Aikuiskoulutuksella lähihoitajaksi. Soveltuvuustestit. Mitään mahiksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskelemaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskelemaan

Vieras
Kertokaas lähihoitajakoulutuksen soveltuvuuskokeista aikuiskoulutuksessa.
Oletko päässyt helposti? Pitääkö käsitys paikkaansa että aikuiset pääsee helpommin kuin nuoret?
Millaisia ne testit on? Mitä niissä testataan? Miten suuressa roolissa matikka on? Mitä jos matikka osuus menee heikosti, onko mahiksi päästä?

Itselläni on matikka aina ollut vähän sieltä heikoimmasta päästä, luulen että johtuu suurimmaksi osaksi siitä ettei vaan oe kiinnostanut opetella. Joten heikoilla ollaan.
Uskon kuitenkin että pänttäämällä ja pänttäämällä opin lääkelaskut.
Voiko pääsy sisään tyssätä siihen ettei matikka osuus mene hyvin? Millaisia matikanlaskuja testeissä on?

Kertokaas kaikki.:)
Mulla siis alan vaihto edessä. Alalla olen nyt 8kk ollut, koulutus puuttuu. Mutta varma juttu on se että tämä on minun alani ehdottomasti! Avoimessa amk:ssa olen nyt syksyn aikana opiskellut noin kymmenen opintopisteen verran.

Pääsin helposti. En tiedä mitään väittämistä, että aikuiset ja/tai nuoret pääsee helpommin kuin toiset, joten en osaa kommentoida.

En viitsi kauhean tarkkaan kuvailla niitä testejä mutta joukossa oli loogisuutta vaativia tehtäviä, matematiikkaa, esseen kirjoitusta, piirtämistä jne. Nämä testithän vaihtelee; joillain on ryhmätehtäviä, joillain ei. Osalla musteläikkätyyppisiä, osalla ei.

Matematiikka ei ole vahvuuteni, vaikka siitäkin aina sen 8/9 numeroksi saanut.
Mielestäni tehtävät vastasivat ala-asteen tehtäviä.
Ei siellä mitään varsinaisia lääkelaskuja ole, vaan oppilaitoksessa sitten :)
Tai no voihan siellä olla tyyliin, Pekka syö 2 tablettia Buranaa päivässä kaksi kertaa, paljonko Pekka syö niitä yhteensä vuorokaudessa?

Tuttava joka on aivan vajakki, selvitti nippa nappa peruskoulun eikä siellä opiskellu kaikkia aineita vaan oli vapautettu mm. kielistä enkusta ja ruotsista matikasta selvis ehdoilla... jne. ainut mitä on ikinä lukenu on harlekiini kirjat :D pääs ja suoritti lähärikoulun aikuisopiskelijana.
Että kun tää pääs sinne niin ei oo rima kovin korkeella. Hae ihmeessä, ei oo mitään raketti tiedettä.

Tuttava joka on aivan vajakki, selvitti nippa nappa peruskoulun eikä siellä opiskellu kaikkia aineita vaan oli vapautettu mm. kielistä enkusta ja ruotsista matikasta selvis ehdoilla... jne. ainut mitä on ikinä lukenu on harlekiini kirjat :D pääs ja suoritti lähärikoulun aikuisopiskelijana.
Että kun tää pääs sinne niin ei oo rima kovin korkeella. Hae ihmeessä, ei oo mitään raketti tiedettä.

En minä sitten enää yhtään ihmettele miksi tekemiäni kirjallisia tehtäviä kutsuttiin korkeatasoisiksi ja suorastaan virheettömiksi.

Lähihoitajaksi pääsee melkein kuka tahansa ja koulun suorittaminenkaan ei todellakaan ole millään tavalla haasteellista. Vaikka olisi, opintoja voi venyttää ja harjoitteluja pidentää, näyttöjä uusia ja lääkelaskukokeita tehdä ihan loputtomiin. Edes suomea ei tarvitse osata saatika olla kursseilla paikalla. Läpi pääsee kyllä.

