Äiti leikkaukseen kun vauva on vielä täysimetyksellä. Onko joku joutunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solina83
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Solina83

Aktiivinen jäsen
22.03.2008
1 079
0
36
Miulla olisi se tilanne edessä, luultavasti kahdenviikon sisään.

Tyttö on nyt 4kk ja täysimetyksellä mennään. Olisiko antaa vinkkejä miten siitä parhaiten selvitään?

Meillä nyt suunnitelmana että iskä jää tietty lasten kanssa kotiin ja pitää siinä sitten samalla lomaa että saan toipua rauhassa leikkauksesta.

Lypsänyt olen ja jatkan lypsämistä että saa vauva omaa maitoa pakkasesta ja pulloharjoittelu aloitetaan myös nyt tosissaan. Mikä olisi paras pullo?

Ei kait sitä auta kuin toivoa että suostuu iskän kanssa pullosta syömään ja nukkumaan sen aikaa kun äiskä on sairaalassa. Luultavasti siellä ei joudu kauan olemaan jos kaikki menee hyvin, toiveita jopa päästä samanapäivänä kotiin, tai korkeintaan yksi yö.

Mutta onko muita ketkä joutuneet sairaalaan kun kotona täysimetetty vauva. Onko antaa jotain hyviä vinkkejä? ( tai ei kait sitä sairaalaan tartte joutua, onhan sitä muitakin syitä olla erossa vauvasta )

Multa poistettiin umpilisäke kun poika oli 6vkoa. Ei auttanut muu kuin miehen jäädä kotiin hoitamaan. Sairaalassa en saanut leikkauksen jälkeisenä päivänä imettää eikä pumpattua maitoa voinut säästää joten lypsin viemäriin. Toisena päivänä sitten mies käyttii poikaa syömässä sairaalassa ja pumppasin myöskin ja pakastin maidon.

voi apua. Lääkäri soitti äsken ja pääsen leikkaukseen jo huomenna. Sappirakko siis poistetaan pahojen sappikivien ja niiden kipuilujen takia.

Ei mua varsinaisesti toi leikkaus jännitä. Mutta se miten vauva pärjääkin nyt pullolla kun ei keretty harjoittelemaan sitä ny enempää.... Mutta pakkohan sitä on selvitä.

Pitkää peukkuja. Jos kaikki menee hyvin pääsen jo samana päivänä kotio. Hyvä niin.

Mä jouduin vauvan ollessa jotain pari kuukautta toimenpiteeseen. Aamulla menin ja illalla pääsin jo kotiin, kunhan olin ensin herännyt ja kaikki oli kunnossa. Mulla tuli alkuun maitoa toooosi paljon, joten olin saanut pumpattua pakkaseen aika paljon maitoa. Meillä syöminen onnistui hyvin Aventin pulloista. Niissä on sellainen symmetrisempi ja pyöreämpi se tuttiosa ja virtauksen voimakkuutta saa säädettyä eri tuttiosilla. Meillä taisi olla tosi pitkään käytössä se ykkönen ja kakkonen.

Sairaalaan kannattaa tosiaan ottaa pumppu mukaan, jotta pääsee tyhjentelemään eikä tule rintatulehdusta kaupan päälle! Mä lypsin vessassa ja kaadoin viemäriin.

Meillä on toiminut myös Tommee Tippee pullot (saa ainakin Lastentarvikkeesta). Niissä on rintaa muistuttava tuttiosa, samaa kokoa ja muotoa kuin nänni.

Lisäksi tuli mieleen, että voisitkohan kysyä sairaalassa ollessasi lainaan rintapumppua, jos samassa sairaalassa synnyttäneiden osasto? Jos ei sinulla ole sähköllä toimivaa pumppua
itselläsi? Käsivoimin pumppaaminen voi olla todella hankalaa leikkaushaavan kanssa, minulla ainakin oli ihan mahdotonta sektion jälkeen. Joten töpseli vaan seinään ja kone hoitaa kaiken!!
Tsemppiä leikkaukseen ja voimia toipumiseen!

Kiitos kiitos.

