aion irtisanoutua työstäni, osaisiko joku neuvoa minua karenssista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras äiti

Vieras
työni on minulle todella epämieluisa, eikä vastaa nykyistä koulutustani. työilmapiirikin on huono. olen siksi päättänyt irtisanoutua, enkä kaipaa siitä yhtään ruoskimista.

tiedän että karenssia tulee se 3kk. mutta kysymykseni koskeekin sitä, että olen äitiyslomalla nyt, tammikuun puoliväliin saakka. eli työttömäksi voin ilmoittautua vasta tammikuun puolivälistä alkaen.

eli: jos irtisanoudun jo nyt vaikka heti, ja irtisanoutumisaika on 2 viikkoa, niin alkaako se karenssiaika jo siitä? eli karenssi päättyisi sitten tammikuun lopulla? vai alkaako karenssiaika vasta siitä, kun pystyy ilmoittautumaan äitiysloman jälkeen työttömäksi, vaikka irtisanoutumisesta olisikin aikaa siinä vaiheessa melkein 3kk?

minulla on pitämättömiä lomiakin jäljellä huhtikuulta saakka, paljonkohan niistä kertyy rahaa 9kk ajalta jonka olen ollut äitiyslomalla? nehän saan siis varmaan rahana kun irtisanoudun? äitiysloman aikana kun irtisanoo itsensä, ei varmaan se 2vkon irtisanomisaika velvoita minua mihinkään koska olen äitiyslomalla?

kiitos vastauksista! :)

Tämä on nyt vähän pähkäilyä, kysy työkkäristä niin tiedät. Mutta näin arvelisin. Irtisanomisajan olet työsuhteessa joten silloin olet "töissä" etkä työttömänä työnhakijana joten se pitää ainakin pitää pois. Tämä äitiysloma onkin sitten jo vaikeampi kysymys. Et ole silloinkaan työmarkkinoiden käytettävissä joten tuskin karenssi alkaa juosta ennen kuin voit ilmoittautua työnhakijaksi tammikuussa. Ainakin joitain vuosia sitten tarkastelujakso oli ilmoittautumisesta 12 kk taaksepäin ja tänä aikana tapahtuneet seikat aiheuttavat karenssin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;27396413:
osaisko kukaan neuvoa?

Karenssi alkanee kun olet työtön. Ja kannattaa varautua siihen, että rahana saamasi lomat vaikuttavat siihen milloin päiväraha alkaa juosta. Ne jaksotetaan tuloksi?.. Netistä löytyy aika hyvin tietoa. Ja tietty työkkäristä ja työttömyyskassoilta, niin varmaan tiesitkin.

Pystyisiköhän tuota kikkailemaan jotenkin niin, että jäisit irtisanomisajaksi kotihoidontuelle? Kun sehän on korvaus siitä, että et vie lastasi kunnalliseen päivähoitoon? Kysyhän ihmeessä työkkäristä.

kiitos teille vastauksista, ihan samoja asioita mietin täällä itsekin :D irtisanoutua aion, en usko että työnantaja suostuu muita selityksiä kirjoittelemaan. mitenhän ne lomarahat ym sit vaikuttaa, jos irtisanoudun jo äitiysloman aikana niin ei kait niitä jaotella pitkin kevättä tuloiksi?!?! siis jos saan ne itselleni vaikka jo 2kk ennenkuin ilmoittaudun edes työttömäksi ja karenssi alkaa?

Ens vuoden puolella tulee laki että lomarahat eivät vaikuta päivärahan alkamiseen, jos mahdollista suosittelen vasta sitten sanomaan ittes irti ja työkkärin karenssi lähtee käyntiin sinä päivänä kun ilmottaudit työttömäksi, hoitovapaakorvauksen saat vaikka olisit työttömänä työnhakijana. Se vähennetään työkkärirahasta, että karenssin ajalta saat sen kokonaan.

ok kiitos teille avusta! mistä tuosta ensi vuoden laista lomarahaa koskien voisi lukea enemmän? sittenhän minun tosiaan kannattaa siirtää irtisanoutuminen ensi vuodelle. voinkohan ensin ilmoittaa työnantajalle että jään hoitovapaalle (sehän pitää 2kk ennen äitiysloman päättymistä ilmoittaa), ja sitten kuitenkin jonkin ajan kuluttua irtisanoa itseni?

