Aina väärään aikaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Serkku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Serkku

Vieras
Serkkuni tuossa ihmetteli seuraavaa. Heillä on aina ollut päiväunet tuossa klo 11-13 välillä ja kaikki tapahtumat, kerhot ja muut järjestetään aina juuri tuolla välillä (muskarit, vauvatanssit, vauvavoikat, perhekahvilat ja tuhannen erilaista harrastusta) niin heillä ne jää aina käymättä.
Jos ei tulloin pääse niin jää kaikki käymättä. Mitäänpä ei olekaan juuri tarjolla muuhun aikaan.
Miten teillä?

No täällä meilläpäin kaikki toiminta (muskarit ym.) on kyllä aamupäivällä. Vähän ihme aika kylläkin jos puolenpäivän aikaan/jälkeen on toiminnat, silloinhan yleensä on taaperoilla päikkäriaika...

Sitäpä sitä. Mutta sankoin joukoin kuulemma kulkevat. Kaikki tienoon äidit ovat tosi kiireisiä joka päivä kun 11- 13 välillä ovat harrasteissa lasten kanssa. Ei sitten saa seuraa kenestäkään ennen eikä jälkeen päiväuniajan.
Ihmetellään kohta
koko suvun kanssa että mitenkä se on mahdollista?
Milloin ne kaikki muut vauvat ja taaperot nukkuu?
Tosin kuulostaa se olevan aikamoista huutoa väliin niillä siellä harrasteissa.
Lapsilla on kai joustava nukkumisrytmi, vaikka tosin itkevät helposti kun joustavat....?????

Minä kuulin kuinka yksi äiti jutteli tässä, että kyllä hänen taaperonsa (reilu 1-vuotias) kyllä nukkuu normaalisti siihen aikaan kun on joku vauvavoikka tai vastaava, mutta sinä päivänä hän sitten ei vaan anna lapsen nukkua. Lapsi on kyllä kuulemma tosi väsynyt ja hermostunut siellä toiminnassa, mutta pysyy jotenkuten hereillä sen ajan, minkä se juttu kestää. Nukahtaa kuulemma heti kun sieltä lähdetään ja rattaisiin pudotetaan, mutta loppupäivä ja yöunille asettuminen on kuulemma myös sinä päivänä hankalaa.

Itse ihmettelen tätä suuresti. Näyttää enemmän siltä, että äiti haluaa toimintaan mennä, kuin että lapsi saisi siitä mitään irti, jos väkisin pitää mennä ja olla hereillä vaikka nukuttaa ja vielä koko loppupäiväkin menee siitä sekaisin.

Meillä kyllä jätetään ihan ilman miettimistä sellaiset aktiviteetit väliin, jotka osuvat lasten päikkäriaikaan! Se ei ole sen arvoista, eikä varmasti lapsikaan siitä nauti!

Mä olen myös ihmetelly tota ajoitusjuttu. Meillä monet talviriehat yms. tapahtumat joihin olisi mukava mennä on ollu iltapäivällä juuri päikkäriaikaan. Muskarit ja muut harrasteet on kyllä aika kivasti aamupäivällä ja usein vielä pari kertaa peräkkäin, että voi itse valita onko klo 10 vai 11 parempi. Kyllähän isompien lasten kanssa voi jo joustaa päiväuniajoissa, mutta ainakin 2-3-vuotiaalle on parempi että on säännöllinen rytmi ja sen mukaan mennään eikä äidin halun mukaan.

