Äitiyslomalla/hoitovapaalla freelancerina?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yrittäjä Elli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yrittäjä Elli

Vieras
Hei, onko kukaan samassa tilanteessa? Olen vakituisessa työssä (ts. pitkässä sijaisuudessa) josta jään äitiyslomalle. Saan kaiketi siis äitiyspäivärahani tämän palkan perusteella. Teen kuitenkin yksityisenä ammatinharjoittajana "keikkahommia" sanotaanko näin. Miten on, saanko tehdä pienimuotoisesti äitiyslomalla tai hoitovapaalla tätä keikkaa ilman, että kela verottaa jotain tuesta pois? En varmaan äippälomalla vielä tekisikään mitään, mutta hoitovapaalla lisätienesti kiinnostaisi.

Äitiys/vanhempainlomalla päivärahaa ei kerry sunnuntaisin, joten silloin voi tehdä sen verran kuin voi kohtuudella väittää ansainneensa sunnuntaisin.

Hoitovapaalla ei ole mitään palkkarajaa. Saa tienata ihan mitä vain, niin kauan kuin lapsi ei ole tuntiakaan kunnallisessa hoidossa (kerhoja ei lasketa).

Voi äitiyslomalla tehdä töitä. Niiltä päiviltä saa perusäitiysrahan (vai mikä se on), mutta menettää siltä päivältä ansiosidonnaisen osuuden. Itse tein muutamia päiviä töitä äitiysloman aikana. Päivät ilmoitettiin Kelaan. Tosi hyvä systeemi tienata vähän lisätienestejä äitiyslomalla. Kerrankin myös "järjestelmä" kannustaa työntekoon ;)

Työnteosta hoitovapaalla en mene sanomaan mitään, koska varmaa tietoa/ kokemusta ei ole.

Onpa hienoa tosiaan, että kerrankin järjestelmä kannustaa tuollaiseen. Meillä mun olis ihan helppo tehdä keikkaa vaikka yhtenä iltana viikosta, pari tuntiakin, kun mies ois mukulan kanssa kotona :) Mä olin jo ihan varma, että turha edes kuvitella. Lähinnä itsellekin virkistävää, kun voi ottaa "harrastuksena" melkein tuon sitten. Olen terveydenhoitoalalla ja asiakaskäyntejä otan vastaan, joten nuo suonnuntait ei oikein käy, mutta hoitovapaalla sitten.

Hoitovapaalla tulot vaikuttaa hoitolisään, jos sitä saa. Perus-kotihoidontukeen ei vaikuta. Hoitolisään vaikuttaa siis perheen yhteenlasketut tulot, ihan sama onko ne isän tai äidin tuloja.

Hoitovapaan idea on se, että lapsi ei ole päiväkodissa! Eli vanhemmat voi silloin tienata ihan kuinka paljon vaan (voi siis olla töissä), kunhan lapsi hoidetaan jotenkin muuten, kun päiväkodissa/perhepäivähoitajalla. Tulot vaikuttaa vain ja ainoastaan siihen lisäosaan, jonka tuloraja on tooosi alhainen.

Yhteistyössä