Aikuinen tyttäreni mietityttää - voisinko tehdä jotain???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä meillä äiti ainakin sanoo jos mielestään hyppyytän ukkokultaa liikaa. ja niin sanoo kyllä mieskin.

ja tohon kiukkuamiseen.. niin käyttääkö tyttäresi pillereitä? ne saattaa aiheuttaa mielenvikoja. ja tuntuu kyllä et hänellä ei ole kaikki elämässä kohdallaan. siis on paha olla suhteessa mut ei osaa itse ulos kun kaikki periaatteessa hyvin. kun itsellä on huono olla niin helposti äksyilee muille.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Yritän miettiä omalle kohdalleni...

Ehkä voisit keskustella tyttäresi kanssa hänen suhteestaan? Älä sano mitään hänen käytöksestään, kyselet vaa. Miten heillä menee, miten HÄNELLÄ menee, onko hällä jotain stressiä tms. Viihtyykö hän poikaystävänsä kanssa, mitä he ovat tehneet viime aikoina, jnejnejne. Ehkä esille tulee joku syy hänen käytökseensä?

Jos ei, niin voit ehkä jatkaa sanomalla, että poikaystävänsä vaikuttaa todella mukavalta, kiltiltä ja hyvältä tyypiltä. On niin kiltti lapsellekin jne.

Eli ihan vaa keskustelet lapsestasi, hänen elämästään. Sen sijaan, että neuvot miten pitää tehdä. Sillä tyttäresihän itse tietää oman tilanteensa parhaiten. Ehkä heillä on jotain kränää, ehkä tyttäresi ei tunne oikein mitään poikaystäväänsä kohtaan mutta pysyy yhdessä velvollisuudentunnosta.

Kuuntele, muuten et tule kuulluksi.

Tää on fiksu neuvo.

Minusta ap:lla ei ole fiksua puuttua toisen elämään paitsi hyvässä hengessä. Voi olla, että tämä ihanasti kiltti ja mukava poikaystävä ei olekaan oikeasti niin ihana ja kiltti vaan ihan toisenlainen, kun anoppi sulkee ovensa. Toki voi olla kiltti muutenkin.

Jos tytären tunteet tätä kilttiä poikaa kohtaan on hieman latistuneet, tyttärellä on stressiä yms. joka purkautuu kaikella kiukuttelun tyylisellä ja hänen äiti menee puuttumaan sanomalla suoraa: "minusta poikaystäväsi ei ole ansainnut kiukuttelua ja parempi erota enemmin kuin kiukutella", niin annat sellaisen kuvan, että a) Poikaystävä on niin lattea, että tarvii anoppinsa pitämään puoliaan (tää vie taatusti pienenkin kunnioituksen poikaystävältä) b) Tyttären on parempi vaan erota kuin yrittää (vaikka poikaystävä kannustaisikin jatkamista tjms), kun ei nyt juuri tälläkertaa hotsita c) Vanhempansa aikana ei parane näyttää mitään pahoja ajatuksia/kiukuttelua tai muutakaan, koska siitä seuraa vain huonoa. d) Tytär tulee myös sun suhteiden väliin, koska onhan se sallittua tulla toisten väliin sanomaan, koska ero on parempi ratkaisu kuin edes muuttaa käytöstään.

mitäpä jos sinä äitinä puuttuisit pikkuisen vähemmän aikuisen tyttäresi elämään. hän itse joutuu kuitenkin elämänsä elämään ja oppimaan tekemään asioita ihan itse ja joutuu myös kantamaan vastuunsa teoistaan. puuttumalla aikuisen tyttäresi elämään ainoastaan vaikeutat sitä, ja aiheutat vain lisää itsetunto-ongelmia. älä yritä hallita hänen elämäänsä, äläkä koko ajan neuvo kuinka hänen pitäisi elää - kyllä hän itsekin oppii. mitäpä jos välillä oikeasti hyväksyisit tyttäresi tavan toimia, ja annat hänen tehdä omat ratkaisunsa ihan itse.
minä puhun kokemuksesta - juuri sinun kaltaisesi äidin tyttärenä. olen joutunut vuosia purkamaan äiti-suhdettani terapeutilla, ja etsimään kadonnutta itsetuntoani. juuri tuollaista oli äitini "huolenpito" nuoruusvuosina ja hän yrittää edelleen hallita meidän lapsien elämää - elää sitä puolestamme. vaikka olemme kaikki ihan menestyviä aikuisia ihmisiä, niin aina äiti löytää jotain moittimista toimintatavoistamme tai tekemisistämme.
parasta mitä voit tehdä tyttärellesi on päästää viimein irti ja antaa hänen elää itse omaa elämäänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
Tai en tiedä onko aikuinen, mutta ainakin täysi-ikäinen eli 18v ja asuu poikakaverinsa kanssa.

Olen koko päivän pohtinut tätä - neuvokaa nyt??

Ekana tulee mieleen tämä, että MIKSI haluat puuttua toisen elämään? Onko sun omassa elämässäsi joku puuttunut elämään? Oletko itse kokenut eron, kasvattanut kenties lapsen ilman isää tai jotain muuta tuollaista?

Miksi haluat puuttua oman aikuisesi tyttären omaan yksityiseen elämään?

Miksi yrität suistaa tyttäresi eroamaan hyvästä ja kunnollisesta miehestä? Miksi et auta vaikka tyttäreäsi muuttamaan kiukuttelevaa luonnettaan ystävällisemmäksi ja yrittää ehdottomasti kannustaa heidän suhdettaan, jos mieskin on "helmi"?.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Ja minkäslainen ehkäisy on käytössä? Multa ainakin loppu ihmeelliset kiukkupuuskat, kun vaihdoin e-pillerit muihin..

mä peesaan tätä.
Siskostani huomaa heti, kun e-pillerit on käytössä. Äksyilee kaikille, eritoten poikaystävälleen ja kiukuttelee ihan pikkuasioista.
Joku aika sitten, kun ei pillereitä syönyt niin oli tosi kiva viettää aikaa siskon kanssa, kun se oli jotenkin rennompi.

Yhteistyössä