Äiti haluaa kunnian kaikesta hyvästä mitä minussa on.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ElliNoora"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"ElliNoora"

Vieras
Taas suuttui äiti vieraillessaan luonani. Hän mainitsi asiasta joka on hyvää minussa ja siskossani, ja heti perään alkoi kiitellä asiasta itseään kuinka se johtuu siitä miten hän osasi meidät kasvattaa. Sama toistuu aina kun tulee puhetta mistä tahansa positiivisesta asiasta minussa tai siskossa, samoin lapsessani. Esim kerran kerroin hyvän vitsin minkä lapseni minulle oli kertonut, äiti alkoi selvittää kuinka lapseni on perinyt häneltä hyvän huumorintajun.

Kuitenkin usein hänen kehuessaan itseään meidän ansioistamme sanon asiasta, esim tänään sanoin että olisiko mahdollista että me myös itse osaamme ajatella asioita ja osata jotain. Sitten hän suuttuu ja sanoo että joutuu kehumaan itse itseään kun me emme IKINÄ ole sanoneet hänelle mitään kaunista. Mikä ei todellakaan pidä paikkansa, me lapset olemme ne jotka pyytävät anteeksi, hän ei koskaan ensin (saattaa pyytää anteeksi kun itse olen ensin pyytänyt, mutta sittenkin jatkaa vielä paasaamalla). Äiti on vuosien varrella syyllistänyt meitä niin rankalla kädellä etten voi käsittää mistä hän sitten kokee että nuo meidän lukuisat huonot puolet on tulleet. Joskus tekisi mieli sanoa äidin haukkuessa että itsepähän kasvatit mut hänet tuntien se olisi verinen loukkaus.

Kun olimme lapsia äiti kehui ja kannusti meitä kovasti, joskin oli jo silloin jonkin verran kontrolloiva, mutta kuitenkin ihana ja rakastava äiti. Ongelmat äitisuhteessa alkoi kun muutimme omillemme, mitä hän ei hyväksynyt. Syyllisti jatkuvasti kun emme soitelleet tarpeeksi, tai olleet riittävän iloisia ja energisiä hänen soittaessaa. Tiedän hänen poteneen myös masennusta mutta aina sanoo että pääsee siitä omin avuin ylös ja aina tuntuukin pääsevän. Mutta kun nämä puheet tulevat milloin tulevat, riippumatta siitä onko menossa alakulon kausi. Ja jos on masentunut eikä itse hae apua minkä minä voin. Pitääkö oikeasti minun ja siskon aina vaan niellä ja päästä toisesta korvasta miten hän ottaa kunnian kaikesta sovun säilyttämiseksi. Nyt on tilanne se ettei useinkaan tee mieli kertoa hänelle kaikesta ettei hän alkaisi kehua itseään ja lopulta vähätellä minua.

Harmittaa kun kaikesta huolimatta äiti on rakas ja lapsuutemme oli tosi ihana enkä halua muistaa äitiä näistä negatiivisista asioista vaan sen äidin joka meillä lapsena oli. Kyllä äiti vieläkin väliin on sellainen kuin silloin mutta itse pitää olla tarkka sanoistaan ettei saa sitä suuttumaan. Onkohan vielä mahdollista saada äiti ymmärtämään oma osuutensa ja muuttumaan? Vai teenkö itse tosiaan kaiken huonosti ja onko muka kaikki hyvä vain äidin kasvatuksen ansiota? Kerran rohkaisin itseni ja äidin suututtua ja lyötyä luurin korvaani huudettuaan "anteeksi kun olen olemassa" soitin takaisin ja vaadin että nyt puhumme. Puhuimme asiat halki ja itkimme molemmat mutta kun olin lopettanut puhelun mieli oli tavallaan hyvä mutta tunsin että äiti jäi niskan päälle ja lopputulema keskustelussa oli se että olen itse huono tytär mutta joo, rakastetaan toisiamme.

