Omissa ficeissäni on usein paljon huolella rakennettuja ja kohtalaisen yllättäviä juonikuvioita, koska itse tykkään sekä kirjoittaa että lukea eniten juonipohjaisia ficcejä. Minulle tuo on itse asiassa kaikkein kiinnostavin osuus ficcien kirjoittamisessa, johon käytän paljon aikaa (koska se on kivaa), vaikka moni ei toki niistä hirveästi piittaakaan, kunhan on romantiikkaa ja seksiä yms. Nyt esim. olen yhden tulevan ficin juonta rakennellut jo viikkoja.
Täällä on kommentoitu varsin suoraan erään hiljattaisen suomenkielisen ficin epätavallisempaa loppua. Judoficissäkin oli harvinaisempia käänteitä, joita Vauvalla oli ruodittu yksityiskohtaisesti, vaikka tuo ficci on vielä keskenkin. Käytännössä yhden luvun sisältö tuli suurelta osin esiin keskustelussa. Nämä keskustelut olisi voitu käydä yleisemmällä tasolla niin, että ficin lukenut kyllä tietää mistä puhutaan ilman spoilauksia. Näistä kaikista kommenteista ehkä yhdessä tai parissa oli jokin selkeämpi spoilerivaroitus.
Huvittaa myös trolli, joka on "huolissaan" ficcieni vaikutuksesta ÄO:hon. Minulla on neljässä eri ficissä luku, joka päättyy otteeseen tiedelehdestä tai -kirjasta, mm. termodynamiikkaa ja tilastotiedettä, ja yksi joka loppuu kiinalaiseen tuhansia vuosia vanhaan filosofiseen paraabeliin. Ehkä näistä löytyisi trollillekin yleissivistystä ja pohdittavaa.
- Joymuffin