Äitien alkoholinkäyttö

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleeni, että kuinka usein te äidit juotte alkoholia ja minkälaista määrää pidätte sopivana äidille?
Oletteko sitä mieltä, että kun äidiksi tulee, baariin ei enää ole asiaa tai itsensä krapulaan asti juominen on edesvastuutonta ja sopimatonta?
Juotteko alkoholia lasten nähden/hereillä ollessa, miksi juotte/miksi ette?
Jos juotte alkoholia lasten nähden ja he kysyvät mitä juot, mitä sanot heille?
Aiotteko antaa lapsenne maistaa/juoda alkoholia hänen ollessaan alaikäinen?

Käyn välillä tiuhaankin baareissa ja ihmiset paheksuvat sitä, vaikka en edes juo. Lasten silmille ei kuulu humalaiset tai krapulaiset vanhemmatkaan, omani eivät tule sellaisista kärsimään. Alkoholia voi käyttää kohtuudella ja joskus voin ottaa keskellä päivääkin siiderin, jos tekee mieli - samasta syystä kuin limpparia tai teetäkin. Lapsi on kysynytkin mitä se on, olen sanonut että aikuisten siideriä. Lapsi usein sanoo sitä aikuisten mehuksi. Voisin antaa jonkun teini-ikäisen maistaa suullisen siideriä tai viiniä, mutta en hyväksyisi kännäämistä enkä ostaisi hänelle alkoholia. En ymmärrä perisuomalaista känniörvellystä sen enempää, olipa äiti tai ei..

Juon ihan kunnon kännit n. kerran kuussa. Siis ihan krapulaan asti ja baarissa silloin olen jne. Lapset ovat hoidossa silloin yleensä isovanhemmilla. En ole alkoholia juonut lasten nähden. Pullot kerään pois ennen kuin he tulevat ja kauppareissulla vien kauppaan ja eivät he ole niitä ihmetelleet.

En anna juoda lasten alaikäisenä. Siis tietenkään en voi heitä koko ajan kytätä, mutta tarkoitin että en anna kotona enkä osta heille alkoholia.

no kyl mä otan alkoholia myös jos lapset hereil..ja ne tietää että se on siideriä-aikuisten juomaa,ei heille haittaa siitä ole koska en humalas ole heidän ollessa hereillä,ja joskus juon humalaankin mutta aamulla aina pirteenä klo 6 ylös lapsille aamupalaa yms laittamassa.miks ei muka Äidit sais ottaa jos isätkin saavat?? ja voin tarjota esim sit ku lapseni 17 niin lasillisen,parempi kotona maistaa kuin kylillä..

En käy enää baareissa ollenkaan enkä välitä ihmisistä joille se on elämäntarkoitus. Ihan sama onko äiti vai ei, ihminen joka juo itsensä tyhmäksi ei kiinnosta pätkääkään. Vielä vähemmän kiinnostaa ihminen joka juo itsensä sammuksiin tuon tuosta.

On ihan eri asia juoda pari lasia viiniä tai boolia ja osata silti käyttäytyä. Näin teen siis itse =) Ja kun lapsi kysyy mitä juon, vastaan että viiniä tai mitä juonkaan. Ei sitä peitellä tarvitse.

[QUOTE="mamma";22399957]Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleeni, että kuinka usein te äidit juotte alkoholia ja minkälaista määrää pidätte sopivana äidille?

- aika harvoin, baariin päästään eli saadaan lapsenvahti/on tilaa kalenterissa n. 2-3 krt vuodessa. Silloin otan "hiprakan" en enempää.

Oletteko sitä mieltä, että kun äidiksi tulee, baariin ei enää ole asiaa tai itsensä krapulaan asti juominen on edesvastuutonta ja sopimatonta?

- ainakin se on raskaampaa kun ei voi maata koko päivää ;-) Olen maannut tarpeeksi krapuloissa ennen lasta.

- ruokaviiniä otan max 2 lasillista. Aikuisten hapanta mehua.

Aiotteko antaa lapsenne maistaa/juoda alkoholia hänen ollessaan alaikäinen?[/QUOTE]

-teininä saa varmaan pikkutilkan maistaa viiniä kotona ruoan kanssa.