Olen aktiivisesti yrittänyt unohtaa ja antaa anteeksi kaikki äidin syytökset ja luottaa siihen etten ole niin huono kuitenkaan. Olin lapsena temperamenttinen ja sosiaalinen, nykyään aika sulkeutunut sivustaseuraaja. Vain kotona oman perheeni kesken olen ihan oikeasti oma itseni. Toivottavasti voin itse antaa hyvin mielin lapseni lentää pesästä ja jatkaa elämääni oman itseni kautta, en lapseni.

Teksti oli ku mun kirjoittama, mulla ihan sama tilanne ja samanlainen äiti. Tää on hemmetin rankkaa, mut yritän jättää omaan arvoonsa äitin jutut ja olla toistamatta samoja asioita lapselleni. Voimia! :)

[QUOTE="ElliNoora";25631602] Taas suuttui äiti vieraillessaan luonani. Hän mainitsi asiasta joka on hyvää minussa ja siskossani, ja heti perään alkoi kiitellä asiasta itseään kuinka se johtuu siitä miten hän osasi meidät kasvattaa. Sama toistuu aina kun tulee puhetta mistä tahansa positiivisesta asiasta minussa tai siskossa, samoin lapsessani. Esim kerran kerroin hyvän vitsin minkä lapseni minulle oli kertonut, äiti alkoi selvittää kuinka lapseni on perinyt häneltä hyvän huumorintajun. [/QUOTE]

Sama vika mun äidilläni. Kaikki hyvä on hänen ansiotaan, kaikki huono on jonkun muun vika. Koskee omia ja lapsenlapsia, taitoja, kykyjä, älyä... Johonkin pisteeseen asti tuo käy hauskasta jutusta, mutta kun huomaa, että toinen on tosissaan, se alkaa ottaa päähän ihan älyttömästi.

Kun olimme lapsia äiti kehui ja kannusti meitä kovasti, joskin oli jo silloin jonkin verran kontrolloiva, mutta kuitenkin ihana ja rakastava äiti. Ongelmat äitisuhteessa alkoi kun muutimme omillemme, mitä hän ei hyväksynyt. Syyllisti jatkuvasti kun emme soitelleet tarpeeksi, tai olleet riittävän iloisia ja energisiä hänen soittaessaa. - - - Nyt on tilanne se ettei useinkaan tee mieli kertoa hänelle kaikesta ettei hän alkaisi kehua itseään ja lopulta vähätellä minua.

Tämäkin on tuttua. Ja minäkin vältän kertomasta hänelle asioita, joista olen saanut iloa, ettei sitä pääse heti torpedoimaan. Joko äiti kalastaa itselleen kunnian asiasta tyyliin "minähän sanoin, että sinun kannattaa..." (ai sanoit vai??) tai "ilman muuta, minäkin sitä sun tätä... (syö erityisyyden siitä mitä sinulla on, tai saa uskomaan, että äitisi olisi tehnyt jutun vieläkin paremmin, otapa opiksi). Mulla oli nuorena liuta harrastuksia, kun aina piti yrittää pysyä askeleen edellä äitiä, joka tuppautui joka jumalan paikkaan tekemään samaa "paremmin." Koskien joka sortin käsityöharrastuksia ja vastaavaa.

Itsekehun kääntöpuoli on muiden moittiminen. Annahan vaan olla, jos lapseni oppii jotain minuutin myöhemmin kuin nopein oppija, vika on minun. Viis yksilöllisestä kehitystahdista. "Olisit tuonut mummolle, kyllä mummo olisi opettanut" :headwall: Jos taas lapsi oppii nopeasti, se on mummolta perityissä geeneissä tai jokin, mitä hän teki/sanoi lapsen ollessa kolmivikkoinen on juuri se syy, miksi lapsi nyt pärjää.

