Äitiyslomalta kertyneet vapaat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaasuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaasuri

Vieras
Minulta loppui äitiyslomat ja -vapaat huhtikuun lopussa. Nyt olen hakenut touko-, kesä- ja heinäkuulle sitä kodinhoidontuen perusosaa. Elokuun alussa aloitan sitten työt. Kysymys kuuluu, että milloin minun kannattaisi ottaa äitiysloman ajalta kertyneet lomat rahana? Heinäkuussa vaiko elokuun palkan yhteydessä kun olen mennyt jo töihin? (Sain siirtää yhden viikon verran lomia ensi talveksi ja loput maksetaan rahana.) Voinko saada siis samaan aikaan heinäkuulta kodinhoidontukea ja työnantajalta lomarahoja? (Sitä lisäosaa en siis ole hakenut). Vai kannattaako lomarahat ottaa sitten vasta elokuussa palkan yhteydessä?

Onko se muuten työnantaja kohtaista, että saako näitä kertyneitä lomia pitää vapaana töihin mentäessä vai maksetaanko ne aina rahana esim. ennen töihin paluuta?

Voit ottaa lomarahasi vaikkapa heinäkuussa, ensin kuitenkin tarkistaisin itse verottajalta, pidätetäänkö siitä veroa lisäprosentin mukaan, jos näin on kannattaa hakea muutosverokortti.

Hoitovapaalla saa ansaita vapaasti joten jos otat loma-ajan palkkasi hoitovapaan aikana, se ei vaikuta kotihoidontukeen. Ehkä palkka jopa kannattaisi ottaa silloin, koska jos otat sen normaalin palkan yhteydessä elokuussa joudut varmaan maksamaan veroja ylimenoprosentin mukaan? (riippuu millainen verokortti sulla on ja saahan ne liiat verot toki myöhemminkin palautuksena takaisin)

On ilmeisesti hyvinkin työnantajakohtaista, itse ainakin saan ilman muuta pitää äitiysloman aikana kertyneet vuosilomat vapaana. Ja sainpa vielä jättää pari viikkoa ensi vuoden kesään, jolloin olen palannut hoitovapaalta ja hoitovapaaltahan ei kerry lomaa.

kannattaa oikeasti kaikkien myös miettiä, että jos äitiysloman jatkeeksi pitäisi jo kertyneitä lomia ja tämän jatkeeksi vasta hoitovapaata..tämä kertyvän eläkkeen takia. Jos työstä poissaoloa on jatkunut yhtä jaksoisesti yli 10 kuukautta katsotaan työeläkepuolella työsuhde katkenneeksi ja näin ollen jotenkin laku alkaa alusta..edi kuulemma vaikuta juurikaan jos äiti on yhtäjaksoisesti pois vain n. vuoden mutta jos useemman vuoden ajattelee olla hoitovapaalla niin se jo vaikuttaakin johonkin laskentoihin. Tästä ei puhuta juuri missään mutta ystäväni joka työskentelee työeläkkeiden parissa kertoi, että näin ohjeistetaan työeläke laskentaa. Jos siis jäi mietityttämään niin kantsuu ottaa asiasta selvää..en ole siis aivan varma noista aikaraja jutuista mutta itse pähkäillessäni, että miten pidän kertyneet vuosilomani ja hoitovapaan äitiysloman jatkeeksi ohjeistettiin näin ja mainittiin, että se on työntekijän oikeus pitää aluksi jo kertyneet lomat (saada siis palkkaa tältä ajalta) ja vasta tämän jälkeen jatkaa hoitovapaalla.

Yhteistyössä