Aikuisopiskelu hoitoalan ammatttiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Heissulivei,

löytyykö täältä perheellisiä äitejä ja isiä, jotka opiskelevat hoitoalan ammattiin? Ota kantaa, jos opiskelet tai olet opiskellut aikuisena sairaanhoitajaksi, terveydenhoitajaksi, kätilöksi, fysioterapeutiksi, lähihoitajaksi jne., jne.

Ja antakaas hyviä vinkkejä pääsykokeisiin, kiitos! Millaiset pääsykokeet ja miten ne läpäistään?

Missä opiskelet ja miten: Päiväopinnot, iltaisin, monimuotona, verkko-opintoina vai oppisopimuksella?

Entä miten selviätte opinnoista ja työharjoitteluista lasten ja perheen kanssa? Ja riittääkö opintotuki / aikuisopintotuki elämiseen? Tai käyttekö töissä opiskelun ohella?

Kiitos!

Opiskelen terkkariksi lähäripohjalta. Koulu on ollu ma-ti lähiopetusta. Yhden lapsen kanssa tein töitä 100%. Yö ja vkl 12tunnin päivystyksiä ja mulla oli lupa hoitaa koulutöitä työajalla jos tilanne sen salli.

Harjoitteluista meni osa vähennetyillä työvuoroilla esim. aamuvuoro harj. omassa työssä yövuoro jaillalla taas harjotteluvuoro. Nyt oon kolmannen kanssa äitiyslomalla ja koulua on pakko jatkaa nuorisopuolella kun koulu ei enää tarjoa aik
uiskoulutusta. Eli siin'ä vaiheesaa otan aikuiskoulutustuen ja oon opintovapaalla töistä.

Pääsykokeet oli ryhmähaastattelu ja luetun ymmärtämistehtävä, tekstistä piti kirjottaa lyhennelmä. Ryhmähaastattelussa on varmaan tärkeintä antaa muidenkin puhua mut samlla itse olla sopivasti äänessä.=)

Hei

Mulla on muutamia työkavereita, jotka ovat opiskelleet aikuisiällä sairaanhoitajiksi. Toinen kävi monimuotoa työn ohella. Itse en jaksaisi.Aikuisopiskelijana saattaisit saada aikuiskoulutustukea tietyillä ehdoilla. Katso heidän sivuiltaan.

Mun mies on opiskellut amk iltapuolella kohta kolme vuotta ja pitäisi valmistua ensi keväänä. Itse olen kotona lapsen kanssa.

Mutta lapset ja opiskelu. Yrittäisin sinuna hakea päivälinjalle, niin on helpompi järjestää lapsen hoito yms.Oppisopimus on myös hyvä vaihtoehto,mutta th tai sh ft opiskelija ei voi olla oppisopimusopiskelija.

Olen opiskellut sairaanhoitajaksi kolmen lapsen äitinä. Motivaatio opiskeluun oli kova ja tykkäsin opinnoista. Ihan päiväopintoina opiskelin. Pääsykokeet oli psykologiset testit. Kuului tehtäviä, luetun ymmärtäminen, ryhmähaastattelu, psykologin haastattelu. Taidettiin olla viimeiset, joilla tuollaiset soveltuvuuskokeet. Seuraava ryhmä kävi läpi opettajien haastettelut.

Opinnoista ja harjoitteluista selviää samalla tavalla kuin työssä käynistäkin. Aamulla lapset hoitoon, iltapäivällä haettiin. Jos mulla oli harjoittelussa iltavuoro niin mies oli lasten kanssa.

Talouspuoli oli heikko, kun meillä myös mies opiskeli samaan aikaan. Saatiin opintotuki x 2, lisäksi opintolainaa, asumistuki. Toisen ja kolmannen opiskeluvuoden jälkeen olin kesätöissä ja sitten myös välillä tein töitä viikonloppuisin.

Yhteistyössä