Äippäloma ja yksityinen päivähoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammammaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mammammaa

Vieras
Moi!

Tiiättekö, miten hoituu, jos haluaa äippäloman aikana pitää toisen lapsen yksityisessä päiväkodissa edes osan viikosta? Tuleeko kalliiksi? :p Tyttö tykkää kovasti olla kavereitten kans, ja olis varmasti kova paikka, jos joutus vaihtamaan muualle / jäädä pois samanaikaisesti kun pitää opetella elämään uuden perheenjäsenen kanssa...

selvittelin itse vähän samaa asiaa, tosin tarkoituksena oli perustaa yksityinen päivähoitorinki. joka tapauksessa äitiys- ja vanhempainrahakaudella on mahdollista saada Kelalta yksityisen hoidon tukea (n. 137,33?kk) ihan normaalisti. Eli se, miten kalliiksi hoito tulee, riippuu sitten tietysti ko. päiväkodin maksuista. Kunnalliseen päivähoitoonhan lapsella on oikeus äitiyslomasta huolimatta ja se on tietysti halvempi vaihtoehto. Tosin ainakin omalla paikkakunnallani on päivähoitotilanne niin syvältä, että varmasti saisi osakseen moralisointia, jos esikoinen kävisi äitysloman aikana hoidossa. Nyt teemme niin, että esikoinen jatkaa 10 päivää kuukaudessa tutulla hoitajalla, jonka olemme toisen perheen kanssa palkanneet.

Eli tilanne ei muutu, vaikka olis kuinka äippälomalla tahansa? Nyt maksan itse saman verran, kuin kunta veloittaisi, hoitopaikassa arveltiin, että heille maksettava osuus pienenisi, ja itse joutuisin maksamaan enemmän? Yhteensä kait tuo hoitomaksu kaikkinen tukineen on jotain 500?/kk ja oma osuus 200?.

Yhteistyössä