aika vaarallista se tupakka vaan on noin raskausaikanakin

tästä tulee kilotolkulla paskaa niskaan, mutta tulkoon. täällä aina hirveesti kauhistellaan sitä, jos äiti juo raskausaikana, ja toki hirveetähän se on ja seuraukset sille lapselle ikäviä. mutta myös se tupakka näkyy olevan vaarallista, on epäilty, että se aiheuttaa kätkytkuolemia, ja ainakin se aiheuttaa vauvan pientä kokoa, mutta nyt on jo tutkittu, että se saattaa olla syynä myöhemmin ilmeneviin mielenterveysongelmiin.

"NiiNpä"
Onhan ne vaarat ollu tiedossa jo ties kauan, mut silti vaan itsekkäät mammat vetelee sitä röökiä. Aina sit selitellään, kuinka mun Pirkko-Pettesitteri on niin terve, ei se kärsiny siitä ollenkaan. Joo, eihän se vauva toki kärsi kuin hapenpuutteesta sillon ku äiti polttaa jne. Kaiken huippu on se, ku aina töistä lähtiessä/mennessä tulee mentyä riskiraskauksian osaston ohi. Siellä ne mammat vetelee ringissä röökiä. Ovat joutunteet syystä tahi toisesta tarkempaan raskauden seurantaan ja sitte vaarantavat itse kokoajan lisää!!

"NiiNpä"
[QUOTE="NiiNpä";28361428]Onhan ne vaarat ollu tiedossa jo ties kauan, mut silti vaan itsekkäät mammat vetelee sitä röökiä. Aina sit selitellään, kuinka mun Pirkko-Pettesitteri on niin terve, ei se kärsiny siitä ollenkaan. Joo, eihän se vauva toki kärsi kuin hapenpuutteesta sillon ku äiti polttaa jne. Kaiken huippu on se, ku aina töistä lähtiessä/mennessä tulee mentyä riskiraskauksian osaston ohi. Siellä ne mammat vetelee ringissä röökiä. Ovat joutunteet syystä tahi toisesta tarkempaan raskauden seurantaan ja sitte vaarantavat itse kokoajan lisää!![/QUOTE]

Tuli ylimääräinen sana tuonne väliin eli Pirkko-Petteri eikä Pettesitteri

"vieras"
Eilen lastenkonserttiin tuli äiti maha pystyssä, viimeisillään koosta päätellen, retuutti toista lasta perässä ja veti pikaisesti röökin, ennen tunnin mittaista lasten konserttia. Joskus miettii, etteikö näitä kessuttajia yhtään hävetä, mä en olisi kehdannut edes polttaa sitä tupakkaa kaikkien niiden lasten ja vanhempien eessä, vaikken ois ollut edes raskaana.

Alkoholista vaahdotaan eniten ehkä siksi, että kaikista päihteistä juuri alkoholi on se, joka aiheuttaa eniten sikiövaurioita. Vuosittain syntyy noin 600 päihteiden vaurioittamaa lasta, joka on mielestäni aivan tajuton määrä!

Äidin raskaudenaikainen tupakointi ei näy niin selvästi, sillä tupakoinnille sikiöaikana altistuneet vauvat painavat keskimäärin vain 150-300g vähemmän, kuin tupakoimattomien äitien lapset. Ja kirjoitin tuohon tuon "vain" siksi, että kaikki kolme omaa lastani olisivat olleet täysin normaalipainoisia vauvoja syntyessää, vaikka he olisivatkin painaneet 300g vähemmän syntyessään. Kolmikiloisia olisivat kaikki olleet kuitenkin.

Joillakin vauvoilla saattaa olla vieroitusoireita, jotka näkyvät vapinana ja tärinänä ja esikoiseni kohdalla kätilö ilmoittikin, että "aivan selvä nikotiinivauva", kun ihmettelin vauvani tärinää. Ilmeisesti vauva oli "selvä nikotiinivauva" siksi, että olin teiniäiti, sillä muuta syytä en tuolle lotkautukselle keksi. Tupakkaa en nimittäin ollut raskauden aikana polttanut. Kätilö pyysikin asiaa jälkikäteen anteeksi.

Ainoat oireet, joita tupakalle altistuneilal vastasyntyneillä siis (tietääkseni) on, ovat hieman pienempi syntymäpaino (paino voi silti olla täysin normaali) sekä mahdollinen tärinä (joka voi johtua myös vilusta, kuten oman lapseni kohdalla) joten en toisaalta ihmettele sitä, miksi asiaa vähätelllään ja lakaistaan meton alle.

Mitään konkreettistahan nuo äidit eivät näe. Joten he voivat tuudittautua siihen, etteivät he ole myöskään mitään vahinkoa lapselleen aiheuttaneet.

Kätkytkuolema-asia on myös hyvin ympäripyöreä...näyttää sille, että syitä kätkytkuolemaan on useita, joista yhdestäkään ei olla kuitenkaan täysin varmoja. Eli tässäkään kohtaa ei ole näyttää toteen mitään varmaa ja konkreettista.

Tuo on ollut jo pitkään tiedossa, että se saattaa aiheuttaa ongelmia mm. oppimisen suhteen. Mutta en tunne YHTÄKÄÄN äidiä/isää joka olisi kertonut, että heidän lapsensa kouluiässä esiintyneet oppimisvaikeudet saattavat johtua siitä, että äiti poltti raskausaikana tupakkaa. Vaikka tämä asia on siis tiedossa, sitä ei myönnetä.

