Aikuiskoulutustuesta kyselen, tietääkö kukaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syksyllä kouluun
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syksyllä kouluun

Vieras
AIKUISKOULUTUSTUKI LYHYESTI

Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä ja joka

on ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja
on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja
jää palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi tai opiskelee lyhyemmillä opintojaksoilla tai osa-aikaisesti yhteensä vähintään 43 päivän ajan ja
ei saa opiskeluun muuta tukea.

Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta tukea voidaan maksaa.

Tukea maksetaan yhteensä enintään 18 kuukauden ajalta. Tuen määrä vastaa ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan määrää (ilman korotusosia).

Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia Suomessa. Opintojen tulee tukiaikana olla päätoimisia.

Tuon tuen saamisen edellytyksenä on siis ettei saa muuta tukea opiskeluun. Mutta mun käsittääkseni kaikki pääsääntöisesti opiskelevat on oikeutettuja opintotukeen, eli näin ollen kuka tuota aikuiskoulutustukea saa? Kun mulla kaikki muut ehdot tuon tuen saamiseen täyttys, mutta koska oon oikeutettu myös opintotukeen en tuota sitten ilmeisesti saa. Kertokaa mulle myös se että kuka pääsääntöisesti opiskeleva ei ole oikeutettu kelan opintotukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja syksyllä kouluun;24004730:
AIKUISKOULUTUSTUKI LYHYESTI

Aikuiskoulutustukea voi saada omaehtoiseen ammatilliseen koulutukseen osallistuva aikuisopiskelija, joka on työ- tai virkasuhteessa tai toimii yrittäjänä ja joka

on ollut työelämässä yhteensä vähintään kahdeksan vuotta ja
on ollut nykyisen työnantajan palveluksessa tai toiminut yrittäjänä vähintään vuoden ennen tuettavan opiskelun alkua ja
jää palkattomalle opintovapaalle yhdenjaksoisesti vähintään kahdeksi kuukaudeksi tai opiskelee lyhyemmillä opintojaksoilla tai osa-aikaisesti yhteensä vähintään 43 päivän ajan ja
ei saa opiskeluun muuta tukea.

Aikuiskoulutustuen kaikkien saamisehtojen tulee täyttyä, jotta tukea voidaan maksaa.

Tukea maksetaan yhteensä enintään 18 kuukauden ajalta. Tuen määrä vastaa ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan määrää (ilman korotusosia).

Tukea myönnetään tutkintoon johtavaan opiskeluun sekä ammatilliseen lisä- ja täydennyskoulutukseen julkisen viranomaisen alaisessa oppilaitoksessa. Oppilaitoksen tulee toimia Suomessa. Opintojen tulee tukiaikana olla päätoimisia.

Tuon tuen saamisen edellytyksenä on siis ettei saa muuta tukea opiskeluun. Mutta mun käsittääkseni kaikki pääsääntöisesti opiskelevat on oikeutettuja opintotukeen, eli näin ollen kuka tuota aikuiskoulutustukea saa? Kun mulla kaikki muut ehdot tuon tuen saamiseen täyttys, mutta koska oon oikeutettu myös opintotukeen en tuota sitten ilmeisesti saa. Kertokaa mulle myös se että kuka pääsääntöisesti opiskeleva ei ole oikeutettu kelan opintotukeen.

Olen ymmärtänyt asian niin että ne tuet sulkevat pois toinen toisensa, eli sinulla ei saa olla kaksi tukia päällekäin. Veikkaan että tuo aikuiskoulutustuki on isompi, eli se kannattaa ottaa. Ammattikoulutasolla opintotuki on 423e asumislisän kanssa.

lainaus kelan sivuilta: Aikuisopiskelija voi rahoittaa opintonsa aikuiskoulutustuen sijaan myös opintotuella tai vuorottelukorvauksella.

Eli mä ymmärtäisin ton niin, että sitä ei vaan silloin haeta. Eli jos et hae opintotukea, et sitä myöskään saa ja näin ollen olisit oikeutettu tuohon aikuiskoulutustukeen.

Tää olis kyllä oikeasti kiva tietää, koska haaveilen myös opiskelusta, mutta se ei todellakaan tässä elämäntilanteessa olisi mahdollista millään parin sadan opintotuella =(

[QUOTE="Apsi deisi";24004863]lainaus kelan sivuilta: Aikuisopiskelija voi rahoittaa opintonsa aikuiskoulutustuen sijaan myös opintotuella tai vuorottelukorvauksella.

Eli mä ymmärtäisin ton niin, että sitä ei vaan silloin haeta. Eli jos et hae opintotukea, et sitä myöskään saa ja näin ollen olisit oikeutettu tuohon aikuiskoulutustukeen.

Tää olis kyllä oikeasti kiva tietää, koska haaveilen myös opiskelusta, mutta se ei todellakaan tässä elämäntilanteessa olisi mahdollista millään parin sadan opintotuella =([/QUOTE]

Mä olin aikuiskoulutustuella nyt huhti- ja toukokuun, kun oli työssäoppimisjaksot, ja tämän ajan siis poissa normaaleista töistäni opintovapaalla. En hakenut Kelan opintotukea vaan juurikin tuota aikuiskoulutustukea, ja sillä siis rahoitin nuo pari kuukautta.

Oon tänään ja eilen yrittäny soittaa tuonne koulutusrahastoon mutta kun sieltä ei vastata. Mutta sainhan vastauksen näköjään täältä. Eli iso kiitos :) Nyt vaan hakemusta sitten laittamaan tuonne koulutusrahastolle.

Se menee juuri niin, että kahta tukea ei saa päällekkäin. Itsekin saan aikuiskoulutustukea, vaikka minulla on vielä myös kelan opintotukikuukausia jäljellä. Käytän niitä sitten kun en enää muuta saa...

Kannattaa laittaa mahdollisimman pian hakemus, niissä voi olla pitkät käsittelyajat. Luet vaan huolellisesti sen hakemuksen ja muistat kaikki tiedot ja liitteet.

Minä opiskelin kaksi ekaa vuotta tuolla Koulutusrahaston tuella AMK.ssa ja sitten loput tavallisella opintotuella. koulutusrahaston tuki oli huomattavasti suurempi kuin tavallinen. Yhtä aikaa niitä ei saa, sitä se vain tarkoittaa.

Yhteistyössä