aiheuttaako näärännäppy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kaapu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulla on näärännäppy monesti tulehtunut niin että koko silmäluomi on ollut turvoksissa, siihen auttaa kun hautoo silmää lämpöisellä vedellä (kostuta vaikka puuhe lämpöiseen veteen ja pidä silmän päällä) näppy puhkeaa ja parantuu. Olen myös joutunut menemään lääkäriin joskus ja sain antibioottivoiteen silmään. Jos märkää kertyy oikein paljon luomeen niin lääkäri voi tarvittaessa näpyn puhkaista.

eikös lämpö edesauta tulehduksen syntyä? Tuota hautomista ajatellen... Ei minulla ole kuin sisänurkka yläluomesta hiaman turvonnut, kipeää kyllä tekee mutta ei edes niin että särkylääkettä harkitsisin. Pitääköhän se sitten kuitenkin mennä päivystykseen...?

[QUOTE="kaapu";27486277]eikös lämpö edesauta tulehduksen syntyä? Tuota hautomista ajatellen... Ei minulla ole kuin sisänurkka yläluomesta hiaman turvonnut, kipeää kyllä tekee mutta ei edes niin että särkylääkettä harkitsisin. Pitääköhän se sitten kuitenkin mennä päivystykseen...?[/QUOTE]

Ei se lämpö edesauta tulehdusta. Mä oon monesti saanut näpyn puhkeamaan kun olen hautonut lämpöisellä, missään nimessä ei kannata kuitenkaan sormin painella luomea että puhkeais!! Kokemuksella sanon että varmasti tulehtuu pahemmin.

Mulla oli koko yläluomi ihan paisuksissa kerran niin että en nähnyt mitään, silloin menin lääkäriin, luulen että sun kannattaa vielä kotona seurata tilannetta ja hautoa sitä silmää lämpöisellä.

okei, siispä hautomaan. Onkohan apua jos keitetyllä vedelläkin välillä sipasee silmää? Viikonlopun aikana jos tarvitsee lääkäriä saa matkata 200km täällä korvessa että sellaiselle pääsee... Joten mukavaa olisi jos itsekseen paranisi.

Haudot lämpimällä. Se saa patissa olevan talin sulamaan ja se todennäköisemmin poistuu. Näärännäpystä voi muodostua luomirakkula, joka joudutaan leikkaamaan eli ihan hyvä syy hoidattaa se pois. Mene lääkäriin, jos ei lähde pois.

[QUOTE="kaapu";27486388]okei, siispä hautomaan. Onkohan apua jos keitetyllä vedelläkin välillä sipasee silmää? Viikonlopun aikana jos tarvitsee lääkäriä saa matkata 200km täällä korvessa että sellaiselle pääsee... Joten mukavaa olisi jos itsekseen paranisi.[/QUOTE]
Ei auta, koska se lämpö on se auttava asia.

Onpa teillä ollut hurjia näärännäppyjä. Mulla on n. kerran pari vuodessa ja se tulee alaluomeen, turvottaa ja punertaa silmän ja on tosi kipeä pari päivää ja sitten laskee ja menee pois.

Onpa teillä ollut hurjia näärännäppyjä. Mulla on n. kerran pari vuodessa ja se tulee alaluomeen, turvottaa ja punertaa silmän ja on tosi kipeä pari päivää ja sitten laskee ja menee pois.

Mulla tulehtui yläluomi joskus niin että silmä muurautui kiinni, soitin terveyskeskukseen ja yritin päästä lääkäriin, eivät antaneet aikaa ja naureskellen sanoivat että haudo sitä silmää niin auttaa. No mä lähdin siltä istumalta terveyskeskukseen ja menin näyttämään siihen ajanvaraukseen silmääni ja kysyin että vieläkö nauratte ja pistätte mun kotia?! nainen siinä hetken katseli tietokonetta ja sanoi että istu vain odottamaan, lääkäri ottaa sut pian..:D :D Meinaan oli niin hurjan näköinen ja olisi pitänyt mennä samana päivänä töihin, sairaslomaa sain ja antibioottivoiteen.

Mä aina puhkaisen ne desinfioidulla nuppineulalla heti kun huomaan. Sitten puristan tyhjäksi silleen, että painan nuppineulan 90 asteen kulmassa luomen reunaa vasten näpyn viereen ja liikutan näppyä kohti. (tosi selkeetä :D) Ei ole tullut ongelmia, mutta eihän tätä tietysti sovi suositellakaan. ;)

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä