Ainu Medela Swing testaajien esittely

Ainu Medela Swing -rintapumpun testaajat ovat päässeet alkuun rintapumpun käytössä. Testiryhmään valittiin 10 pienen vauvan äitiä. Toivotamme testaajat ja kaikki keskustelusta kiinnostuneet tervetulleiksi palstalle, ja kuulemme mielellämme lyhyen esittelyn testaajilta heistä itsestään ja vauvastaan.
 
Aloitetaanpas sitten.. :)
Olen 25-vuotias kahden lapsen äiti (lapset 2v 8kk ja vauva melkein 6 vkoa). Rintapumput on tulleet tutuksi jo esikoisen aikaan, jolloin käytin ensin käsikäyttöistä pumppua (merkkiä en muista) ja sitten ostin Ainun Mini Electric-pumpun, joka on tähän asti toiminut vallan mainiosti kun paremmasta en ole tiennyt. :) Pumppu on päivittäin useita kertoja käytössä, ja näin ollen mitä mukavampi käyttää, sen parempi tietysti.
Vauva on ihannetyyppi imetystä ajatellen: syö sekä rinnasta että pullosta mainiosti, joten stressiä ei ole imetyksen suhteen ollut. Oman maidon antaminen tuntuu niin paljon paremmalta kuin korvikkeen, vaikka en olekaan mikään stressaaja tämän asian suhteen. Jos maito loppuu tai en enää jostain syystä jaksa imettää, ei korvikkeeseen siirtyminen ole mikään katastrofi. Esikoisestakin on tullut ihan ihminen, vaikka ei täysimetyksellä ole ollut päivääkään. :)

En osaa nyt tähän hätään parempaa esittelyä kirjoittaa. Kysymyksiä saa esittää jos jotain olennaista unohdin kertoa. :)
 
Hei!

Olen kolmekymppinen neljän lapsen äiti. Nuorin lapsistani on syntynyt 1.6, joten tyttö on kohta kuukauden ikäinen.
Tyttö on ollut täysimetyksellä, eikä ole vielä kertaakaan saanut maitoa pullosta.
Jännittää kuinka tyttö pullon hyväksyy. Kukaan vanhemmista lapsistani, kun ei ole koskaan tuttipullosta suostunut syömään, vain rinta on kelvannut siihen asti kunnes ollaan siirrytty nokkamukiin.

Minulla on ollut käytössä kaksi erillaista käsikäyttöistä rintapumppua. Toisen rintapumpun merkkiä en tiedä, toinen on Emman pumppu.
Mielelläni testailen nyt tätä sähkökäyttöistä pumppua.
Tarkoitukseni on täysimettää tätäkin lasta 6kk jonka jälkeen jatkaa osaimetystä ainakin siihen asti, kunnes vauva tottuu hapanmaitotuotteisiin ja saadaan siirtyä lehmänmaitoon.

Itselläni imetys on sujunut aina hyvin eikä ongelmia ole ollut. Imettäminen on ollut helpoin vaihtoehto minulle. Jos imetys ei jostain syystä onnistuisi ei korvikkeeseen siirtyminen olisi ongelma. Pääasia, että lapsi kasvaa ja voi hyvin. :)
 
Hei vaan,

Pientä esittelyä minustakin.. :)

SuperSix on nimimerkkinsäkin mukaisesti kuuden lapsen äiti.
Tuorein perheemme jäsen syntyi juhannuksena ja meidän kahden imetystaival onkin siis ihan alkutekijöissään, mutta tähän asti sujunut hienosti.

