Ainainen turvaistuin kysymys!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mie vaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mie vaan"

Vieras
Keskustelupalstat ja kaikki on täynnä kysymyksiä turvaistuimista ja on kaikkia hienoja uutuuksia ja testeissä hyviä tuloksia saaneita turvaistuimia.. Olen niitä nyt lukenut ja tutkinut kun nuorin on nyt 6kk ja alkaa tuo turvakaukalo olemaan pieni. Olen jostain kuullut, että turvakaukalo ei ole turvallinen enää, kun vauvan päälaki on saavuttanut istuimen yläreunan. Lisäksi niissä on ne painorajat. Meillä neiti kohta 7kk ja 8,5kg. Luulen, että 1-2kk päästä ei turvakaukalo ole enää turvallinen..

Noh eli pointti tuli selväksi, turvaistuin tarvitaan parin kuukauden sisään. Kaivelin varastosta esikoisen turvaistuimen, joka ostettu reilu 5-vuotta sitten. Se on erittäin hyvässä kunnossa oleva Britax TwoWay elite, jossa on se asis merkintä. Katselin uusia vastaavanlaisia istuimia ja ne olivat aivan samannäköisiä, tokihan niissä varmaan muutosta parempaan on tullut.. Voinko ottaa tämän vanhan käytetyn istuimen käyttöön? Onko se enää turvallinen? Olenhan minä siinä aikanaan kuskannut esikoistanikin n.8kk 4-vuotiaaksi asti.. Siinä oli muistaakseni painona 9-36kg..silloin se oli testivoittajien eliittiä ja hyvä istuin, mutta nyt on kai jo aikansa elänyt...? Luin jostain keskustelun, jossa eräs äiti kysyi mielipidettä voiko ottaa ystävältään vastaavan istuimen ja siinä oli melkoisen kovia kommentteja siitä, että se on aikansa elänyt ja ei enää päivitetty malli, eikä turvallinen ja ja.. siitä tämä mieleeni sitten tuli, että uskallanko tätä enää käyttää? Käytinhän sitä esikoisellakin ja hyvin palveli ja turvallisin mielin ajelin...Olenko nyt vastuuton ja kamala äiti, jos en osta kuopukselle uutta päivitettyä versiota? Ei kuitenkaan meilläkään tuo raha puussa kasva, että jos tuo vanha ihan käypä on niin kiusaus on suuri ottaa se uudestaan käyttöön.. mutta kuitenkin turvallisuus ennen kaikkea! Auttakaa joku fiksu, pitääkö nyt ostaa uusi päivitetty versio vai ottaa vanha hyväkuntoinen istuin käyttöön? Olenko vastuuton jos suosin kierrätystä?

[QUOTE="vieras";24338296]Kyllä olet vastuuton, koska istuinten käyttöikä on n. 5 vuotta. 5 vuoden jälkeen niissä käytetty muovi alkaa haurastua eikä istuin ole enää turvallinen![/QUOTE]

Britaxilta kysyessä sai vastaukseksi turvaistuimen iäksi n.10v, jos istuin on asianmukaisesti säilytetty. Siis kiinteästi paikallaan oleva istuin,ei mukana kannettava kuten kaukalo.

hassua sinänsä, että meillä on yli 40 vuotta vanhoja muovisia esineitä, eikä ne ole mitenkään haurastuneet eikä hajonneet. Meillä on myös Plaston mopo, ollut ulkona 30 vuotta kesät ja talvet ja ihan iskussa.

Niin kumma, että just turvaistuimet olis valmistettu muovista joka ei kestä pal paskaakaan.

Miettikää ny ihan aivoillanne. Olisko turvaistuinmyyjien propagandaa myyntivoiton maksimoimiseksi, olisko?

hyvin sanottu, vieras!
Meidän sadevesitynnyrit on 20 vuotiaat, ämpärit ja kastelukannut olleet 11 vuotta, eikä halkeamaakaan...

Miks just TURVAistuin tehtäis niin huonosta muovista että se hetikohta hajoaa? Ei 5 vuotta ole käyttötavaralle mikään ikä.

Onko se turvallinen? voiko käyttää vai eikö? Onko kellään vanhaa istuinta käytössä? Ja toisaalta jos ajatellaan, niin jos saa kolme lasta paräkanaa ja käyttää kaikille samaa istuinta niin käyttöiäksi tulee nopeasti useita vuosia... Kun vauva syntyi, niin ostettiin ihan uus turvakaukalo.. vanhemmalla lapsella silloin 6-vuotta sitten ei ollut omaa vaan lainakaukalo..

Tämä istuin on asianmukaisesti säilytetty sisällä ullakko tyyppisessä varastossa, ei kosteassa, kuumassa, kylmässä tmv.. jos se on oikeaa säilömistä.. eikä se ole ollut pois käytöstä tosiaan kun kaksi vuotta, kun vanhempi tyttö matkusti siinä tosiaan 4-vuotiaaksi asti.. Ja isyuin opstettiin uutena reilut 5-vuotta sitten.

Tuli tuosta yhdestä kommentista mieleen, kun tätäkin turvaistuinta aikanaan mainostettiin, että käy lapselle 6-vuotiaaksi asti, että jos se muovi haurastuu 5-vuoden jälkeen niin miten sitä enää voi käyttää? Ja mistä tiedän onko muovi haurastunut. Tuo istuin on yhtä musta, kun aikanaan kaupasta sen ostimme. Sen kangas päällyste on pesty ennen varastoon vientiä, eli se on ihan oikeasti ihan samannäköinen, kuin olisin hakenut sen eilen kaupasta..