Meillä oli syksyllä vähän ongelmia muskarin ajotuksen kanssa ja samaan aikaan pojan päikkärit oli siirtymässä kaksista yksiin uniin. Mutta jos poika nukku muskariaikana, se jäi sitten väliin, koska mun mielestä lapsen etu menee kyllä äidin edun edelle, kaikessa ja aina.

meikäläinen on ihmetellyt ylipäätänsä muiden perheiden aikatauluja. Meillä mennään sellaisella päiväjärjestyksellä kuin päiväkodissakin. Eli kun mennään yhentoista aikaan takas sisälle syömään, niin pihapiirin muut lapset vasta tulevat pihalle. Ja kun nukutaan päikkäreitä 12-14, niin naapurin tenavat meuhkaa pihalla ihan täysillä. Moneltakohan ne oikein herää aamulla, ja monelta lapset laitetaan heillä nukkumaan. Mulla ainakin palais pinna jos poika pomppis vielä ylhäällä illalla kymmeneltä.

heh! koskaan kai ei ole hyvä :kieh: jokasella perheellä on sellanen aikataulu kun heille sopii. meillä taas esim. srk:n kerho alkaa jo yhdeksältä, mikä on meille liian aikaseen. yleensä herätään 8-9 välillä. oon kotona pojan kanssa ja meillä mennään lapsen rytmillä. toki se ei estä lähtemästä vaikka kaupungille tai kaverille kylään, jos sattuu päikkäriaika. jos poju on kunnolla väsynyt hän nukkuu vaunuissa, muuten siirretään unia esim. tunnin myöhemmäksi, ei siihen vielä päivärytmi kaadu ;)

Meillä herätään arkea pyhää 6-7 välillä ja yleensä ensimmäiset "toiminnat" MLL/SRKlla alkaa jotain 11-12 pintaan kun meillä syödään lounasta ja valmistaudutaan päikkäreille. Eli just kuten ap kertoi... Eli ei me päästä koskaan mihinkään :/ Ei tulis mieleenkään alkaa siirteleen lapsen unia sen takia, ett pääsee johonkin aktiviteettiin! Mut olis kiva käydä lapsen kans joskus jossain.. minkäs teet. No enää ei sinänsä ole ongelma, kun minäkin olen arkisin töissä niin eihän siinä mitään pojan kans tehdä. Päiväkodissa temuavat, ois vaan kiva perheen voiminkin tehdä jotain. Viikonloppuisin tai arki-iltaisin ei ainakaan mun tietääkseni ole mitään toimintaa. Kaikki on kohdistettu kotiäideille. Ja lapsille, jotka eivät nuku keskipäivällä :D

Meilläpäin on ainakin perhekerhoja eri aikoihin, ainakin klo 9.30-11.30 ja 14:n aikoihin alkaa toinen ja on myös eri päivinä, mutt eri paikoissa. Sit on ainakin iltaisin äiti-lapsi jumppaa, eri ryhmiä, eri ikästen pikkusten kaa.

Meillä uinti on heti aamusta. Muskari neljältä ja jumppa kuudelta illalla. Mulle noi ajat sopii hyvin. Eiks teillä sit oo urheiluseurojen järjestämiä juttuja taaperoille? Meillä ainakin ohjaajat tekee niitä oman työpäivän jälkeen.

Meillä päin suurin osa kerhoista on 9-12 välillä, onneks. Srk:n kerho tossa lähellä on just alkuiltapäivästä, jolloin myös meillä nukutaan.
Puistossa ei ole ketään 9.30-10, jolloin me sinne mennään. Sit kun aletaan hankkia poislähtöä, sinne tulee sakkia. Tosi harmi! Kuitenkin yleensä kaikkien kuulee sanovan, että lapset herää aikaisin, mutta sitä en tiedä, miten se loppupäivän rytmi sitten heillä menee, kun ei ainakaan meidän kanssa osu yksiin edes aamupäivän ulkoilu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2006 klo 11:28 vieras kirjoitti:
Minä kuulin kuinka yksi äiti jutteli tässä, että kyllä hänen taaperonsa (reilu 1-vuotias) kyllä nukkuu normaalisti siihen aikaan kun on joku vauvavoikka tai vastaava, mutta sinä päivänä hän sitten ei vaan anna lapsen nukkua. Lapsi on kyllä kuulemma tosi väsynyt ja hermostunut siellä toiminnassa, mutta pysyy jotenkuten hereillä sen ajan, minkä se juttu kestää. Nukahtaa kuulemma heti kun sieltä lähdetään ja rattaisiin pudotetaan, mutta loppupäivä ja yöunille asettuminen on kuulemma myös sinä päivänä hankalaa.

