Aiotaan irtisanoa lainaturva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mii"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mii"

Vieras
Kun kuultiin että se on ihan hömpän pömppää. No pankin täti sitten kirjoitti että suosittelee pitämään kun sitä ei ole saanut enään jos on jäänyt työttömäksi. En ymmärrä mitä toi edes turvaa, koska jos meistä jää jompi kumpi työttömäksi ni korkojahan me varmaan maksellaan, liitosta tulee rahaa ni eihän toi lainaturva mitään hyödytä?

Me ei alunperin edes otettu lainaturvaa. Olen ollut välillä äitiysvapaalla, hoitovapaalla ja osittaisella hoitovapaalla. Ja mies jäi yllättäen työttömäksi. Kaikista näistä ajoista on selvitty ilman mitään lainaturvia tai lyhennysvapaita.

Lainaturva on vain pankeille yksi keino rahastaa asiakkaita. Olen kuullut tapauksista, joissa työttömyyden osuessa kohdalle, siitä ei kuitenkana ole ollut mitään apua. Aina löytyi joku ehto, mikä esti turvan maksamisen.

Ainakin mun miehelle oli hyötyä tosta lainaturvasta kun joutui työttömäksi. Joo joutu maksaan korot, mutta sitten sieltä lainaturvasta tuli se lainaosuus jolloin myös lainakin lyheni. Ja mies oli ansiosidonnaisella sillon.

Ukko joutu työttömäksi, kun määräaikainen työsuhde päättyi eikä sitä enää jatkettu.

Viimeksi muokattu:
joo, ja työttömyyskin täytyy tulla irtisanomisen myötä tms... et jos työsuhde päättyy ja jää työttömäks, ei mitään tuu

Me hölmöt maksettiin sitä viisi vuotta.. Irtisanottiin sit vihdoin kun tultiin järkiin! Silloin saivat helposti höynäytettyä meidät, ensimmäinen laina eikä mitään hajua oikein mistään.

Meillä ei tullut mieleenkään ottaa sitä aikoinaan, vaikka minä olin opiskelija kun talon ostimme. Lyhennys vapaata saapi kuitenkin tarvittaessa, eikä oleellisesti nosta lainamäärää. Ei tosin olla lyhennys vapaatakaan otettu vaikka kohta jään kodinhoidon tuelle, laina kun on mitoitettu niin, et pärjätään vaikkei toisella tuloja olekaan, sitten jos kummallakaan ei tuloja olisi, niin laitettais asunto myyntiin.

Kuoleman vuoksi voi ottaa myös henkivakuutuksen, joka ymmärtääkseni on paljon halvempi kuin lainaturva (?). Jos jollain on hinnoista tietoa, niin olisi kiva vertailla. Mut meidän kohdalla muistelen noin...

Mullakin vahva käsitys, että henkivakuutus on tuossa kuolemantapaustilanteessa parempi kuin lainaturva. Tällaisen jutun aikanaan löysin. Tässä verrataanlainaturvaa ja henkivakuutusta:

http://www.ts.fi/teemat/kuluttaja/88610.html

"Kuolemantapauksen sattuessa perinteinen
riskihenkivakuutus voi olla verotuksen kannalta
edullisempi vaihtoehto kuin lainaturvavakuutus.
Myös sillä, kuka valitaan edunsaajaksi, voi saavuttaa huomattavia veroetuja."

Mutta tuossa jutussa lukee siis enemmän.

Lainaturviakin on monenlaisia. Meillä suppea, joka korvaa jos joututt työttömäksi. Sitten lisänä vakuutusyhtiöltä henkivakuutus. Vakuutusyhtiön korvattava summa pysyy samana. Pankissa tuo kuoleman sattuessa korvattava summa on suhteessa lainaan. Eli pienenee koko ajan.

[QUOTE="vieras";25222749]Meidän lainaturva on n.20e/hlö/kk. Ja kattaa kaiken.[/QUOTE]

Tarkistin tuon meidän henkivakuutuksen, joka on meiltä molemmilta yhteensä n. 90€/vuosi. Kattaa tosin vain kuolemantapauksen, mutta summa on sellainen, että sen jälkeen toinen puoliso selviytyy kyllä lyhennyksistä.

Ja mitä noista on lukenut, niin henkivakuutuksen voi käyttää mihin vaan ja se tulee edunsaajalle, kun taas lainaturva lyhentää suoraan lainaa ja menee siis pankille.

Viimeksi muokattu:
Tarkistin tuon meidän henkivakuutuksen, joka on meiltä molemmilta yhteensä n. 90€/vuosi. Kattaa tosin vain kuolemantapauksen, mutta summa on sellainen, että sen jälkeen toinen puoliso selviytyy kyllä lyhennyksistä.

Ja mitä noista on lukenut, niin henkivakuutuksen voi käyttää mihin vaan ja se tulee edunsaajalle, kun taas lainaturva lyhentää suoraan lainaa ja menee siis pankille.

Mistä sulla on noin halpa henkivakuutus?
Mä joskus vuosi sitten kattelin noita vakuutuksia mutta halvinkin ois ollu laskureitten mukaan jotain 500/vuosi pariskunnalta.

Äitini kuollessa asunto oli sillä maksettu, hyvä niin, olivat eronneet ja äitillä oli tosi paljon vielä lainaa kun otti isänkin osuuden itselleen. No asunto oli maksettu ja saatiin myydä asunto sen sijaan että pankki olisi sen ottanut itselleen.

Mistä sulla on noin halpa henkivakuutus?
Mä joskus vuosi sitten kattelin noita vakuutuksia mutta halvinkin ois ollu laskureitten mukaan jotain 500/vuosi pariskunnalta.

Ifiltä. En muista korvaussummia, enkä enää viitsi tarkistella, mutta vakuutusta otettaessa se järkeiltiin niin, että korvaussumma on noin puolet asuntolainan määrästä. Meillä on tosin kaikki vakuutukset Ifissä, joten keskittämisetua saadaan myös.

[QUOTE="Riitta";25222960]Meillä on henkivakuutus pariturvana, ja maksaa vuodessa 140 euroa yhteensä. Korvaussumma on 200.000, eli jos jompikumpi kuolee, toinen saa sen 200.000.[/QUOTE]

Lainaturvan lisäksi meillä on kyllä muutama henkivakuutuskin.

Ifiltä. En muista korvaussummia, enkä enää viitsi tarkistella, mutta vakuutusta otettaessa se järkeiltiin niin, että korvaussumma on noin puolet asuntolainan määrästä. Meillä on tosin kaikki vakuutukset Ifissä, joten keskittämisetua saadaan myös.

Onko teilläkin se pariturva tms.?

Ei meilläkään maksa vakuutukset kun jotain pari sataa, sisältäen kaiken kuoleman tapauksesta vammautumiseen.

Meillä se on noin 110 € joka kk tililtä lähtee, musta se on jotenkin iso summa. Katoin nettipankista sen summan kohalta että mitä siinä lukee niin yksilöllinen henki-eläkevakuutus.

Yhteistyössä