Tästä asiasta ollaan niin montaa eri mieltä. Jotkut ovat ostaneet huutonetistä tai muualta ko. istuinta pilkkahintaan ja se tosiaan oli silloin reilut 5-vuotta sitten se testi voittaja ja he pitävät hyvänä ja turvallisena kierrättää. Toiset taas saa hirveitä hepuleita jos kuulee, että lasta kuljetetaan muussa kuin kahden viimeisen vuoden sisään olleella testivoittaja istuimella..

Minulle on aivan sama mitä muut ihmiset ajattelevat kierrätyksestä tai muusta, minulle on tärkeintä vaan ja ainoastaan turvallisuus, koskaan ei voi tietää mitä tapahtuu liikenteessä ja minä haluan, että lapsen saa istuimeen mahdollisimman turvallisesti. Millään väreillä tai malleilla ei muuten ole minulle pienintäkään merkitystä.

Mä varmaan satsaisin uuteen istuimeen, sellaiseen jossa on esimerkiksi kunnon pääntuki. Sellaisiakin on kuitenkin saatavilla. TWE on siltä osin aika heikko.

En usko sinänsä että muovi välttämättä miksikään menisi. Kuitenkin on eri asia onko kyseessä joku sadevesitynnyri, vai turvaistuin jonka pitää suojata lasta esimerkiksi 100 km/h vauhdissa tapahtuvassa kolarissa. Vaatimukset ovat aivan erilaiset, sadevesitynnyri on ja seisoo siinä.

Raha ei kasva puissa mutta JOS jotain tapahtuu niin mitä sitten? Itse en haluaisi sellaista tilannetta että miettisin olisiko se parin sadan euron sijoitus kuitenkin pelastanut lapseni hengen tai terveyden. Ei välttämättä olisi, mutta ainakin olisin yrittänyt.

Meil on toisessa autossa crago/akta duoflex joka on vuodelta 2004 ja hyvin toimii. Noh toisessa mitä käytetään enemmän niin onkin sitten 400e istuin. Mutta en jostain syystä usko että se istuin minkä olen kelpuuttanut 7 vuotta sitten ois niin paljon vanhentunut. Joten se on ja pysyy meillä toisena

Turvakaukalon painoraja on yleensä 13 kg ja se ei ole päälaki josta mitataan, vaan korvat, eli kun kaukalon yläraja on silmien/korvien tasolla on syytä vaihtaa isompaan, älä siis ihan vielä hätäile kaukalon vaihtamista istuimeen.

Turvaistuimet ovat kehittyneet valtavasti viimeisen viiden vuoden aikana. Uudempi olisi varmasti turvallisempi istuimena. Itse tuon istuin mallin tuntevana, en uskaltaisi laittaa siihen vauvaikäistä, se istuin kun on tosi avoin. Toisaalta se suurin turvallisuustekijä on se auto itsessään millä ajatte, puhumattakaan siitä kuskista. Tarkistaisin ainakin vakuutuksista onko niiden ehdoissa mitään turvaistuimen iästä.

Mä varmaan satsaisin uuteen istuimeen, sellaiseen jossa on esimerkiksi kunnon pääntuki. Sellaisiakin on kuitenkin saatavilla. TWE on siltä osin aika heikko.

En usko sinänsä että muovi välttämättä miksikään menisi. Kuitenkin on eri asia onko kyseessä joku sadevesitynnyri, vai turvaistuin jonka pitää suojata lasta esimerkiksi 100 km/h vauhdissa tapahtuvassa kolarissa. Vaatimukset ovat aivan erilaiset, sadevesitynnyri on ja seisoo siinä.

Raha ei kasva puissa mutta JOS jotain tapahtuu niin mitä sitten? Itse en haluaisi sellaista tilannetta että miettisin olisiko se parin sadan euron sijoitus kuitenkin pelastanut lapseni hengen tai terveyden. Ei välttämättä olisi, mutta ainakin olisin yrittänyt.

Niin siis tätä mä just haen ja tän takia kysyin mielipiteitä, että mä en koskaan ole luottanut siihen, että "ei meille ole tähänkään asti mitään kolaria sattunut". Olen hoitoalalla töissä ollessa nähnyt mitä voi käydä sitten kun tapahtuu.. ja kun se onnettomuus ei ole välttämättä itsestä ja omasta varovaisuudesta kiinni. Jos tuo yli5-vuotta vanha t-istuin olisi turvallinen, niin ottaisin sen käyttöön ja näin säästyisi rahaakin, mutta olen asiasta niin epävarma, että varmaan parempi talsia kauppaan ostaan uusi.. Muuten en taida saada asiasta mielenrauhaa.. Tuntuuhan se niin turhauttavalta, kun tuo vanha on todella kuin uusi.. ja mitä tuolle vanhalle sitten tekee? Heittää menemään? Tämä turvaistuin politiikka taistelee kyllä niin kaikkia periaatteita vastaan, kun kierrätän vaatteet ja kaikki mahdollisen ihan luonnonkin takia.. mutta niinkuin sanoin turvallisuus ennen kaikkea.. Olisipa turvaistuin kierrätyspiste, missä niistä tehtäisiin päivitetyt versiot, niin ei menisi niin paljon materiaalia hukkaan.. tai jotain..

Niin ja sekin, että silloin aikanaan tuo turvaistuin oli vanhemmalla lapsella tosiaan käytössä ja sehän oli oikein viimeisen päälle turvallinen silloin, miksi ei nyt ole..mutta noh, nämä on tosiaan näitä "ainaisia turvaistuin kysymyksiä".. =)

Yhteistyössä