ja siitä päivästä kun "hoitovapaasi" alkaa. Työkkäriin ilmoittaudu ilman "katkoa" jotta työttömyyskorvauksesi saaminen on varmaa. Niillä tuntuu olevan ihmeellisiä perusteita jättää korvauksia maksamatta. Itse menetin aikamoisia rahoja kun en yksinkertaisesti tiennyt kaiken maailman käytännöistä niin työkkärin kun liiton toimintatapojen suhteen. Marssi mielellään jo etukäteen ottamaan selvää asioista ja kysele pienetkin seikat mitä dokumentteja ne haluaa. Minulta jä saamatta niitä "ansaittuja" rahoja tuhansia euroja ja ihan laittavat omat tyhmyyden piikkiin kun ei osaa kysellä ja itse tietää miten asiassa edetään. Kun aikanaan hyvissä ajoin kysyin liitosta ne sanoi vaan että sehän ei heille kuulu jos minut on irtisanottu äitiysloman aikana koska firma meni konkkaan sillä aikaa.. asiat jäi sitten selvittämättä ennen vanhempainvapaan päättymistä ja seuraksena kaikenlaisia rahojen menetyksiä mitä ihmeellisimmin perustein enkä vieläkään ole saanut lopullista päätöstä mitä saan ja mitä on jäänyt saamatta.

Kiristä tietoa siis sekä liitostasi että työkkäristä ja työkkäristä mielellään parilta eri virkailijalta koska ainakin tällä paikkakunnalla samasta asiasta tuntuu saavan kahtalaista eri tietoa ja päätökset tekee vielä kolmas virkailija ilman minkäänlaista hajuakaan siitä mitä näiden kahden ensimmäisen virkailijan kanssa on keskusteltu hieman tällaisesta poikkeavasta tilanteesta kun jäädään kortistoon yllättäen vanhempainvapaalta suoraan. Ainakin työkkärissä tämä tuntuu olevan ihmeellinen yhtälö johon ratkaisua ei tunnu tietävän kukaan. Itse pitäs viisaampi osata olla.

Joo siis todella vaikka jäisin 2011 keväällä hoitovapaalle ja 2013 en saisi töitä vaan ilmoittautuisin työttömäksi työnhakijaksi niin liitto jaksottaisi silti 2010 maksetut lomakorvaukset ja olisin ilman liitonrahaa n. 3 kk sillä saan n. 66 pv vastaavan lomapalkan.

Yhteistyössä