Ajattelin kertoa hieman imetystaustastani, monilapsisessa perheessä kun imetyskokemuksetkin ovat olleet erilaisia.
Esikoispoikaa (-00) imetin noin 3kk, nuorena ensikertalaisena en oikein osannut etsiä tietoa imetyksesta,eikä sitä ihmeemmin tarjottu.
Alkuun käytin rintakumia, mutta siitäkin sanoi neuvolassa että ei pitäisi käyttää..??
Tyttöä (-06) imetinkin sitten yhteensä n. 1v 3kk ja alkuun mentiin liki 5kk täysimetyksellä,
tosin tyttö ei koskaan oikein juonut pullosta eikä tuttikaan koskaan kelvannut. Rinnasta siirryttiin tavalliseen mukiin vähän vajaa vuoden vanhana.
Tosin isä jäi hoitovapaalle ja itse palasin töihin heti äitiysloman jälkeen, edelleen imettäen niin että usein aamuisin ennen töihin lähtöä tyttö kävi rinnalla ja sitten taas työpäivän jälkeen ja illalla hivenen tiiviimpää tisuttelua.. :)
Kaksospoikien (-08) imetys sujui sekin yllättävän hyvin siihen nähden mitä kaksosimetyksestä on tietoa saatavilla. Valitettavan vähän esim. neuvolasta sai tietoa ja tukea siihen, paras paikka olikin oma monikkoyhdistys ja muutamat monikkoäidit joilta sain hyviä vinkkejä esim. yhtäaikaa imetykseen.
Kaksosia osittaisimetin n. 9kk ikäiseksi, sitten tuli sairaskierrettä ym jolloin ( näin jälkikäteen ajatellen) ehkä turhan helposti luovutin ja siirryimme "helpompaan" pulloruokintaan..
Poikaa (-10) imetin taas noin 1v 3kk ja taas alkuun täysimetyksellä lähemmäs puolen vuoden ikää.
Tämä sujui kanssa helposti myös kun palasin äitiysloman jälkeen töihin, imetin taas aamulla ennen lähtöä ja sitten työpäivän jälkeen + tiheämmin illalla.
Ja nyt siis tyttö jonka kanssa imetystaival vasta aluillaan. :)

Aiemmin olen siis käyttänyt jonkin verran käsikäyttöistä Ainun pumppua (se perus-sylinterimalli)
Ja olenkin ollut tyytyväinen siihen, kunnes nyt testasin Swingiä.. :D
Pumpannut lähinnä varuiksi pakkaseen sekä ajoittaista ylitarjontaa helpottaakseni.

Itse imetyksestä; itselleni se on rauhallinen hetki vauvan kanssa, ei siis pelkän ravinnon tarjoamista vaan myös läheisyystankkaustuokio. Myös tykkään helppoudesta; ruoka on aina oikean lämpöisenä mukana.
Ja itse ainakin olen aina löytänyt sellaisen nurkkauksen jossa pääsee rauhassa imettämään, tosin meillä on aina ollut harso mukana jonka takana lapsi on syönyt, eipä häiritse sen enempää muita kuin lastakaan.. ;)
Toisaalta pumppaamalla maitoa on saanut myös isälle oman tuokion vauvan kanssa, vaikkakaan korvikkeet eivät mielestäni ole mikään paha.. Onhan niidenkin kanssa puuhailtu.

Tälläinen on SuperSix, saa kysyäkin.. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jännittää kuinka tyttö pullon hyväksyy. Kukaan vanhemmista lapsistani, kun ei ole koskaan tuttipullosta suostunut syömään, vain rinta on kelvannut siihen asti kunnes ollaan siirrytty nokkamukiin.
Mulla on ollut ihan sama kokemus kahden lapsen kanssa, vaikka mitä yritettiin, eivät osanneet juoda tuttipullosta tai kelpuuttaneet tuttia. Oli aika rankkaa olla aina saatavilla ruoka-aikaan, ei voinut kampaajakäyntiäkään suunnitella. Olisi kiva kuulla miten tuon Medela-pullon kanssa, oppiko vauva hyvin juomaan siitä. Sellaisen helpotuksen ottaisin mieluusti seuraavan kanssa.
 
Huomenta kaikille!
Täällä myös yksi testaaja esittäytyy! Olen 26-vuotias 08/08 ja 03/10 syntyneiden poikien äiti. Tänään olisi uusimman tulokkaamme laskettupäivä, mutta eipä vielä ainakaan merkkejä synnytyksestä havaittavissa. Edelliset odotukset menneet rv42, käynnistykseen asti. Supisteluja on, mitä ei edellisissä raskauksissa ollut.. jatketaan odottavalla kannalla.

Kokemukset imetyksestä ei nin hirveän ruusuiset ole. Esikoista imetin 1kk, toista 1,5kk. Molemmat imetykset ovat aina lähteneet käyntiin hyvin, ei mitään ongelmia, kunnes vauvan ollessa n.1kk iässä ongelmat alkaneet.. Esikoinen aina nukahti rinnalle alta aikayksikön. Jälkeenpäin asiaa mietittynä liian helposti taisin luovutta, mutta silloin se tuntui ylitsepääsemättömältä ongelmalta. Tosin alku vauvan kanssa ei ollut niin yksinkertaista, siinä käytiin läpi monenlaisia tuneita. Tuolloin vasta konkretisoitui se että vauvoja tosiaan on yksi. Odotin aluksi kaksosia joista toinen menehtyi rv20.