Harmittaa kun kaikesta huolimatta äiti on rakas ja lapsuutemme oli tosi ihana enkä halua muistaa äitiä näistä negatiivisista asioista vaan sen äidin joka meillä lapsena oli. Kyllä äiti vieläkin väliin on sellainen kuin silloin mutta itse pitää olla tarkka sanoistaan ettei saa sitä suuttumaan.

Samoin. Mullakaan lapsuus ei ollut mielestäni hullumpi, mutta aikuisuus, apua. Ja nyt kyttään sitten, mitä hän tekee lasteni kanssa. Onpa rentouttavaa käydä mummolassa.

Kuulostaa kovin samanlaiselta millainen minun anoppini on miestäni kohtaan. Hän oli kylläkin hyvin kontroloiva lapsuudessa ja nuoruudessa.Ja on jättänyt syvät jäljet mieheeni. Itsetuntokin oli täysi nolla kun tapasimme. Meni viisi vuotta ennenkuin mieheni tajusi hakeutua ihan vaan psykiatrisen sairaanhoitajan peheille. Kävi siellä n. 4 kertaa. Puhui ja puhui kunnes oli puhunut suunsa puhtaaksi. Mieheni mukaan se oli todella vapauttava kokemus. Sai ohjeeksi katkaista napanuoran viimeisenkin säikeen. Lopettamaan sen ainaisen hyväksynnän hakemisen omalta äidiltään, kun ei ollut saanut sitä äidiltään koskaan ei tulisi sitä koskaan myös saamaan. Kuulostaa kamalalta, mutta olin ollut täysin samaa mieltä kaikki nämä vuodet. Meidän elämä helpottui kummasti näiden käytien jälkeen. Mieheni tuntui vapautuneen lopullisesti äitinsä otteesta. Enää ei ole tarvinnut pyydellä anteeksi asioita mistä ei tarvitse pyytää edes anteeksi. Enää ei tarvitse pyytää "lupaa" suunniteltuihin asioihin eli hyväksyntää. Äitinsä kosto tähän oli se että hän ei halua nähdä meitä eikä lapsenlapsiaan. Se on hänen valintansa, hän menettää ja paljon.

Hmmm. Toisaalta vanhemmilla on hirveän suuri merkitys, jos hoitavat hommansa hyvin.

Ehlä jos äiti uhraa oman urakehityksen, työelämän, panostaa lapsiin kaikkensa, niin sitten kokee että lapset eivät sitä ymmärrä miten suuri merkitys vanhemmilla on? Koska eihän sitä ymmärrä ennen kuin saa itse lapsia.

On varmasti vaikeaa elää niin, että ei karkeroidu, jos tekee paljon lastensa eteen?

Ovatko vanhempasi yhdessä?
Itse koen, että olen paljosta vastuussa, sekä huonoista että hyvistä puolista. Toki omat geenit on alla.

Ohhoh, ompa tosiaan samanlaisia äitejä muuallakin! Kyllä vaan myös mun äitini osaisi tehdä kaiken paremmin. Myös isääni vähättelee hyvin rankasti ja jopa meille haukkuu tai kun heillä on joku riita (lue: äiti syyttää isää jostain samalla lailla kun meitäkin aina) niin saattaa soittaa meille siskoksille ja vaatia tukea. Ollaan kumpikin tiukasti kieltäydytty ottamasta osaa heidän riitoihinsa saati missään nimessä haukkumasta omaa isäämme. Hän ei hyväksy sitä että rakastamme myös isää, vaan on monen monen monta kertaa kysellyt että kai hän on meille rakkaampi kuin isä (myös lapsena oli tätä) ja myös antaumukseella todistellut miksi hän oli parempi kasvattaja kuin isä ja miten huono isä olikaan. Itse en koe että isä olisi ollut mitenkään huono kasvattaja, vaan teininä kun nämä vuorovaikutusongelmat äidin kanssa alkoivat isä oli se jolle mentiin puhumaan ja joka puolusti. Sitä äiti inhosi kaksiv verroin ja sanoo että kyllä isä on meidän sankari ja häntä inhotaan, mitä idän hänen omana epävarmuutena. Viime isänpäivä oli tosi kurja kun äiti oli pahalla tuulella ja haukkui isää. Isä sanoi meille päästävänsä toisesta korvasta ulos mutta kurjaa se on meille kaikille.