[QUOTE="hmm";27396482]mä ite ainaki pyytäsin pomoa kirjottamaan työtodistuksen jossa ei ole irtisanomisen syytä. ei tuu karenssia, eikä se näy irtisanomisena uusille työnantajille[/QUOTE]

Irtisanomisen syy pitää lukea todistuksessa, työkkäri vaatii

[QUOTE="hmm";27396482]mä ite ainaki pyytäsin pomoa kirjottamaan työtodistuksen jossa ei ole irtisanomisen syytä. ei tuu karenssia, eikä se näy irtisanomisena uusille työnantajille[/QUOTE]

Tuskin suostuu. Ei kukaan uskalla irtisanoa äitiyslomalla olevaa. Jos ap keksisikin alkaa jälkikäteen mussuttamaan aiheesta, olisi työnantaja pulassa, tuohan olisi laiton irtisanominen. Jos vielä ilmapiiri on huono, niin tuskin se työnantaja kauheasti aloittajaan luottaa.
Kyllä meillä ainakin siihen päättymisilmoitukseen ihan automaattisesti laitetaan työsuhteen päättymisen syy, eli työntekijän oma pyyntö.

joo en aio keplotella todistuksen kanssa, ja kärsin kiltisti karenssin. jännittää ihan älyttömästi irtisanoutua, mitähän kaikki aattelee tässä taloustilanteessakin :( parille työkaverille olen kertonut ja kumpikin on suositellut että jään mieluummin hoitovapaalle. mutta kun en joka tapauksessa halua palata tuohon työhön enää... ja irtisanouduttuani saisin ansiosidonnaista karenssin jälkeen, muuten vain onnetonta kotihoidontukea...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras äiti;27399501:
joo en aio keplotella todistuksen kanssa, ja kärsin kiltisti karenssin. jännittää ihan älyttömästi irtisanoutua, mitähän kaikki aattelee tässä taloustilanteessakin :( parille työkaverille olen kertonut ja kumpikin on suositellut että jään mieluummin hoitovapaalle. mutta kun en joka tapauksessa halua palata tuohon työhön enää... ja irtisanouduttuani saisin ansiosidonnaista karenssin jälkeen, muuten vain onnetonta kotihoidontukea...
Josku vaan pitää uskaltaa!:) Minä irtisanouduin hyvä palkkaisesta työstä pääkaupunkiseudulla, muutettiin "maalle" ja aion opiskella hoitovapaani aikana uuden ammattin. Oli aikas iso elämänmuutos muttei kaduta yhtään, hyvä että päästiin siittä oravanpyörästä eroon!

Alkuperäinen kirjoittaja PenteleenÄrhäkkä;27399494:
karenssi alkaa siitä hetkestä kun irtisanoudut

90 päivän karenssi alkaa juosta työsuhteen päättymisestä ei mistään muusta.

1. työttömyyspäivä on samalla 1. karenssipäivä. TE-keskukseen ei ole pakko ilmoittautua karenssin aikana koska se ei vaikuta ansiopäivärahan saantiin

Ansiopäivärahaa saa vasta karensiin ja omavastuuajan (7 arkipäivää) jälkeen.
Tosin ilmoittautuminen ja työtön lappujen täyttäminen koko karenssiajalta voi
nopeuttaa 1. ansiopäivärahan saantia sitten myöhemmin.

Lomakorvausten jaksotus poistuu 2013 alussa ja se koskee kaikkia aloja. Jos saa 90 päivän karenssiin niin jaksotus kuluu rinnakkain karenssin kanssa eli ei ole kovin suurta merkitystä koko jaksotuksella jos ei ole kyse jostain tukipaketista.

Ei siis kannata irtisanoutua vielä tämän vuoden puolella..

Yhteistyössä