Mun mielestä elämänsisällön kuuluu väkisinkin muuttua kun tulee vanhemmaksi (koskee myös isejä). Perheellisellä ihmisellä soisi olevan muutakin tekemistä ja mielenkiinnon kohteita kuin humalahakuinen baareilu joka viikonloppu.
En hyväksy alkoholin käyttöä lasten läsnäollessa. Isäni on alkoholisti, sitä meininkiä ei omien lasteni tarvitse nähdä.

Itse käyn nykyään muutaman kerran vuodessa viihteellä. Siihen pakettiin kuuluu hotelliyöpymiset ja muukin rentoutuminen.

Tulipa tuosta toisesta ketjusta mieleeni, että kuinka usein te äidit juotte alkoholia ja minkälaista määrää pidätte sopivana äidille?

-Pari kotona, 1-3 kertaa/kk. Ulos lähden ehkä 1-3 kertaa vuodessa jolloin otan niin paljon että tulen ihan kunnon humalaan.
Mä en kyllä osaa sanoa että mikä määrä on sopiva, saunakaljat kerran viikossa ei ole mun mielestä paha, mutta tuhti humala kerran viikossa on. Lipittely joka päivä ei ole myöskään mun mielestä ok.

-En ole, saa äiditkin joskus irrottela. Pääasia että lapsilla on asianmukainen hoito hoidettuna, ja tosiaan, musta on tärkeetä että lapsilla on hoitaja vielä äidin krapulapäiväksikin järjestettynä.

-Saatan juoda puolesta yhteen pulloon esim. siideriä heidän nähtensä. En näe siinä pahaa.

-Aikuisten juomaa.

-En antaisi juomalla juoda, maistamisessa ei ole mun mielestä mitään pahaa sitten kun se maaginen 18-vuotta alkaa häilymään näköpiirissä.

Itse en ole örvelökännien ystävä, tai yleensäkään en ymmärrä humalahakuisuutta juomisessa. Okei, juon joskus itsekin humalan, mutta se tapahtuu noin kerran vuodessa ja silloin lapset ovat ehdottomasti muualla. Lapset haen vasta kun olen krapulani kärsinyt....

Mutta otan alkoholia noin 3-4krt/vko. Tuo useimmiten tarkoittaa lasia punaviiniä. Ja voin tuon tehdä lasten nähdenkin. Toki useasti homma kuitenkin menee niin että otan lasillisen kun olen saannut lapset nukkumaan ja koittaa vapaa hetki. Nautiskelija luonne kun olen. Tapani olen oppinut maailmalla, tullut asuttua useammassakin eri maassa. Suomalaista juomakultuuria mielestäni hallitsee tietty "tabu" alkoholista. Juomista pidetään hyvin pahana ja varsinkin äidit syyllistetään. Samaan aikaan kuitenkin toteutetaan vielä älyttömämpää, eli näitä hyvin viinankatkuisia baari-iltoja jotka usein pohjaavat enempi tai vähempi humalahakuisuuteen. Samaten nämä juhlapyhät ovat oiva syy vetää urakalla.

Joskus mietin, että jos suhtautuminen alkoholiin olisi "etelä-eurooppalaisempi" ei sitä ehkä tarttis lipittää ja lipittää. Miten lapset voi oppi järkevämmän alkoholin käytön jos malli ei lähde kotoa? On hieman naiivia ajatella etteikö lapsi jossain vaiheessa hokasaa vanhempien humala juomisen, vaikka kuinka ei sitä varsin näkisikään. Se mikä on salattua tuppaa kiinnostamaan...

Hyvin vähän käytän alkoholia. Viihteellä ollessa viimeeksi join 3 ja sekin oli liikaa, oli seuraavana päivänä ihan hönö olo ja masenti. Nyt olen löytänyt ihan super hyvän siiderin, alkoholiton luomu omena siideri, eikä sen parempaa ole :)

- Juon ehkä kerran kuussa. Humalassa olen ehkä 2-3 krt/vuosi.
- En tod. :D
- Juon. Haluan antaa lapsilleni esimerkkiä siitä, että alkoholia ei ole pakko juoda humaltumismielessä, vaan sitä voi nauttia lasillisen tai kaksi esimerkiksi illallisella.
- Viiniä/siideriä/olutta, mitä lasissa sitten onkin.
- Aion, jos he haluavat.