Joten loppupeleissähän tilanne on se, ettei raskausaikana tupakoivien äitien lapsille tule tupakoinnista MITÄÄN ongelmia. Näin ainakin näiden tupakoivien äitien mukaan. Joten tupakointi jatkuu tulevaisuudessakin.

"sasa"
Mua oikeesti ärsyttää... mä en ois saanu syödä valion homejuustoa kaverin mielestä koska vaarannan lapsen hengen.
Kuitenkin neuvolasta sain moiseen luvan, jos olin varma, että juusto on säilytetty oikein yms..
Kuitenkin tämä kaverini veti röökiä posket lommolla koko raskausajan ja imetyksen. Eka asia mikä salissakin tuli mieleen oli "mä haluun äkkii röökille"
Molemmat lapset alle kolmekilosia, molemmilla koliikki, molemmat vieläkin huonoja puhumaan vaikka ikää on jo 7v. ja 5v.

....
[QUOTE="sasa";28361454]Mua oikeesti ärsyttää... mä en ois saanu syödä valion homejuustoa kaverin mielestä koska vaarannan lapsen hengen.
Kuitenkin neuvolasta sain moiseen luvan, jos olin varma, että juusto on säilytetty oikein yms..
Kuitenkin tämä kaverini veti röökiä posket lommolla koko raskausajan ja imetyksen. Eka asia mikä salissakin tuli mieleen oli "mä haluun äkkii röökille"
Molemmat lapset alle kolmekilosia, molemmilla koliikki, molemmat vieläkin huonoja puhumaan vaikka ikää on jo 7v. ja 5v.[/QUOTE]

Onkohan meillä sama kaveri :) mun frendille oli terkka oikein sanonut, että 10 röökiä päivässä on semmoinen "turvallinen raja".
Muita tämä kaveri neuvoi just miten pitää syödä ja liikkua oikein :)

"sasa"
Onkohan meillä sama kaveri :) mun frendille oli terkka oikein sanonut, että 10 röökiä päivässä on semmoinen "turvallinen raja".
Muita tämä kaveri neuvoi just miten pitää syödä ja liikkua oikein :)
Varmaan on :D sama selitti juuri tota tarinaa. "stressi tappa vauvan" yms :D
Ja mikä kauheinta, hän ei voinu tulla meille koska meillä oli kaksi kissaa.
Ja siis sisäkissoja molemmat. Hänen miehelläkään ei ollut asiaa meille.
On ne kissat vaarallisia. Mutta tupakka, se on turvallista se..
Ymmärrän ulkona hiiriä syövät kissat tuo pöpjä ja sitä jotain tautia, muttta kotikissa joka on madotettu ja rokotettu.... o_O

Joku aika sitten tuli tv:stä joku brittidokumentti odottavista äideistä.
Yksi puupää veti askin päivässä röökiä koska se ihan oikeasti kuvitteli että se on sikiölle pelkästään hyväksi. Perusteluna oli se että kun happea on niukemmin niin vauvan sydämestä tulee vahva kun se joutuu tekemään kovemmin töitä.
Ristus :headwall:

"Nan"
Sepä se, koska polttamisesta ei seuraa kaksipäistä tai kädetöntä lasta, on se röökimammojen mielestä sama kuin "syntyi täysin terve lapsi, ei mitään oireita vaikka poltin koko raskauden ajan!"

Jos lapsella kasvaessaan on oppimis tai keskittymisvaikeuksia, niin sehän voi johtua ihan mistä vaan, muttei ainakaan tupakasta.
Jos lapsella on mielenterveysongelmia niin ei se nyt siihen tupakkaan mitenkään voi liittyä.
Astma? No hei, tiedän ainakin viisi äitiä joilla on kymmenen lasta ja niistä ainoa astmaton on juuri se yksi jonka kohdalla poltti, joten ei kannata edes miettiä olisiko tupakka jotenkin yhteydessä astmaan.
Ja tytär sitten kaksikymmentäviisi vuotta myöhemmin käy lapsettomuushoidoissa kun ei onnistu miehensä kanssa millään raskautumaan vaikka nuoria ovat molemmat. Joo, onhan se tutkittu että raskausajan tupakointi vaikuttaa tyttösikiön hedelmällisyyteen mutta no hei varmasti johtuu jostain ihan muusta tuo lapsettomuus. Turha sitä tupakkaa syyttää.

Jos joku äiti pahoinpitelisi lastaan tupakalla kohdun ulkopuolella, lapsi otettaisiin heti huostaan, mutta niin kauan kun lapsi on naisen sisällä niin sitä sopii kyllä hirttää hapenpuutteella säännöllisesti, sitä saa myrkyttää ja sen keskushermostoa saa turmella. Koska mitä ei silmin näe sitä ei tapahdu!

Yököttävää.

todella jàrjetòntà pààtellà miksi jonkun lapsella on joku terveysongelma tai jonkuntyypppisià vaikeuksia. tottakai tupakkaa, alkoholia, tuoretuotteita tulee vàlttàà ja keittàmàttòmàt kasvikset ja hedelmàt pestà huolella.miksei suomessa puhuta paljon esim toksoplasmoosista? emme me palstalaiset ole kuitenkaan oikieta ihmisià pààttelemààn miksi jonkun lapsella on sità ja tàtà tai miksi jollekin tuli keskenmeno

Yhteistyössä