No nyt meni isäkeskusteluksi.. Taitaa olla aika yleistä tuollainen marttyyriys äideissä. Olisi ihana kun voisi olla aidosti iloinen kun äiti soittaa tai tulee kylään, vaan nyt etukäteen jo tiedän että suuttuu/moittii ja olen hyvin sulkeutunut kahvipöydässä. Kerran meiltä oli loppunut kahvinpurut kun he tulivat ja siitäkös meteli nousi. Äiti oli kylmäverisesti loukkaantunut ja kun kysyin luuleeko hän että tahallamme joimme kahvit loppuun ettei hänelle jäisi, niin kyllä! Hän sanoi että niin hän luulee.

En haluais katkaista välejä kuitenkaan. Elämä on niin lyhyt ja kaikesta huolimatta hän on tärkeä. Meillä menee hyvin silloin kun vaan varon sanojani enkä kerro hänelle liikoja, mutta tuntuu että on menettänyt sen oman äidin kelle aina kertoi kaiken ja kaikesta. Sellaista suhdetta en häneen taida enää saada..

Oman itsetuntoni kanssa olen tehnyt myös työtä, mulla on ollut onnea kun olen kohdannut ihanan miehen jonka kanssa on pian 10 vuotta takana ja edelleen koen että meillä on upea suhde. Välillä huomaan että olen vähätelly häntä aivan kuten äiti isää tai meitä ja puhumme aina asiasta. En halua muuttua äidikseni ja mies tietää kaiken tästä ja tukee minua. Pyydän aina anteeksi jos teen niin. Käyttäytymismallithan periytyy.. Mietin joskus onko äitikin vain oman äitinsä kaltainen nyt vanhennuttuaan. Ja miten voi estää ettei itse muutu sellaiseksi..

[QUOTE="hmmm";25631809]Hmmm. Toisaalta vanhemmilla on hirveän suuri merkitys, jos hoitavat hommansa hyvin.

Ehlä jos äiti uhraa oman urakehityksen, työelämän, panostaa lapsiin kaikkensa, niin sitten kokee että lapset eivät sitä ymmärrä miten suuri merkitys vanhemmilla on? Koska eihän sitä ymmärrä ennen kuin saa itse lapsia.

On varmasti vaikeaa elää niin, että ei karkeroidu, jos tekee paljon lastensa eteen?

[/QUOTE]

Kyllä, äiti on juuri tuollainen, muutimme kauas tukiverkoista kun olimme ihan pieniä. Oli lama, isä joutui tekemään paljon töitä, rahaa vähän, äiti hoiti meitä kotona koko lapsuuden ja uhrasi kaiken oman työelämänsä ym.

Ymmärrän hyvin tuon että se voi katkeroittaa kun tekee kaikkensa lasten eteen eikä sitä tunnuta ymmärtävän mutta kun me ymmärrämme kyllä! Olemme kehuneet häntä ja jutelleet hyvästä lapsuudesta, vaan kun hän aina vaatii liisää kehuja ja unohtaa edelliset sanoen ettemme ikinä sano mitään hyvää. Ihan selvästi hän ei osannut käsitellä "tyhjää kotipesää" ja mitä elämällään tekisi kaukana korvessa päivät yksinään. Kuitenkaan en koe olevani vastuussa hänen onnestaan, tai että meidän lasten olisi ylläpidettävä hänen hyvää tuultaan syytteistä ja haukuista huolimatta. On kovin vaikea pitää ihmisestä joka ei tunnu hyväksyvän sellaisena kuin on.

Yhteistyössä