[QUOTE="äiti";22399997]Juon ihan kunnon kännit n. kerran kuussa. Siis ihan krapulaan asti ja baarissa silloin olen jne. Lapset ovat hoidossa silloin yleensä isovanhemmilla. En ole alkoholia juonut lasten nähden. Pullot kerään pois ennen kuin he tulevat ja kauppareissulla vien kauppaan ja eivät he ole niitä ihmetelleet.

En anna juoda lasten alaikäisenä. Siis tietenkään en voi heitä koko ajan kytätä, mutta tarkoitin että en anna kotona enkä osta heille alkoholia.[/QUOTE]

Perusesimerkki. Mitä lapset oppivat juomisestasi? Älä luule etteikö he jossain vaiheessa tule ymmärtämään mitä salaa teet kun he ovat mummolassa. Opetat heille juuri sitä että alkoholi on paha-paha ja kuitenkin itse vedät humalaan saakka sitä. Ja salassa. Jossain kohtaa salailu alkaa kiehtoa lasta ja kappas vaan, löydät "kaltaisesi" edestä.

Onko lasta hyvä opettaa humalahakuisuuteen? Suurimmat onnettomuudet, tappelut ym. tapahtuvat juurikin humalassa. Oletteko koskaan kuuleet että yhden siiderin juonnut olisi toikkaroinnut ja nolannut/satuttanut itseään?

En käy baareissa ollenkaan.
Enkä juo yleensäkkään,kun noin 4 olutta/siideriä kuukaudessa saunomisen yhteydessä.
Nyt en sitäkään,kun olen raskaana enkä voi sietääkkään sitä hajua,yöks...
Enkä ole antanut lasteni maistaa enkä anna,haistaa ovat saaneet...

Mun mielestä elämänsisällön kuuluu väkisinkin muuttua kun tulee vanhemmaksi (koskee myös isejä). Perheellisellä ihmisellä soisi olevan muutakin tekemistä ja mielenkiinnon kohteita kuin humalahakuinen baareilu joka viikonloppu.
En hyväksy alkoholin käyttöä lasten läsnäollessa. Isäni on alkoholisti, sitä meininkiä ei omien lasteni tarvitse nähdä.

Itse käyn nykyään muutaman kerran vuodessa viihteellä. Siihen pakettiin kuuluu hotelliyöpymiset ja muukin rentoutuminen.

Mulla kanssa isä oli alkoholisti ja tosiaan mun lapset kanssa ei ole ikinä nähneet mua kännissä tai muutenkaan alkoholin kanssa läträämässä. Juon sen muutaman kerran vuodessa ja viimeksi olimme tyttöjen kanssa laivalla kun join.Eikä se juominen enää oikein kiinnosta tai baareilu, alkaa olemaan ikää sen verran että kiinnostus niihin loppunut.

Itse en ole örvelökännien ystävä, tai yleensäkään en ymmärrä humalahakuisuutta juomisessa. Okei, juon joskus itsekin humalan, mutta se tapahtuu noin kerran vuodessa ja silloin lapset ovat ehdottomasti muualla. Lapset haen vasta kun olen krapulani kärsinyt....

Mutta otan alkoholia noin 3-4krt/vko. Tuo useimmiten tarkoittaa lasia punaviiniä. Ja voin tuon tehdä lasten nähdenkin. Toki useasti homma kuitenkin menee niin että otan lasillisen kun olen saannut lapset nukkumaan ja koittaa vapaa hetki. Nautiskelija luonne kun olen. Tapani olen oppinut maailmalla, tullut asuttua useammassakin eri maassa. Suomalaista juomakultuuria mielestäni hallitsee tietty "tabu" alkoholista. Juomista pidetään hyvin pahana ja varsinkin äidit syyllistetään. Samaan aikaan kuitenkin toteutetaan vielä älyttömämpää, eli näitä hyvin viinankatkuisia baari-iltoja jotka usein pohjaavat enempi tai vähempi humalahakuisuuteen. Samaten nämä juhlapyhät ovat oiva syy vetää urakalla.

