Äiti reissuhommissa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Henni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Henni

Vieras
Lähden töihin vauvan ollessa n.10kk, olen töissä laivalla eli tulen olemaan pois kotoa 6-8päivää ja sit taas kotona 6-8päivää. Nyt jo hirvittää miten muut ihmiset suhtautuu kun olen koko äitiysloman ajan saanut kuulla et ""nyt et enää voi olla töissä laivalla kun on pikkuinen talossa jne....""
Eli mitä mieltä olette että äiti on pois vauvan luota ja jos on omakohtaista kokemusta niin miten vauva on reagoinut?
Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista...

""Nyt jo hirvittää miten muut ihmiset suhtautuu""

Minun mielestäni ei ole ollenkaan olennaista miten muut ihmiset suhtautuvat, asia ei kuulu heille.
Mieti ihmeessä ennemminkin miten lapsesi suhtautuu viikon poissaoloosi, jos on pienen elämänsä tottunut olemaan kanssasi joka päivä.

Minä en voisi edes kuvitella että tekisin työtä tuolla tavalla, että olisin poissa viikon lasteni luota, jo parin päivän työmatka tuntuu ikävältä.

Mutta sinä tiedät itse parhaiten, mikä teidän perheellenne sopii.

Kannattaa sitten varautua siihen, että pieni ei vielä muista, kuka se tuo ihminen on, jonka viimeksi näki 6-8 päivää sitten.
Muutenhan laps varmasti pärjää, jos hällä hyvä hoitaja on hankittuna.

Siis vauva on sitten päiväkodissa ja muuten isänsä kanssa.
Eli hyvässä hoidossa on, pelottaa vaan että miten itse pystyy/jaksaa olla erossa... ja tietty että miten muut suhtautuu... esim. anopilta saan varmasti kuulla miten huono äiti olen jne...

hui, pystytkö todella toteuttamaan tuon suunnitelman??? Kuullostaa minusta kyllä tosi hurjalta, mutta tiedät varmaan itse mikä on parasta.

Oletko muuten yhtään ottanut selvää mistään muusta työpaikasta vai onko tuo työ sinulle niin tärkeä juttu että olet valmis ""uhraamaan"" normaalin perhe-elämän? Kyllähän lapsi tottuu mihin vain, hän kun ei muusta tiedä.

Itse olin reissu työssä ennen esikoisen syntymää, kun äitiysloma loppui jatkoin reissu työtäni (4päivää töissä ja 3päivää kotona) Itse en jaksanut/halunnut jatkaa tätä enempää joten 1,5 kuukauden reissaamisen jälkeen ilmoitin että irtisanon itseni ja hetkeäkään en ole tuota päätöstä katunut!

Suosittelen ehdottomasti etsimään jotakin muuta työtä, vaikka oma päätöksesi se on. Tuon ikäinen lapsi kyllä tarvitsisi äidin joka päivä. Juuri tuohon aikaan, kun lapsi alkaa enemmän ja enemmän hahmottaa ulkomaailmaa, hän kaipaa nimenomaan myös äidin tukea. Aika rankkaa, että äiti on yhtäkkiä kotona ja sitten yhtäkkiä taas poissa. Pienille lapsille muutama tuntikin on todella pitkä aika olla äidistä erossa. Minusta tuo työ ei sovi pienen lapsen saati vauvan äidille. Ei tarvitse kuin vilkaista jotakin kasvatuspsykologia- tai lapsenkehityskirjaa, niin saat jo sieltä vastauksen tähän ongelmaan.

Älä mieti hetkeäkään mitä muut ihmiset ajattelevat, arvostelijoita kyllä löytyy ihan liikakin! Jos vaan itse jaksat työtä, (etukäteenhän on vaikea sanoa millainen ikävä iskee ja kestääkö sitä) niin jatka ihmeessä töitäsi jos siellä viihdyt! Kyllä äidinkin hyvinvointi on ihan yhtä tärkeää kuin lapsen ja olet varmasti hvä äiti vaikket kaikesta luopuisikaan lapsen saatuasi. On ihan naurettavaa miten ihmisiä moralioidaan. Olet hyvä äiti, teet töitä elättääksesi lapsesi. Piste. Sitäpaitsi muksu on hyvässä hoidossa isänsä kanssa. Herranjesta, hoitaja on lapsen isä, kyllä lapsi pärjää. Eikä lapsestasi tule ainakaan liian riippuvainen äidistä. Ja sulla on maissa ollessasi sitten aikaa lapselle ja ainakin arvostat noita hetkiä. Tsemppiä sulle:)

Itse teen myös tilapäisiä reissuhommia ja jos työtä haluaa tehdä niin niitä on vaan pakko tehdä. Kaikilla se talous ei anna myöten jäädä lapsen kanssa kotiin ja itse en olisi jäänyt vaikka olisin voinutkin. Kaipasin jo muutakin kuin hellan ja rätin ja pyykkivuoren.
Sain kuulla samanlaista napinaa mutta paskaakos se muille kuuluu miten elämänsä järjestää. Ihmiset osaa syyllistää kyllä erittäin hyvin mm. ""mutta voi kamala kun se vauva on niin pienija se kaipaa äitiä"" ja kaikkea paskaa. Elä omaa elämääsi eläkä kuuntele muita.

En osaa tuohon vastata, mutta minulla on sellainen tilanne, että lähden kesätöihin vauvan ollessa 10 kk. Työpaikkani on aika kaukana, joten ehdin nähdä vauvaa ehkä n. tunnin, pari päivässä. Se vain tuli mieleen, että onko siinä sitten niin oleellista eroa tuollaiseen tavalliseen pitkään työpäivään verrattuna, jos et vauvaa näe joka päivä, mutta sitten saat olla viikon verran täyspäiväisesti kotona taas.

Minä uskon, että sillä ei ole niinkään merkitystä, onko vauvan kanssa isä vai äiti. Kunhan on jompikumpi tai yleensä joku läheisimmistä ihmisistä . Mutta kyllä tuollainen työ saattaa aika raskaaksi käydä. Ikävä varmasti tulee...

Yhteistyössä