Äitini selkä leikataan, olen totaalisessa PANIIKISSA

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Huolissaan"

Vieras
Äitini menee selkäleikkaukseen huomenna ja minä olen siitä eniten hermona pelkään kuollakseni tulevaa.
Selälle tehdään luudutus joka on pitkä ja tuskallinen leikkaus, jälkiongelmat sitäkin pahempia, äitini on hyvässä kunnossa ja ei itsekään tiedä haluaako hän...
Kirurgi joka hänet leikkaa on kokematon joka sitten pelottaa entistä enemmän.. Äidilläni on muuten hankaluuksia hengittää, hän oli kolarissa joka ''lyttäsi'' hänen keuhkot.
ONKO VINKKEJÄ MITE PST RAUHOITTUMAA?
Olen siksi näin huolissani, olen TODELLA läheinen äitini kanssa

KIITOS

Omalle läheiselle omaiselle tehtiin jokin aikaa sitten sydän-keuhkosiirto. Pelotti kans paljon, mut ei siin auta muuta kun ajatella parasta. Kyllä ne kirurgit osaa, vaikkei ehkä kokemusta niin olisikaan. Ei se oma panikointi auta mitään. Ajatuksissahan se asia tietysti pyörii, mut koita vaan luottaa et hyvin kaikki sujuu. Voimia!

Kolari oli jokunen vuosi sitten jo, osa syynä varmastikkin
Paikallisesta terveyskeskuksesta ei suostuttu kuin nyt 10.vuoden jälkeen lähettämään yliopistiolliseen tarkempia tutkimuksia varten ja nyt on kulunut 10.vuotta ja tietenkin selkä on menny pahemmaksi ja hankalammaksi leikata.
Leikkaus ei ole välttämätön, mutta alaselän nikamat ''putoilevat'' ja niihin tulee liian suuret 'raot'' jotka haittaa liikkumista, tosin hän kotona hän häärää tuhat kertaa enemmän kuin minä... ja kipu ei ole ei ole aina kova..

On ihan luonnollista, että leikkaus pelottaa, oli se sitten mikä tahansa leikkaus. Mutta minä kehottaisin vaikka keskustelemaan sairaalassa hoitohenkilökunnan kanssa ja vaikka hoitavan lääkärinkin kanssa. Pelkoja saa olla, mutta toivottavasti et näytä kovaa huoltasi äidillesi, häntäkin varmasti pelottaa ja tarvitsee nyt enemmän tukea kuin huolesta seikaisin mennyttä läheistä. (tätä en siis todellakaan pahalla tarkoita)

Nuo selkäleikkaukset on kuitenkin aika yleisiä. Luudutusleikkauksia ei aivan täysin kokenemattomat kirurgit tee. Ja kyllä hänelläkin on varmasti kokeneemmalta lääkäriltä apua saatavilla jos leikkauksen aikana tulee ilmi jotain sellaista, mistä leikkaava lääkäri ei ole täysin varma.

Näissä leikkauksissa kaiken a ja o on äitisi jatkokuntoutus. Ja motivaatio kuntoutukseen. Kipuja varmasti on, mutta rohkeasti vaan pitää pytää kipulääkettä. Ja yhtä rohkeasti lähteä liikkeelle :)
Kehoita äitiäsi noudattamaan tarkasti sairaalasta saatuja jatkohoito-ohjeita. Niillä pääsee todella pitkälle. Kuntoutus on pitkä, mutta oikeaoppisesti tehtyna lopputulos on varmasti nykyistä olotilaa parempi.

Onnea leikkaukseen ja kaikkea hyvää kuntoutukseen :)
Kysykää vaan rohkeasti tosiaan siellä sairaalassa mieltä askarruttavista asioista ja pyydä vaikka päästä lääkärin kierrolle mukaan, siellä lääkäri pystyy selittämään teille molemmille tarkasti leikkauksen luonteen :)

Luudutus toimenpiteenä on yksinkertainen. Leikkauksia on tehty paljon ja kauan, -70 luvulta tällä nykymenetelmällä. Koska toimenpide on lopullinen, en edes usko että sitä olisi ehdotettu ellei tarvetta ole. Kannattaa pyytää kuitenkin useamman lääkärin lausunnot. Minun operaatiota edelsi kolmen lääkärin tutkinnat.
*
Luudutuksessa viallinen välilevy poistetaan ja tilalle laitetaan kaksi sylinterimäistä titaanihäkkiä. Fasettinivelet pienennetään (PLIF) tai poistetaan kokonaan (TLIF =kuvassa) tarpeettomina. Saatu luu* murskataan ja laitetaan häkkeihin. Mikäli luuta ei ole tarpeeksi, käytetään luovutettua luuta tai otetaan sitä suoliluusta (lonkka). Paketti kasataan titaanisilla pedikkeliruuveilla ja tangoilla. Vaihtoehtoisesti käytetään tukilevyä. Osastolla menee noin viikko.

Se mikä luudutuksessa on hankalaa, on pitkä toipumisaika. Kuuteen viikkoon ei saa istua muutoin kuin Wc:ssä. Voi siis maata ja kävellä. Nyt kun aikaa on kulunut 3-4 viikkoa pystyn jo käymään lyhyitä kävelyreissujakin. Lääkkeet jäivät pois. Tulevaisuutta en tiedä, koska en osaa ennustaa. Totaalisesti luutuminen on valmis vasta puolen vuoden päästä.
*
Tulokset ovat oikeastaan kaksijakoisia. Toiset saavat apua ja kykenevät jopa takaisin työelämään. Jäähän jäljelle 19 nikamasta 18. Paljon vaikuttaa sekin että missä kunnossa ranka muutoin on. Minulla ennuste on hyvä, koska ranka ja välilevyt ovat muutoin puhtaat. Tosilla taas saattaa olla kipuja, tämä erityisesti jos hermo on saanut siipeensä. Luudutuksella estetään halvautuminen.
*

*
Joillakin joudutaan luuduttamaan useitakin välejä.
*

''Luudutus''
Oletko siis itse parantunut hyvin?
Pitkä toipumis aika huolettaakin, äitini on kovin touhukas:D Ja pelottaa että jos leikkauksessa käy jotakin että hän halvaantuu tai sydän lakkaa lyömästä..

Yhteistyössä