Leikkaus onkin tosiaan jo huomenna. Joten ei nyt ennättänyt uusia pulloja katselemaan. Tai sitä pulloilua opettelemaan enemmän.

Kyllä tyttö siitä jotenkuten suostuu syömään. Jote ei auta kuin toivoa parasta huomiselle että pärjäävät iskän kanssa kun äiskän tissit ovat hukassa. Yritän kyllä kotiutua mahdollisimman pian takaisin vauvani luo. Minäkö muka huono olemaan erossa vauvasta :D

Mutta pitäkäähän peukkuja että kaikki menee hyvin.

Mulla oli samainen leikkaus sillo ku tyttö oli vajaa 3 kk. Pulloa reenattiin jonkun verran mutta aika räpellystä sen kanssa oli :) Leikkaus oli illalla kuuden aikaan ja seuraavana aamuna kasin aikaan pääsin kotiin. Tosi hyvin olivat pärjänneet :) Mä en pumpannu ollenkaan ja pärjäsin leikkauksen jälkeen panadol-burana yhdistelmällä joten pystyin syöttämään heti kun tulin kotiin. Ainoa ongelma leikkauksen jälkeen oli armottomat hartiakivut, onneksi mies oli kotona ja toi tytön vaan syömään eikä tarvinu ite nostella.

Nii ja se hyvä puoli tosta leikkauksesta oli että sinä yönä kun olin poissa niin mies oli saanu tytön syömään tuttia. Aiemmin olin itse toiminu huvituttina :kieh:

Tsemppiä leikkaukseen.. Nim. Jo kolme kk ilman kohtauksia =)

Moikka. Leikkaus oli perjantaina ja hyvin meni sekä leikkaus että vauvalla kotona iskän kanssa.

Imetin aamulla viiden aikoihin ennen sairaalaan lähtöä. Leikkaus oli n. klo 13 heräämössä olin kolmelta ja kotio pääsin lähtemään kahdeksalta.

Lypsin sairaalassa tissit muutaman kerran tyhjiksi ja sain vain sellaisia lääkkeitä joilla voi imettää joten pääsin kotiin yöksi tissittelemään.
Leikkauksesta olen toipunut hyvin. Nuo hartiapistokset mistä Annokin mainitsi vaivanneet eniten. Mutta pikkuhiljaa nekin helpottaneet.

Likka oli sinnitellyt neljään asti ilman kunnolla syömistä. Hörpyyttämällä oli mennyt vain muutamia millejä. Lopulta oli neljän aikoihin vetässyt paridesi lypsettyä maitoa pakkasesta.

Heti kun näki miut alkoi kitissä syliin ja tissi on taas hyvin maistunut sen jälkeen.

Nukkunut oli pieni tosi paljon, mutta onneksi ilman suurempia itkuja selvinnyt.

Kaikki meni siis hyvin sekä äidillä että tyttärellä ja nyt pikkuhiljaa arki lähtee taas käyntiin kun mamma toipuu.
Iskä onneksi tämän viikon kotona joten saa ottaa rennosti.

t. Solina

mulla olis ihan sama leikkaus edessä pe. Muutaman päivän päästä. Onko sulla ollu leikkauksen jälkeen kovia kipuja.? Mulla on kanssa vauva ikää tuli tänään 3kk:tta ja esikoinen 1, 5vuotias. Saitko ekasta päivästä miehelle saikkua sun nimellä. Mun mies alottais vasta seuraavalla viikolla loman. Missä sut leikattiin?

Alkuperäinen kirjoittaja härkäneito:
mulla olis ihan sama leikkaus edessä pe. Muutaman päivän päästä. Onko sulla ollu leikkauksen jälkeen kovia kipuja.? Mulla on kanssa vauva ikää tuli tänään 3kk:tta ja esikoinen 1, 5vuotias. Saitko ekasta päivästä miehelle saikkua sun nimellä. Mun mies alottais vasta seuraavalla viikolla loman. Missä sut leikattiin?

