äitiyslomalla "kesälomalla"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työntekijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työntekijä

Vieras
Kyselisin vähän teiltä äideiltä jotka jäitte äitiyslomalle töistä, että miten teidän äitiysloman aikana kertyneet ja säästyneet lomat käytitte tai saitteko käyttää?

Kun itsellä nyt tilanne tämä: Jäin äitiyslomalle viimevuoden marraskuussa ja äitiyslomani loppui nyt syyskuun lopussa. Jäin vielä kylläkin hoitovapaalle ensikesään saakka. Nyt selvisi, että tämänvuoden kesälomani olin työnantaja laittanut minulle viime heinäkuulle koska lomia ei voi siirtää lomakaudelta seuraavalle lomakaudelle. Ei vaikka ei voisi edes kyseisenä lomakautena lomiaan käyttää. Minä siis pidin lomani heinäkuussa. Sain siitä toki palkan ja lomarahat, mutta tilanne onkin nyt niin että kelanhan ei pitäisi siltä ajalta silloin maksaa vanhempainpäivä rahaa. Ja se maksoi sen koska työnantajani ei ilmoittanut kelaan että heinäkuussa mulle maksetaan palkkaa. Siis jos kela perii minulta tuon heinäkuun tuen, menetän yhden kuukauden tuet koska työnantajani laittoi mulle loman. Mikä minulle kuuluisi myös jokatapauksessa.

Siis siirtyikö teillä loma äitiysloman yli vain jouduitteko ottamaan rahana ja miten käy kelatukien siltä ajalta?

Toivottavasti saitte jotain selkoa tästä. Itse kuvittekin pitäväni lomani ensikesänä kun hoitovapaa loppuu, mutta sainkin kuulla ettei niitä lomia enää ole..

Kiitos jo etukäteen.

Otin äitiysloman aikana ja toisella kertaa vanhempainvapaalla lomarahat kouraan ja eivät vaikuta kelan maksamiin rahoihin mitenkään, koska se on jo ansaittua sun omaa rahaa millä ei oo mitään tekoa kelan kanssa. Ainoa mihin lomaraha voi vaikuttaa niin äitiyslomalla, eli ekat noin kolme kuukautta, työnantajan maksamaan äitiyslomapalkkaan.

no hyvä! Kun luin jostain että kela ei maksa tukia jos saa palkkaa ja loma-ajan palkka se on. Mutta onneksi sitten ei peri multa niitä. Ne kun on jo käytetty. :D

Kiitoksia tästä!

Mulla on ainakin molemmilla kerroilla lomat siirtyneet äitiysloman jälkeiseen aikaan. Lomaraht on maksettu sitten kun lomatkin on pidetty. Muuta en tiedä, mutta jos on ollut töissä ja saa palkkaa, niin ma-la ei kela maksa äitiysrahaa jos on palkkaa saanut. Tuosta loma-asiasta en osaa sanoa, kun en ole koskaan ennen vastaavaa kuullut.

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;25086902:
no hyvä! Kun luin jostain että kela ei maksa tukia jos saa palkkaa ja loma-ajan palkka se on. Mutta onneksi sitten ei peri multa niitä. Ne kun on jo käytetty. :D

Kiitoksia tästä!
Jep, se on eri jos nyt menisit johonkin palkkatyöhön niin sitten se vähennettäisiin tuista. Hyvä että on löytynyt käyttökohde ;)

ei vastaavasta oo kuullut moni muukaan. Siksi ei tullut edes mieleen että niitä ei voi siirtää. Mutta kuulemma saa laittaa päälleikkäin vanhempainavapaan kanssa kesäloman. Ja talviloman pidän kuulemma ensi viikolla. :) En tiä mitä tällä kaikella lomalla oikein tekisin kun päällekkäinkin laitetaan. :D

[QUOTE="abc";25086933]Mulla on ainakin molemmilla kerroilla lomat siirtyneet äitiysloman jälkeiseen aikaan. Lomaraht on maksettu sitten kun lomatkin on pidetty. Muuta en tiedä, mutta jos on ollut töissä ja saa palkkaa, niin ma-la ei kela maksa äitiysrahaa jos on palkkaa saanut. Tuosta loma-asiasta en osaa sanoa, kun en ole koskaan ennen vastaavaa kuullut.[/QUOTE]
Kunhan työnantajalle sopii niin saat pitää lomasi ihan millon tykkäät, ja työnantajan velvollisuus on antaa pitää ne määrättynä loma-aikana. Ei ne mitenkään automaattisesti "siirry" mihinkään.

Juu, ja työ juttu menee juurikin noin, mutta siis koskee vain palkkatyötä.

Kunhan työnantajalle sopii niin saat pitää lomasi ihan millon tykkäät, ja työnantajan velvollisuus on antaa pitää ne määrättynä loma-aikana. Ei ne mitenkään automaattisesti "siirry" mihinkään.

Juu, ja työ juttu menee juurikin noin, mutta siis koskee vain palkkatyötä.

mutta jos olet koko lomakauden äitiyslomalla etkä voi lomakautena lomia pitää, ne maksetaan automaattisesti eikä niitä voi siirtää. Noin siis minulla. Tiedän että niin saa tehdä, mutta mielestäni moraalisesti hieman arveluttavaa laitta loma äitiysloman kanssa päällekkäin. Eli siis menetän ne lomat kun olen "lomalla" jokatapauksessa. Olisi pitänyt miettiä kun sitä lasta alko tekeen, ettei äitiysloma ole lomakaudella että saa pitää loman lomana.

[QUOTE="abc";25086957]Niin ja lomaraha ja loma-ajan palkka on sitten kaks eri asiaa.
(lomaraha on puolet loma-ajan palkasta ja loma-ajan palkka on sitten se itse palkka)[/QUOTE]
Silläkään ei oo mitään merkitystä kelalle. Ainoastaan työnantajan ei tarvitse maksaa tuota lomarahaa kokonaan, koska sen maksamisen ehtona on että työntekijä palaa töihin, ja tässä tapauksessa ei palaa koska on äitiyslomalla. Mutta työnantajan on sekin jossain vaiheessa maksettava kuitenkin (meillä viimeistään sen vuoden joulukuun en muista mikä-päivään mennessä), joten silläkään ei käytännössä ole väliä koska mikä hyöty työnantajan olisi sitä pimittää. Ja siis kelan kanssa ei mitään tekemistä näillä.

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;25087004:
mutta jos olet koko lomakauden äitiyslomalla etkä voi lomakautena lomia pitää, ne maksetaan automaattisesti eikä niitä voi siirtää. Noin siis minulla. Tiedän että niin saa tehdä, mutta mielestäni moraalisesti hieman arveluttavaa laitta loma äitiysloman kanssa päällekkäin. Eli siis menetän ne lomat kun olen "lomalla" jokatapauksessa. Olisi pitänyt miettiä kun sitä lasta alko tekeen, ettei äitiysloma ole lomakaudella että saa pitää loman lomana.
Niinpä ;) Mä itse henk.koht. halusin pitää sen loman juurikin näin, koska rahallisesti siitä hyödyin.

mä sain kyllä lomaran ja palkan miten kuuluukin. Olisin vaan halunnut mahdollisuuden pitää ne ihan lomana. Ja tuo kelajuttu selvis niin hyvä. Ei tässä voi kuin tyytyä kohtaloonsa..

niin ja tosiaan. Mitään väliä asialla ei enää ole kun en sille töihin ole palaamassa kuitenkaan. Niin paska paikka muutenkin että taidan etsiä uusia töitä. :D Kiitos vaan teille avusta!

No sentään lomarahat saatte. Itse jäin äitiyslomalle niin että sopimukseen tuli katkos, joten mitään lomia ei kerry vanhempainvapaalta. Sitten vain odotetaan että astun riveihin kun äitiysloma loppuu. Naisvaltaiset alat pah.

Alkuperäinen kirjoittaja työntekijä;25087067:
niin ja tosiaan. Mitään väliä asialla ei enää ole kun en sille töihin ole palaamassa kuitenkaan. Niin paska paikka muutenkin että taidan etsiä uusia töitä. :D Kiitos vaan teille avusta!
Tähän sit sellanen juttu että kantsii sinne työpaikalle ainakin päiväksi mennä pyörähtämään ja sitten vasta uuteen työhön koska esim. äitiysloma-ajan palkan maksamisen ehtona työnantajalla on se että sä palaat töihin.

Yhteistyössä