Toinen imetys alkoi rakoilla taas tuon 1kk jälkeen, ja katkesi tuon 1,5kk jälkeen. Minulle tuli tuolloin rintatulehdus, ja paikallisessa tk:ssa 'hoonoa soomea' puhuva lääkäri sanoi että kipeästä rinnasta ei tarvitse imettää niin kauan kuin on kipeä. Siinä imetys sitten hyytyi ja vauva kun ei saanut tarpeeksi ruokaa, niin korvikkeeseen turvauduttiin ja sehän vei sitten mennessään. Synnytyksen jälkeen minulla alkoi epämääräisiä mahakipuja, jotka tarkentuivat 3kk synnytyksen jälkeen kohtutulehdukseksi. Jälkeenpäin olen kuullut, että sekin on osaltaan saattanut maidon tuloon vaikuttaa...

Nyt kolmatta piakkoin alkavaa imetystä odotan toiveikkaana. Tukiverkko on ainakin kunnossa, hyvä ystäväni kun on innostunut imetyksestä ja käynyt siihen liittyviä kursseja ym. Hän on lupautunut imetystukihenkilökseni :) Tarkoituksena on ollutkin alusta asti opettaa vauva myös pullolle, oma vereni kun vetää liikunta harrastuksiin mukaan pian synnytyksen jälkeen.. Pumppaaminen käsikäyttöisellä koneella kun on niin muka tuntunut raskaalta, mutta korvikkeen antaminen on harmittanut kovasti. Tähän "ongelmaan" toivon saavani helpotusta tämän mahtavan(kuuloisen) pumpun myötä. Innolla uutta vauvaa ja imetystä odottaen! Kirjoittelen heti kun pumppua pääsen kokeilemaan...

Muutama kysymys teille joilla enemmän kokemusta imetyksestä..
- Onkohan tuossa 1kk iässä joku kriittinen vaihe imetyksen kannalta, että osaisi varautua nyt tulevallakin kertaa?
- Onko jotain vinkkiä, että mistä tiedän onko tuo pumpun rintaan tuleva osa sopiva?
 
Hei, täällä myös yksi testaajista esittäytyy! Posti ei ole vielä pumppua tuonut, mutta jospa se jo maanantaina tulisi - kärsimättömänä odottelen! :)

Esikoiseni syntyi toukokuun puolessa välissä, eli 1,5kk:n ikäinen on nyt. Imetys on sujunut hyvin ja tyttö huolii myös pullon ja tutin. Olen pumppaillut Ainun Harmonylla tähän saakka, ja se on siis käsikäyttöinen pumppu. Meillä alkaa selkeästi nyt neidillä pidentyä yöunet (ennen syönyt 2-4 tunnin välein, nyt syöttöjen välillä yöllä jopa 6h). Mietinkin, että voiko vaarana olla maidon loppuminen, kun imetysväli pitenee? Pitäisikö yöllä pumpata täysiä rintoja hieman?

Rintatulehdus on mulla ollut jo pari kertaa, mutta oon päässyt siitä nopeasti, kun oon imettänyt ja pumpannut, ollut lämpimässä suihkussa, hieronut kipeitä kohtia (vaikka se vasta sattuukin) ja ottanut heti kuumeen noustua särkylääkkeen. Toistaiseksi ei ainakaan ole tarvinnut lääkäriin asti mennä.

Saa kysyä mitä mieleen tulee, toivottavasti pääsen pian jo testaamaan pumppua! :)
 
Moskova Minun lapset eivät myöskään ole syöneet tutia saatika sitten tosiaan pullosta.
Nyt, kun olen kerran syöttänyt tytölle maitoa pullosta niin se meni hyvin ja tyttö kelpuutti heti pullon. :)
Toivonkin, että syötöt onnistuisivat myös jatkossa. Juurikin siksi, että pääsisi käymään kampaajalla, kahvakuulassa, zumbassa tai bodypumpissa... Voisi edes sen reilun tunnin olla pois lapsen luota.

