Äitiysavustuksen saaminen, neuvolan todistus terveystarkastuksesta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mokonen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mokonen

Vieras
Kelan sivuilla lukee siis näin. "Äitiysavustuksen saaminen edellyttää lisäksi, että raskautesi on kestänyt vähintään 154 päivää ja olet käynyt terveystarkastuksessa lääkärissä tai neuvolassa ennen 4. raskauskuukautesi päättymistä#

Meillä ei neuvolassa ole lääkäriä, ainoa lääkäri jolla olen käynyt on yksityinen jolla kävin alkuraskauden ultrassa rv7+3. Neuvolassa kuitenkin olen käynyt. Mutta tarkoitaako tuo terveystarkastus että riittää kun olen käynyt tuolla neuvolassa vaikka kukaan ei mistään terveystarkastuksesta ole puhunut? Kyllähän ne painon, pituuden ja elämäntavat yms kävi läpi mutta.

Vai pitääkö minun lähettää todistus tuosta yksityisellä käynnistä vaimitähäh? Neuvola ei vastaa puhelimeen joten nopeammin sujuu tätä kautta, ehkä. :D

Neuvolan täti kirjoittaa lapun jonka toimitat kelaan samalla kun haet äitiysavustusta. :)

Kai sua nyt jossain tarkistetaan? :O Eihän koko raskausaika voi ilman lääkärintarkistusta mennä...

Yksityinen sanoi silloin että tehdään nyt sitten sisätutkimuskin samalla yms niin tämä korvaa sen ekan lääkärikäynnin.

Koskahan pitäisi toisen kerran lääkäriä nähdä?

Yksityinen sanoi silloin että tehdään nyt sitten sisätutkimuskin samalla yms niin tämä korvaa sen ekan lääkärikäynnin.

Koskahan pitäisi toisen kerran lääkäriä nähdä?

Nii se korvaa ekan lääkärikäynnin juu, toinen on sitten puolen välin tienoilla tai jälkeen muistaakseni...

Tuosta tuli vaan se käsitys ettei teil ole ollenkaa neuvolas lääkäriä.. :D

Meillä ei siis neuvolassa ole lääkäriä paikan päällä, pelkkä terkka. Lääkäriä näkee kun varataan että lri tulee neuvolan puolelle, eli ilman lääkäriä ei tarvitse suinkaan olla. :D

Meillä ei siis neuvolassa ole lääkäriä paikan päällä, pelkkä terkka. Lääkäriä näkee kun varataan että lri tulee neuvolan puolelle, eli ilman lääkäriä ei tarvitse suinkaan olla. :D

Ei missään taida olla lääkäriä koko ajan, se on vaan tiettyinä päivinä ja jossei ole lääkärineuvolaa niin asioidaan aina th:n kanssa..normaalikäytäntö.

Ok, hyvä juttu. :) Mitähän tämä varsinainen terveystarkitus sitten käytännössä tarkoittaa? Minulle ei tosiaan ennen rakenneultraa ole lääkäriaikaa erikseen varattu kun kävin tuola yksityisellä ultrassa.

Ei mitään ongelmaa. Neuvolan terkkari kirjoittaa sulle lapun kelaa varten heti, kun 22 raskausviikkoa on täynnä ja seuraavan kerran menet siitä sitten neuvolaan. Mitään lääkäritutkimustodistusta ei tarvi.

Sä saat sen todistuksen neuvolasta rv 22 paikkeilla, samalla saat ne kelan laput, mitkä pitää täyttää ja palauttaa viimeistään 2 kk ennen laskettua aikaa.
Ensimmäinen neuvolalääkäri on rv 10 paikkeilla, toinen rv 27.

Ok. Paljon kiitoksia nopeasta avusta kaikille! Tosiaan alkoi ahdistamaan kun tajusin etsiä tietoa tuosta avustuksen hakemisesta enkä saanut neuvolaan yhteyttä kysyäkseni. Ensimmäinen tulossa niin ei ole tuttuja nämäkään jutut. :)

Yhteistyössä