aikaisempi sektio ja vauvahaave

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stara

Vieras
Minulle tehtiin sektio vuosi takaperin ja nyt sitten kovasti haaveillaan jo toisesta pikkuisesta. Lääkärit vain suosittelivat että kannattaisi pitää pari vuotta taukoa, että kohtu saisi levätä. Millään ei vaan malttaisi odottaa... :)
Kovasti myös haaveillaan miehen kanssa suuresta perheestä. Ongelmana vaan on minun kapea lantio, jonka takia todennäköisesti en pysty synnyttämään koskaan alakautta ja sektioitahan ei tähdä kamalan montaa :(

Onkohan kohtalotovereita...?

Jos oikein muistan niin ollessani harjoittelussa NAistenklinikalla joskus lapsivuodeosastolla oli puhetta ett äsektio tehdään kolme kertaa, sen jälkeen voi olla jo vaarallista sekä äidille ja lapselle... Koska vatsassa on niin paljon arpi kudosta.
Jos joku tietää paremmin niin joku voi korjata...

Tuttavani on saanut neljä lasta sektiolla; pienin ikäero lasten välillä 2,5 vuotta. Hän oli kolmannen lapsen synnytyksen yhteydessä kysynyt leikkauslääkäriltä, voivatko suunnitella neljättä. Lääkärin mukaan hänen kudokset olivat sen verran hyvässä kunnossa, että esteitä sille ei ollut.

Tämä taitaa olla kans niitä tapauskohtaisia asioita, mulle sanottiin että, kolmen vuoden tauko sektion jälkeen.... Mulla on ns.huonot nuo kudokset.
Olen kyllä kuullut että, se kolmen sektion raja on jo poistunut eli jos kaikki kunnossa niin useampi sektiokin on mahdollista.

siis tarkoittaako tuo, että jos eka lapsi on tullut sektiolla, niin pitää odottaa 3 vuotta, vaikka seuraava lapsi olisi mahdollista synnyttää normaalisti alakautta? nimimerkillä "huonot kudokset"

tytti: ei välttämättä, tapauskohtaisestihan tämä menee.Sektion jälkeen olisi tietysti hyvä pitää vähän taukoa mutta se on kovin yksilöllistä. Lääkärithän ne suositukset tekee.

Suositukset raskauksien välien pituudesta vaihtelevat lääkäri- ja synnyttäjäkohtaisesti. Joillekin on sanottu että puolen vuoden tauko riittäisi, yleisin suositus taitaa olla että esikoinen olisi vuoden ikäinen ennen kuin äiti tulee uudestaan raskaaksi. Mutta kannattaa ehdottomasti kuunnella leikanneen lääkärin mielipidettä kohdun kunnosta!

Meille on tulossa toinen lapsi viimeistään kahden viikon päästä, esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja tämä käynnistetään laskettuna aikana jos ei synny ennen sitä (syistä jotka eivät liity edelliseen sektioon). Mutta alateitse lähdetään synnyttämään koska sektio ei johtunut rakenteellisista yms ongelmista. Käynnistyksessä otetaan huomioon sektioarpi, eli se tehdään varovaisesti.

Kahden sektion jälkeen loputkin synnytykset tapahtuvat leikkaamalla, mutta se määrä sektioita mitä kohtu kestää on synnyttäjäkohtaista.

Ensimmäinen lapseni syntyi sektiolla, ja toinen normaalisti alakautta. Ikäeroa lapsilla 2 vuotta 3 kk. Kukaan ei minulle ainakaan missään vaiheessa sanonut mitään siitä, että pitäisi pitää väliä. Sektio tehtiin koska kohdun suu ei auennut kuin 5 cm, toisella kerralla meinattiin jämähtää samaan tilanteeseen, mutta menikin sitten hyvin loppuun asti.

Siis minkä takia käynnistyksen yhteydessä pitää olla varovainen sektioarven suhteen? Onko käynnistys jotenkin normaalia rajumpaa kuin tavallinen alatiesynnytys? Eikö tabletit ja geeli ole verrattavissa normaaliin synnytyksen käynnistymiseen (geelihän vastaa koostumukseltaan spermaa) eli pehmentävät ja avaavat paikkoja ja tippa on sitten se rajuin käynnistämisen muoto joka vastaa supistuksia?

Itse synnyin silloin aikoinaan sektiolla koska olin perätilassa, äidilläni oli ns. huonot kudokset. Kun hän 3v myöhemmin synnytti siskoani jouduttiin tekemään hätäsektio koska sisko meinasi puskea itsensä ulos tuosta vanhasta sektio"haavasta". Kolmatta raskautta äidilleni ei missään nimessä suositeltu ja kahteen lapseen jäi lapsiluku sitten. Eli todella synnyttäjäkohtaista tuo montako sektiota kohtu kestää.

Nykypäivänä ei kuulema ole enään suosituksia. Keskustelimme aiheeseen liittyvällä tunnilla koulussa ja meidän luokalla oli yksi joka oli leikattu kuusi kertaa. Ja opettajammekin sanoi ettei nykypäivänä ole enään yleistä rajaa vaan riippuu juuri leikkaavasta lääkäristä jne. Eli yksilöllistä.

Uusimmat

Yhteistyössä