Testailut jatkuu! ;)

Jenhy Itse en ole huomannut mitään kriittistä vaihetta kuukauden kohdalla. 3 viikon kohdallahan yleensä on ensimmäinen tiheän imun kausi. Tuo tiheän imun vaihehan saa useat luulemaan, että oma maito ei riitä ja alkavat antamaan lisäksi korviketta. Joskus käy sitten niin, että sen jälkeen vauvat eivät suostu enää muusta syömään, kuin pullosta.
Todellisuudessahan vauva vain "tilaa lisää maitoa" ja näin ollen syö tiehästi.
Meillä tuo kausi oli juurikin viikko sitten ja parin viikon päästä on odotettavissa uusi samanlainen kausi.

Kiva, että sulla on "oma" imetystukihenkilö. Toivottavasti hänestä on apua ja imetys sujuu ongelmitta. :)

Siinä pumpun käyttöohjeissa oli kerrottu mistä tietää, että pumpun rintaan tuleva osa on sopiva. Mitään sen kummempaa vinkkiä en osaa antaa, kuin kokeilemalla se selviää (ja kokeilun tuloksia käyttöohjeen neuvoihin vertailemalla. :D ).

omoni Ei se maidon tulo siitä lopu jos syöttöväli 6 tuntiin yöllä pitenee. :)
Päivällähän syöminen on kuitenkin paljon tiheämpää ja se pitää maidon tulon riittävänä.
Itse pumppaisin yöllä maitoa pois jos maidon tulo aiheuttaisi kipua. Muussa tapauksessa nauttisin vain suht pitkistä yöunista. ;)

Omista lapsistani nuorin poika (03/11) nukkui yöt pitkillä syöttöväleillä (6-8h), hyvin kasvoi ja maitoa riitti. Imetyksen lopetin 10,5kk iässä, kun alkoi hapanmaitotuotteet maistumaan.
Maidon tulo väheni myös paljon, mutta se johtui raskaudestani. Aloin odottamaan tätä nuorinta lasta, kun poika oli 6kk ikäinen.
Kellekkään lapsistani ei ole korvikkeet kelvannu, joten sillä nuorimman pojan kohdallakin katsoin parhaimmaksi imettää niin kauan että sai alkaa antamaan piimää ym. Laiskana ihmisenä en olisi jaksanut opettaa häntäkään korvikkeen makuun, kun se ei muutaman kokeilu kerran jälkeen maistunut.

Kahta vanhempaa poikaa (-98 ja -07) olenkin molempia imettänyt 2 vuotiaiksi asti.
 
Hei kaikille! Täällä myös yksi testiryhmän jäsenistä. Olen 26-vuotias 4.5.12 syntyneen tyttövauvan äiti. Maitoa on tullut alusta asti riittävästi ja vauva oppi heti syömään tissiä. Laitokselta kotiuduttuamme maitoa tuli liiankin runsaasti ja ostin Aventin käsikäyttöisen pumpun. Tuttipullosta syöminen ei ihan heti onnistunut. Ekan kerran kokeilin tuttipulloa kun vauva halusi pian edellisen syömisen jälkeen maitoa. Silloin ei kelvannut millään. Toinen kokeilukerta onnistui kun vauva heräsi pidemmiltä päikkäreiltä ja oli kai enemmän nälkäinen, niin pienen hamuamisen jälkeen oppi imemään tuttipulloa (tavallinen tuttipullo). No tämä Medela swing tuttipullo olikin neidille ihan uusi juttu ja aluksi itkun kanssa otti tuttiosaa suuhun ja hamusu ja hamusi, mutta sitten yhtäkkiä hoksasi imeä. .Käsikäyttöisellä pumpulla lypsämien on hitaampaa kuin nyt testattuani tätä Ainun sähkökäyttöistä pumppua. Vauva saa aina välillä juoda tuttipullosta lypsämääni maitoa, jos käyn esim. asioilla tai lenkillä.
 
Hei!

Esittäydynpä nyt minäkin, eli kohta 25-vuotias kahden pojan äiti Etelä-Suomesta. Pojat syntyneet 09/09 ja 04/12.

Esikoista imetin 5,5 kk:tta täysimetyksellä ja 8kk:n ikäisenä poika luopui rinnasta ja siirtyi nokkamukista juomaan korviketta. Imetys sujui alusta asti hyvin, tuttipullosta joi vain pakon edessä ja silloinkin hirveän huutoraivarin jälkeen.

