Äitiyslomalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin?

Vieras
Miten olette saaneet selville tarkan äitiysloman alkamispäivämäärän. Oletteko vain soittaneet Kelaan ja kysyneet? Itselläni on laskettu aika 30.6. eli joskus toukokuun lopussa alkaisi äitiysloma. Käsitykseni mukaan äitiysloma ei ala tasan kuukautta ennen laskettua aikaa vaan siihen lasketaan jotenkin lauantait mukaan tms. Pitäisi työantajalle ilmoittaa tarkka päivämäärä ja mieluiten ilmoittaisin sen jo nyt.

Minullahan kertyy maaliskuun loppuun mennessä taas täysi kesäloma. Sen joudun pitämään kaiketi ennen äitiyslomaa eli jäisin lomalle jo toukokuun alussa. Lomiahan ei kai voi siirrellä mihinkään ensi vuoteen, vai miten olette muut tehneet? Kun äitiyslomaltahan kertyy taas uudet lomat. Ne ajattelin pitää sitten äitiysloman ja hoitovapaan välissä...

Aika monimutkaisia nämä jutut :)

Itse mietin pitäisikö jostain tulla jonkinlainen kirjallinen paperi esim. kelalta tai neuvolasta työnantajalle siitä milloin äippäloma alkaa? Vai onko työnantajan uskottava se mitä itse sanon. Omalla kohdallani alkaa 21.2. Tämän olen suullisesti ilmoittanut kelan sivuilla olevan laskurin mukaan.

Äitiyspakkauksen olen anonut kelalta, äitiyspäivärahoista ym. vien palkkatodistukset vasta äitiysloman alussa, joten mitään äippärahapäätöstä en voi työnantajalle esittää.

Jos jaksat suinkin olla töissä äitiysloman alkuun, kannattaisi sinun pyytää lomasi rahana. Saisit hyvät rahat säästöön!:)

Mutta lomaa ei tosiaan voi siirtää seuraavalle vuodelle, tokihan voit pitää kesälomaa heti maaliskuun jälkeenkin jos haluat.

kelan sivuilta löydät laskurin, jolla voit laskea äitiysloman alkamisen:
laskennat
vanhempainpäivärahakausi

siihen sitten täytät la:n, niin saat sekä äitiysrahakauden että vanhempainrahakauden näkyviin
(utelias kun olen, niin laskin sun tiedoilla - äitiysrahakautesi alkaa 24.5....)

Niin sitä voisi tietysti työnantajalta kysyä että saisiko sen loman rahana. En tiedä miten suostuu. Kun saan kuukausipalkkaa niin saisin siis tuplapalkan periaatteessa. Miten muuten lomaltapaluurahat? Jos pidän loman ennen äitiyslomaa tai jos otan sen rahana niin kummassakaan tapauksessahan en ""palaa"" töihin kuin vasta joskus hoitavapaan jälkeen...

Mulla, kuten titityylläkin, alkaa loma 21.2. ja elän tuossa päivässä ihan Kelan nettilaskurin mukaan. Työnantaja ei ole vaatinut sen kummempaa tarkkaa päivämäärää - en tosin ole vielä edes hakenut Kelalta korvauspäätöstä.

Käyttämättä jäävän kesäloman saa palkanlaskijamme mukaan pitää 6 kk sisällä sen jälkeen, kun palaa vanhempain-/hoitovapaalta takaisin töihin (ainakin tässä tapauksessa, kun lomakausi jää selkeästi vapaan jakson sisälle). Itse aion pitää sen vasta sitten touko-kesäkuussa, kun tulen heti tammikuussa takaisin töihin. Ja mielellään myös sen tulevan kesäloman siihen perään, jotta saa olla pari kuukautta kotona... näillä näkymin siis, eihän tuota tiedä miten mieli muuttuu, ja kunhan saan lapsen ensin turvallisesti maailmaan :).

Vastailen, kun sattui olemaan la 30.6.04. Meillä ainakin lomat pitää pitää huhtikuun loppuun mennessä. joten pidin suurimman osan lomastani vasta vanhempainloman jälkeen huhtikuussa. Mulla meinasi tulla aika pitkäksi jo kesäkuun aikana, kun ajatukset pyöri vaan vauvassa, joten yhtään aikaisemmin en olisi lomalle halunnut jäädä. Muutenkin (jos olo siis ok loppuraskaudessa) on varmaan ihan kiva saada vähän pitempään kunnon palkkaa loma-ajalta ennen hoitovapaalle jäämistä.

Taitaa olla niin, että on työnpaikka kohtaista miten pian lomat on pidettävä. Omassa työpaikassani lomat ainakin roikkuvat mukana vuosikausia, eikä niitä ole mikään kiire pitää.

Mulla loppuu määräaikainen työsuhde äitiysloman aikana ja aion ottaa kaikki lomat rahana. Jos rupeaa tässä loppumetreillä väsyttämään, niin ainahan sitä voi jäädä sairaslomalle.

Onko siis pakko aloittaa äitiysloma, kun se Kelan päivämäärä napsataa. Vai voiko itse oman vointinsa mukaan lykätä lomaa ja äitiysrahan juoksemista lähemmäksi synnytystä?

Minulla LA on 29.6. ja äityislomani alkaa Kelan laskurin mukaan 23.5. Meillä äitiyslomalle jäämisestä tulee ilmoittaa kirjallisesti 2 kk ennen.

Minä ainakin aion pitää ensi vuoden kesälomani vasta äitiysloman jälkeen, ainakaan minun työpaikassani siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Siihen sitten äitiysloman aikana kertynyt kesäloma päälle ja tod.näk. kesä -07 hoitovapaalla (tai hyvässä lykyssä uudella äitiyslomalla :)

Taitaa olla aika työpaikkakohtaista. Meillä pitää käsittääkseni kesäloma pitää huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana. Eli en voi siirtää lomaa äitiysloman jälkeen. Siihen mennessä on kertynyt jo uusi loma, jonka pidän siis äitiysloman ja hoitovapaan välissä. Sitä pitää vielä miettiä että otanko loman sitten rahana, jos se on mahdollista...

Mutta onko kenelläkään tietoa lomaltapaluurahoista? Miten ne maksetaan kun töihin ei varsinaisesti palata ennenkuin kaikki hoitovapaat ym. pidetty...

30 arkipäivää ennen alkaa viimeistään äitiysvapaa, ja sitä ei voi siirtää lähemmäs la:ta ja tällöin myös äitiysraha alkaa juosta joko sinulle tai mahdollisesti työnantajalle korvauksena siitä, jos työnantaja maksaa osalta äitiysvapaata palkkaa.

(töiden teko äitiysvapaan aikana on kuitenkin sallittua paitsi 2 vkoa ennen la ja 2 vkoa synnytyksen jälkeen välisenä aikana; tämä siis omaan haluun ja työnantajan lupaan perustuen,

Työsopimuslaki 4 luku 2§: Työntekijä saa työnantajan suostumuksella tehdä äitiysrahakauden aikana työtä, joka ei vaaranna hänen eikä sikiön tai syntyneen lapsen turvallisuutta. Tällaista työtä ei kuitenkaan saa tehdä kahden viikon aikana ennen laskettua synnytysaikaa eikä kahden viikon aikana synnytyksen jälkeen. Sekä työnantajalla että työntekijällä on oikeus milloin tahansa keskeyttää äitiysrahakauden aikana tehtävä työ.).

Yhteistyössä