Aika vinkee konepeltimaalaus jonku autossa tuossa pihalla=)

olkoot
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mun mielestä ei saa kuvata.Tuntus ainaki et tarvii olla lupa laittaa toisen maalaamasta jutusta kuva nettiin.Tiedä sit..
Meinaat, että toi auton omistaja keksi my little ponyn =)
Niinkö sanoin?;)

On voinut sen itse maalata,tai joku kaverinsa..kait sitä nyt joku laki tuollaseen on et saako laittaa toisten jutusiat kuvaa nettiin.

Mäki saan tulla ja ottaa kuvan sun römpsästä,ja laittaa sen palstalle?Vai väitätkö että olet itse keksinyt naisen alapään?

Otin sitten kuvan.
Mutta rajasin niin, että ei näy kun pelkkä kuva konepellissä. Ei edes auton merkkiä.
Enkä muuten tiedäkkään onko tuo maalattu, vai teipattu, mutta ihan on vekkulin näkönen=)

Saahan tuota kuvailla koiria ja ihmisiäkin yleisillä paikoilla, ja käyttää itse ottamiaan kuviaan niinkuin tahtoo. Hyvänmaun puitteissa tietenkin. käsittääkseni.

päteeköhän tähän?
Lain mukaan tekijällä on vain ja ainoastaan oikeus määrätä teoksensa käytöstä. Tekijälle pitäisi myös ilmoittaa, kun teosta esitetään, eikä teosta saisi muuttaa sen arvoa tai omalaatuisuutta loukkaavalla tavalla. Teoksen tai sen katkelman saa esittää ilman lupaa vain teosta arvosteltaessa.
Laki takaa tekijälle oikeuden määrätä teoksensa kopioiden valmistamisesta ja julkaisemisesta yleisölle. Tämän vuoksi esimerkiksi veistoksesta otettua valokuvaa ei saa käyttää luvatta sen enempää postikortteihin kuin internet-sivun somisteeksikaan.

erikoisen auton omistaja
Itselläni oli muutama vuosi sitten TODELLA erikoinen auto ja kerran ollessani parkkipaikalla odottelemassa ukkooni (seisoin kadun toisella puolen kun autoni oli toisella) kävi autoani kuvaamassa varmaan parikin eri ihmistä kamera kännyillään. Sitte ku paikalle tuli joku ihan kunnon järkkärikameran kanssa menin kysymään että onkos sinulla omistajan lupa kuvata autoa. Tuumas että kuulema oli, johon minä että hassua kun itse satun auton omistamaan.. Lähti aika livakkaan...

No ei sinällään haittaa kuvaamisesta ollu, saipahan hyvää mainosta kun möi pois, mutta yhdelle irc-gallerian käyttäjälle joudun lähettämään s-postia aiheesta kun oli omakseen autoni sivulla maininnut.

Alkuperäinen kirjoittaja päteeköhän tähän?:
Lain mukaan tekijällä on vain ja ainoastaan oikeus määrätä teoksensa käytöstä. Tekijälle pitäisi myös ilmoittaa, kun teosta esitetään, eikä teosta saisi muuttaa sen arvoa tai omalaatuisuutta loukkaavalla tavalla. Teoksen tai sen katkelman saa esittää ilman lupaa vain teosta arvosteltaessa.
Laki takaa tekijälle oikeuden määrätä teoksensa kopioiden valmistamisesta ja julkaisemisesta yleisölle. Tämän vuoksi esimerkiksi veistoksesta otettua valokuvaa ei saa käyttää luvatta sen enempää postikortteihin kuin internet-sivun somisteeksikaan.
no pidämpä my little kuvan sitten ittelläni =)

Alkuperäinen kirjoittaja erikoisen auton omistaja:
Sitte ku paikalle tuli joku ihan kunnon järkkärikameran kanssa menin kysymään että onkos sinulla omistajan lupa kuvata autoa. Tuumas että kuulema oli, johon minä että hassua kun itse satun auton omistamaan.. Lähti aika livakkaan...

Vaikka olisi kuinka erikoinen auto, mikään laki ei estä kuvaamasta. Kuten ei taloja, mökkejä, veneitä tms. Ihmisiäkin saa julkisilla paikoilla kuvata ja julkaista kuvat vaikkapa netissä.

vieras
No meidän auton konepellissä on Feeniks ja ihmiset on ihan vapaasti saanu kuvata. Löytyypä kuva muutenkin parilta nettisivulta. Muutenkin ruiskumaalauskisoissa salamat räpsyy, eikä kuvaamista oo kielletty.

heips
Julkisella paikalla saa kuvata ja kuvat saa julkaista. Ei ole mitään epäselvää tässä asiassa.
Jos joku ei halua autoaan kuvattavan, sillä ei voi sitten liikkua julkisilla paikoilla.

En kai nyt olisi yllyttänyt rikokseen, hupsut!

Piti ihan kaivella, ja tämmönen artikkeli tuli eteen
http://oikeusjakohtuus.blogspot.com/2006/11/oikeus-valokuvata-julkisella-paikalla.html

Valokuvaaminen julkisella paikalla on sallittu. Kuvaamisen ei tarvitse pyytää keneltäkään lupaa. Kuvauskohteelta ei tarvitse pyytää lupaa. Julkiseksi paikoiksi katsotaan kaikki sellaiset alueet joihin jokaisella on mahdollisuus vapaasti päästä. Julkisia paikkoja ovat rautatieasemat, kauppakeskukset, lentoasemat, metroasemat, torit, kaupat, rannat ja puistot jne.

valokuvat voi julkaista, mutta pitää olla erityisen varovainen miten kuvat julkaistaan, missä yhteydessä ja millaisella saatteella. Vääränlainen julkaisu voidaan helposti katsoa yksityiselämän loukkaamiseksi tai kunnianloukkaukseksi.

No tässä nyt ei kyllä ole kenenkään kunnia kyseesä, jos ihastellaan (tai ainakin minä ) konepeltimaalausta =)

Poni esiin!
Aivan niin. Julkisella paikalla saa kuvata miten tahtoo kunhan ei syyllisty yksityiselämää loukkaavan tiedon esittämiseen. Eli esim. hameen alta ei saa mennä kuvaamaan mutta naamakuvan saa ottaa.

oisko syy siinä
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meidän auton konepellissä on Feeniks ja ihmiset on ihan vapaasti saanu kuvata. Löytyypä kuva muutenkin parilta nettisivulta. Muutenkin ruiskumaalauskisoissa salamat räpsyy, eikä kuvaamista oo kielletty.
Niin teidän autoanne ei kuvata kuitenkaan salaa.Vaan tiedätte sen myös itse että kuvia otetaan,ja olette antaneet siihen "luvan"

häh
Alkuperäinen kirjoittaja Poni esiin!:
Aivan niin. Julkisella paikalla saa kuvata miten tahtoo kunhan ei syyllisty yksityiselämää loukkaavan tiedon esittämiseen. Eli esim. hameen alta ei saa mennä kuvaamaan mutta naamakuvan saa ottaa.
no mikäs siinä sitten on kun esim galleriaan ei saa laittaa kuvaa toisesta jos ei ole lupaa?

Yhteistyössä