äitiysloma loppuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiedoton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiedoton"

Vieras
Hei!
Minulla on pian äitiysloma loppumassa ensimmäisestä lapsesta ja olin äitiysloman alkuun asti töissä ja nyt työttömyys/töihin paluu kolkuttaa ovella. Itse haluaisin jäädä vielä hoitamaan poikaani kotiin kunnes hän täyttää 1v. Osaatteko sanoa mitä kaikkia tukia olisi mahdollisuus saada työttömyysrahan lisäksi? Ja täytyykö laittaa päivähoitohakemus menemään kaupungille että kelalta eivät voi evätä mahd kuntalisää?

Tiedoton

Jotta voit olla kotona hoitamassa lastasi, sinun täytyy hakea kelalta kotihoidontukea, jonka lisäksi voit saada kuntalisää (jos teidän kunnassa maksetaan) ja hoitolisää (tulosidonnainen). Työttömyyskorvausta et voi saada hoitovapaalla (käsittääkseni työttömyyskorvausta nostaessa sun pitää viedä lapsi hoitoon , jotta voit työllistyä nopeasti.). Hoitopaikkaa sun täytyy hakea 4kk ennen töihinpaluuta (eli jos vaikka maaliskuun alusta tarvitset hoitopaikkaa, sun olis pitäny jättää hakemus jo marraskuun alussa) ellei tarve ole äkillinen, jolloin paikka järjestyy 2 viikossa. Käy kelan sivuilla tutkimassa tukia.

Siis loppuuko sulla äitiysloma vai vanhempainvapaaa? Jos äitiysloma,niin jäät vanhempainvapaalle (ja sen jälk hoitovapaalle),jos nyt loppumassa vanhempainvapaa niin jäät hoitovapaalle.

Vanhempainvapaan ajalta saat vanhempainpäivärahaa,hoitovapaalta kotihoidontukea (+mahdollisesti kuntalisää jos kotikuntasi sellaista maksaa). En tiedä onko näiden lisäksi mahdollista saada esim asumistukea.

[QUOTE="vieras";25155325]Siis loppuuko sulla äitiysloma vai vanhempainvapaaa? Jos äitiysloma,niin jäät vanhempainvapaalle (ja sen jälk hoitovapaalle),jos nyt loppumassa vanhempainvapaa niin jäät hoitovapaalle.

Vanhempainvapaan ajalta saat vanhempainpäivärahaa,hoitovapaalta kotihoidontukea (+mahdollisesti kuntalisää jos kotikuntasi sellaista maksaa). En tiedä onko näiden lisäksi mahdollista saada esim asumistukea.[/QUOTE]

Yleistä asumislisää voi saada, jos on pienituloinen. Samoin kotihoidontuen hoitolisää.

Kiitos vastauksesta. Eli kotihoidontukea saa vaikka saa myös työttömyysrahaa. Osaatteko sanoa sen suuruutta?
Minun käsittääkseni taas työttömyysrahaa ja kotihoidontukea ei saa samanaikaisesti? Kun kahta kelan etuutta ei makseta päällekkäin..... Ja ethän sä voi olla samanaikaisesti vapaana työmarkkinoilla ja hoitamassa lasta??
Sen sijaista kotihoidontukea saa vaikka olisit töissä, mikäli lapsesi ei ole kunnallisessa hoidossa.

vielä tarkempi linkki jos joku ei osaa itse etsiä tietoa nettisivuilta : http://kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/210202103059EH?OpenDocument

ei se ihan oikeesti oo niin vaikeeta.

Voiko lapsella olla silti hakemus kunnalliseen päivähoitoon menossa? vai evääkö se kotihoidontuen?

Hakemus voi olla menossa jolloin ei vaikuta tukeen, mutta kun hoitopaikka myönnetään niin siitä päivästä lähtien kun on oikeutettu hoitopaikkaan kotihoidon tuki lakkaa.

Työttömyyspäivärahasta vähennetään kotihoidon tuen alainen määrä mutta jos miehesi? on työttömänä vain yhdeltä vähennetään.

Eli vanhempain vapaan jälkeen voit saada:
työttömyysrahaa
kotihoidontukea+lisää(riippuen tuloista)
kuntalisää (jos kunnassa tällainen on)
asumistukea tulojen mukaan

Yhteistyössä