Kurjaa siinä on se, että nykyisin valmistuneilta hoitajilta vaaditaan lähes joka paikassa erilliset lääkelaskukokeet ja lääkehoidon näytöt juuri edellämainituista syistä. Ne valmistuneen paperit kun eivät ole juuri minkään arvoiset, koska arvosanat eivät kerro kenenkään osaamisesta yhtään mitään.
Äärimmäisen epäreilua ja kurjaa myös niille hoitajille jotka ovat opiskelleet ja osaavat hommansa muutoinkin kuin perushoidon osalta, koska työkavereina voi olla pahimmassa tapauksessa samassa työvuorossa koko muu porukka näitä "kävin hoitsukoulun kun työkkäri pakotti, ihan kun tähän mitään koulutusta tarttis"-tyyppejä

riipuu tosi paljon paikkakunnasta iten helppoa on päästä. esim. täällä jyväskylässä on hakijoita tosi paljon, eikä ole ollenkaan itsestäänselvää, että pääsee

Lähihoitajaksi pääsee melkein kuka tahansa ja koulun suorittaminenkaan ei todellakaan ole millään tavalla haasteellista. Vaikka olisi, opintoja voi venyttää ja harjoitteluja pidentää, näyttöjä uusia ja lääkelaskukokeita tehdä ihan loputtomiin. Edes suomea ei tarvitse osata saatika olla kursseilla paikalla. Läpi pääsee kyllä.

Kurjaa siinä on se, että nykyisin valmistuneilta hoitajilta vaaditaan lähes joka paikassa erilliset lääkelaskukokeet ja lääkehoidon näytöt juuri edellämainituista syistä. Ne valmistuneen paperit kun eivät ole juuri minkään arvoiset, koska arvosanat eivät kerro kenenkään osaamisesta yhtään mitään.
Äärimmäisen epäreilua ja kurjaa myös niille hoitajille jotka ovat opiskelleet ja osaavat hommansa muutoinkin kuin perushoidon osalta, koska työkavereina voi olla pahimmassa tapauksessa samassa työvuorossa koko muu porukka näitä "kävin hoitsukoulun kun työkkäri pakotti, ihan kun tähän mitään koulutusta tarttis"-tyyppejä

No on kyllä!
Itse kyllä suhtauden asiaan intohimolla ja täytyy sanoa että harmi juttu jos käytäntö on tuo.
Ja tuon jälkeen oli tarkoitus suunnata vain ylöspäin!

Matikka ei ole soveltuvuustestien vaikein osuus, koska se on perusmatikkaa, yhteen-, vähennys-, jako- ja kertolaskuja. Opiskeluaikana sitten lääkelaskujen kanssa pitää olla virheetön suoritus, että pääsee siitä osiosta läpi. En osaa sanoa tuosta, että onko aikuisena helpompi päästä... itse hain aikuisopiskelijana ja eka kerralla pääsin opiskelemaan.

Soveltuvuustesteissa testattiin kielellinen ja matemaattinen osaaminen, keskittymiskyky, sosiaaliset tilannetehtävät, mekaanis-tekniset päättelytehtävät, nopeus ja tarkkuustehtävät ja analysoitiin toiminta ryhmätyötilanteessa. Lisäksi oli psykologin haastattelu.

Mä kysyisin tässä, kuten olen aiemminkin kysynyt, että kuinka se on mahdollista, että melkein kuka tahansa pääsee opiskelemaan, jos edes hakijoista suurin osa ei pääse soveltuvuustesteihin ja niissä olijoista opiskelemaan otetaan murto-osa? Esim. silloin, kun itse hain, niin samana päivänä kun itse olin testeissa, siellä oli kymmeniä muitakin. Näita soveltuvuustestitilaisuuksia oli useana päivänä, joista kaikista opiskelemaan pääsi muistaakseni noin 30 henkilöä.

Sitten noista työpaikkakohtaisista lääkehoidon ja -laskujen kokeista. Mua suorastaan huvitti niiden helppous, kun olivat tyyliin montako tablettia annat lapselle vuorokauden aikana, jos lääkärin määräys on 750mg/vrk ja tabletin vahvuus 250mg. Todellakin koulun kokeet olivat haastavampia.

Hakijoita oli 45-50, 15 otettiin. Ei ne tehtävät mitään vaikeita ollut, kielellisiä-, matemaattisia-, päättely-, nopeus-, ja tarkkuustehtäviä ja kaksi haastattelua. Sen tiedän, että huonolla suomen kielentaidoilla ei tuonne päässyt opiskelemaan. Olen myös kuullut, että jyväskylään vaikeampi päästä, siellä kuulemma valintakokeessa myös "kuntotesti".

Yhteistyössä