Tämän toisen lapsen kanssa imetys on lähtenyt ihan hyvin käyntiin. Aluksi kireä kielijänne hankaloitti oikean imuotteen löytymistä, kun kielijänne katkaistiin on imetys sujunut ongelmitta. Toivon että pystyn nytkin imettämään niin kauan kunnes poika itse luopuu rinnasta tai siihen asti kun voi siirtyä tavallisiin maitotuotteisiin.

Olen totuttanut tätä lasta tutipulloon parin viikon ikäisestä asti antamalla lypsettyä maitoa tuttipullosta välillä. Tuttikin on alkanut vihdoin ja viimein kelvata - aluksi poika piti minua tuttinaan.

Rintapumppu tuli noin viikko sitten ja sitä on testailu jo ahkerasti, samoin medela almaa. Alma aiheutti ensin kummastusta ja pari ensimmäistä kertaa poika huusi ja raivosi tovin ennenkuin rauhoittui imemään siitä. Itseäniki alman suuri imuosa aluksi "kauhistutti", mutta nyt vaikuttaa loistavalta keksinnöltä - voi rauhallisin mielin antaa pumpatua maitoa pullosta ilman että se häiritsisi imetystä.

Kysymyksiä voi laittaa jos jokin jäi mieltä askarruttamaan =)
Aurinkoisia kesäpäiviä kaikille lukijoille ja testailijoille!
 
Täällä vielä yksi testiryhmäläinen, hei vaan kaikille!
Olen 32-vuotias kahden lapsen äiti. Esikoistyttöni täyttää kesällä kolme vuotta ja kuopukseni (poika) syntyi hieman ennen juhannusta.
Pumpuista ei ole aiempaa kokemusta, vaikka maidon eritys on ollut runsasta molempia lapsia imettäessä. Esikoinen ei tosin tuttipulloa koskaan kelpuuttanutkaan. Poika suostui syömään lisämaidon tuttipullosta sairaalassa, toivottavasti myös kotona. Olisi mukavaa, että isäkin voisi joskus osallistua vauvan ruokkimiseen ;)
 
Hei, Jenhy,
Rintakuppi on sopivan kokoinen kun nänni on rintakupin kapeassa osassa mutta nännipiha pysyy leveämmässä osassa. Mikäli kapeaan osaan menee myös nännipihaa on kuppi liian iso ja jos taas nänni ei ulotu kapeaan osaan asti on kuppi liian pieni. Jos koko on esim. liian pieni ei imua pääse syntymään yhtä tehokkaasti kuin sopivaa rintakuppia käytäessä. Ainun nettisivulta löytyy paljon tietoa tuotteista ja Ainu-neuvontaan voi soittaa mikäli tarvitsee neuvoja ja vinkkejä tuotteidemme kanssa, kysymyksiin vastaavat terveydenhoitajat.
 
Hei!

Täältä kirjoittaa kolmen lapsen äiti. Vanhin lapsista on taapero ja pienimmät kuukauden ikäiset kaksoset. Esikoisen kohdalla oli vaikeuksia imetyksen alkuvaiheessa, mutta loppuviimein imetin häntä kuitenkin 10 kuukauden ikäiseksi. Kaksosten kanssa on taas uudet haasteet. Olenkin nyt pumppaillut päivittäin, jotta saisin nostettua maitomäärää. Sairastelujen vuoksi lipsuttiin täysimetyksestä osittaiseen, joten töitä riittää että päästään taas eroon pulloista ja korvikkeista.

Olen pitänyt Swing-pumpusta kovasti. Aiemmin olen käyttänyt käsikäyttöistä pumppua ja olettanut että pumppauksen nyt vaan kuuluu vähän sattua. Joten oli yllätys kun Swingillä pumppaaminen onkin ihan kivutonta. Tuttipullo oli myös jännä tuttavuus. Vauvat vähän kakovat pitkää tuttiosaa, mutta muuten ovat syöneet siitä hyvin. Normaalisti käytämme leveämpiä tuttiosia, mutta ihan hyvin pienet ovat tottuneet tuostakin juomaan.

Lainie
 
Vihdoin pääsen esittäytymään.
Pumppu tuli kotiin ja sitä on kovasti käytetty jo!

Viiden lapsen äiti, jokaisen edellisen kohdalla olen luovuttanut maitoa, jolloin käytössä on ollut ainun mini electric ja ensimmäisen aikaan se vanha putkimalli :)
Nuorin vauva on nyt 7vk, ja perussairautensa vuoksi ei oppinut rinnalta imemään vaan olen pumpannut kaiken maidon hänelle.
 

Yhteistyössä