Mä en oo ap mutta saman käyneenä laitan miten mulla meni :) Tosiaan suurimmat kivut oli ne hartiakivut parina ekana päivänä. Ne ei tuntunu kivoilta ja jonkin verran rajotti kantamista ja nostelemista. Meillä oli silloin leikkauksen aikaan kotona lapset (vauvat) 1v3kk ja 3kk. Mies oli viikon kotona ja saikkua ei kirjoitettu hänelle. Meillä sanottiin että saikku kirjotetaan vain sille joka sairastaa. Sain pari viikkoa saikkua ja KELAn omavastuu tais olla 9 päivää ja viikonloput pois niin oltaisko saatu tukia (mies vanhenpainrahaa ja mä sairaspäivärahaa) päivän ajalta, eli ei ollu sen väärti.

Härkäneito, onnea kovasti tulevaan leikkaukseen. Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Sain leikkauksen jälkeen kipulääkettä, sairaalassa jotain vahvempaa ja kotiin buranaa ja panadolia. Kaikki tuolla sairaalassa annetutkin olivat sellaisia joiden kanssa voi imettää.
Joten kipuja tuolla leikkausalueessa ei oikeastaan ollut ollenkaan. Ja nyt en ole särkylääkkeitäkään käyttänyt enää tänään ollenkaan.
Pahimmat kivut olivat nuo hartiapistokset jotka vieläkin ajoittain vaivaa. Ne johtuvat siis siitä että tähystysleikkauksessa vatsaan pumpataan hiilidioksiini kaasua. Ja sitä imeytyy leikkauksen aikana verenkiertoon. Ja se jotenkin vaikuttaa tuonne olkapäähän, tavallaan se menee ns. maitohapoille.
Selkeästi liikkuminen pahensi niitä pistoskipuja ja paikallaan vaakatasossa helpotti. Onneksi nyt ovat suurimmaksi osaksi jo loppuneet.
Joten varaudu niihin. Joillakin niitä ei tule ollenkaan, joillakin taas tulee herkemmin.

Leikkaus tehtiin Jyväskylässä. Keski-Suomen keskussairaalassa. Päiväkirurgisena toimenpiteenä ja tähystämällä.
Kaikenkaikkiaan meni tosi hyvin ja hyvin olen päässyt toipumaan.

Neljä reikäähän siinä tuli ja nuo kaksi pienintä ovat oikeastaan jo ummessa. Toi isoin noista on aika kurjan näköinen mutta eiköhän sekin ole paranemaan päin.

Meillä ukolla oli vielä viikko isyyslomaa käyttämättä. Säästeli sitä kun tiedettiin että leikkaus on edessä. Joten ollut nyt sitten isyyslomalla. Maanantaina palaa töihin ja uskon että siihen mennessä onkin olo jo niin hyvä että lasten kanssa jaksaa taas olla.

Meillä siis vauva 4kk, poika 3v ja tyttö 4v9kk

Onnea Härkäneidolle leikkaukseen ja tulehan sitten kertomaan miten meni.

Hei, nostelen vanhaan ketjua -
Onko kellään kokemuksia siitä, jos saakin sellaisia särkylääkkeitä joiden kanssa ei voi imettää?
Lääkäri aiemmin pelotteli, että imetys ei leikkauksen jälkeen onnistuisi vaan pitäisi maito lypsää pois särkylääkkeiden takia.

Onko siis kokemuksia miten imetystauko on onnistunut ja onko sen jälkeen pystynyt jatkamaan normaalisti?

Ensin piti lypsää rinnat tyhjäksi. Lypsää sai ihan normaalisti leikkauksen jälkeen, maito vaan heitettiin pois.Mä sain imettää vuorokauden päästä leikkauksesta nukutus- ja varjoaineen takia. Imetyksen aikana pystyi ottamaan panadolia ja buranaa yhdessä. Yksi gramman panadol ja 600 mg buranaa 3 kertaa päivässä. Näin ainakin mulla. Ja litalginia saa kans käyttää. Nämä on kysytty gynekologilta. Moni lääkäri sanoo ettei saa käyttää, mutta gynekologit ja kättärin lääkärit on sanonut että saa. Leikkauksesta aikaa kohta 3 viikkoa. Pyydä lääkäriä kysymään gynekologilta saako käyttää. Onnea leikkaukseen.

Yhteistyössä