Itse ihmettelen tätä suuresti. Näyttää enemmän siltä, että äiti haluaa toimintaan mennä, kuin että lapsi saisi siitä mitään irti, jos väkisin pitää mennä ja olla hereillä vaikka nukuttaa ja vielä koko loppupäiväkin menee siitä sekaisin.

Meillä kyllä jätetään ihan ilman miettimistä sellaiset aktiviteetit väliin, jotka osuvat lasten päikkäriaikaan! Se ei ole sen arvoista, eikä varmasti lapsikaan siitä nauti!

eikä ton ikäselle tosiaan ole mitkään jumpat ja muskarit niitä tärkeimpiä. mutta pitää vissiin yrittää olla trendikäs, aina menossa.

Meillä herätään poikkeuksetta (taapero 1,5 v) aamu seitsemän.

Aamulla ehdittäisiin 9-10.30 johonkin mutta ketään ei ole pihalla eikä puistoissa eikä aktiviteettejä ole tarjolla.
Päiväunille pitää päästä klo 11. Viimeistään 11.30

Kaikki tarjonta ja touhuv (babyninot, babybailatinot, babynäyttelyt jne.) alkaa aikaisintaan 10.30, yleensä 11.30-12.15 välillä ja kestää tonne 12-13.00. Eli ollaan niitä jotka ei ehdi noihin keskipäivän askarteluihin, jumppiin, MLL:n kahviloihin eikä mihinkään muuhun monipuoliseen tarjontaan.

Päikkäreiltä herätään klo 14.00 noin, ja pihalle ehditään noin 14.30 -15.00.
Ketään ei ole silloin enää vaunuttelemassa vaikka asutaan alueella jossa taaperoita 0- 2 v) on joka toisessa taloudessa!
Ketään ei näy missään. Ovat päiväunilla ?

Nukkumaan mennään sitten 19.00 tai heti sen jälkeen. Iltatouhut täytyy aloittaa siis iltakuudelta.

Luulen että noi jotka on eri rytmissä on niitä jotka nukkuu pitkään aamulla, päiväunet vasta myöhään iltapäivällä, ja valvoo taas pitkään illalla. Jos siis nukkuu yhdet unet. Ja osa niistä nukkuu kahdet tosi lyhyet unet, puolen tunnin ja nehän ehtii ottaa siinä vaunussa kun köröttelevät aktiviteetteihin ja äiti sitten repii siellä pihalla hereille sen tenavan.

Meillä on seurakunnan perhekero 13-15 ja tyttö jos herää 7 aikaan niin nukkuu jo 10-12 ja jos taas herää 9 aikaan niinkuin tänään niin nukkuu sitten 12-14 ja silloinkin minä olen perhekerhossa ja tyttö nukkuu unia ulkona vaunuissa, kunnes tulee sisälle vielä tunniksi leikkimään...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.04.2006 klo 20:32 Hay-D kirjoitti:
meikäläinen on ihmetellyt ylipäätänsä muiden perheiden aikatauluja. Meillä mennään sellaisella päiväjärjestyksellä kuin päiväkodissakin. Eli kun mennään yhentoista aikaan takas sisälle syömään, niin pihapiirin muut lapset vasta tulevat pihalle. Ja kun nukutaan päikkäreitä 12-14, niin naapurin tenavat meuhkaa pihalla ihan täysillä. Moneltakohan ne oikein herää aamulla, ja monelta lapset laitetaan heillä nukkumaan. Mulla ainakin palais pinna jos poika pomppis vielä ylhäällä illalla kymmeneltä.

Voi kun asuisit meidän naapurissa, niin ulkoiltas sitten yhessä. =)

Saman ongelman kanssa olen minäkin painiskellut. Onneksi nyt on löytynyt muutama pph, joka on ulkona samaan aikaan kuin minä ja lapset.

Yhteistyössä