Joskus mietin, että jos suhtautuminen alkoholiin olisi "etelä-eurooppalaisempi" ei sitä ehkä tarttis lipittää ja lipittää. Miten lapset voi oppi järkevämmän alkoholin käytön jos malli ei lähde kotoa? On hieman naiivia ajatella etteikö lapsi jossain vaiheessa hokasaa vanhempien humala juomisen, vaikka kuinka ei sitä varsin näkisikään. Se mikä on salattua tuppaa kiinnostamaan...

JUURI NÄIN! Jotain tämän suuntaista olisin itsekin tullut sanomaan. Minä saatan joskus juoda lasin,pari viiniä lastenkin nähden taikka saunasiiderin/lonkeron enkä nää siinä mitään pahaa.
Samoin ovat omat vanhempani juoneet lasten nähden, eivät kuitenkaan koskaan humalaan asti tai niin että lasten olisi pitänyt pelätä/olla ihmeissään vanhempien muuttuneesta käytöksestä.
Vanhempani myös antoivat minun maistaa siideriä,kaljaa ja monenlaisia viinejä ollessani alaikäinen eikä tästä ollut mielestäni mitään haittaa,päinvastoin.
Alkoholi ei ollut niin suuri tabu ja ihmeellinen asia, äidin syntymäpäiväjuhlissa sain myöskin juoda 15-vuotiaana jopa 3 siideriä,mistä kyllä tulin kyllä humalaan.
Sain kokea ensimmäisen humalani tutussa ympäristössä, vanhempieni läsnäollessa eikä talvipakkasella ulkona suurella kaveriporukalla kuten suurin osa tutuistani/kavereistani.
Satavarmasti olisin kuitenkin sitä alkoholia kokeillut ja vetänyt överit ilman vanhempieni juttuja ja sitä että he antoivat kokeilla rauhassa. He nimittäin kertoivat myös turvallisesta juomisesta,osviittaa siitä mikä on sopiva määrä aikuiselle ihmiselle, alkoholista ruokajuomana jne. ja korostivat kuitenkin että alkoholi ei ole tarkoitettu alaikäisille ja voi vahingoittaa maksaa ym. vaikka antoivatkin minun maistaa.

baarissa olen käyny viimeksi 2005. esikoinen on syntyny 11/05 eli tais olla taammikuuta... tänä vuona olen juonu 8 siideriä ja niistä 3 meni reissussa olessa. lasten nähen en juo, jos otan siiderin juo nsen vasta ku lapset nukkuu. lapst on 5v ja 2v kännissä tosiaan viimeksi 2005

[QUOTE="Jaska Jokunen";22400073]Mulla kanssa isä oli alkoholisti ja tosiaan mun lapset kanssa ei ole ikinä nähneet mua kännissä tai muutenkaan alkoholin kanssa läträämässä. Juon sen muutaman kerran vuodessa ja viimeksi olimme tyttöjen kanssa laivalla kun join.Eikä se juominen enää oikein kiinnosta tai baareilu, alkaa olemaan ikää sen verran että kiinnostus niihin loppunut.[/QUOTE]

Surullista ettet perhetaustasi takia ilmeisestikkään ole oppinut alkoholin oikea-oppista käyttöä. :(
Alkoholia kun ei tarvitse juoda humalaan asti tai humalahakuisesti, se ei ole aine jolla vain vedetään pää sekaisin tai jonka käyttöä pitää piilotella muilta.
Alkoholia voi nauttia vaikkapa yhden viinilasillisen ruuan kanssa,eivätkä lapset siitä kärsi millään tasolla.

Surullista ettet perhetaustasi takia ilmeisestikkään ole oppinut alkoholin oikea-oppista käyttöä. :(
Alkoholia kun ei tarvitse juoda humalaan asti tai humalahakuisesti, se ei ole aine jolla vain vedetään pää sekaisin tai jonka käyttöä pitää piilotella muilta.
Alkoholia voi nauttia vaikkapa yhden viinilasillisen ruuan kanssa,eivätkä lapset siitä kärsi millään tasolla.

Kyllähän mä sen tiedän ja en tosiaankaan enää edes juo paljoakaan/humalaan vaan lähinnä hiprakkaan, mutta kun ne luurangot kummittelee siellä taustalla koko loppuelämän niin silloin tilanne on tämä. :(

Uusimmat

Yhteistyössä