Aiheutaako hammaskivi aivan kauhean hajuisen hengityksen ja KAUASKIN??? Vai joku muu bakteeri tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yäkk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yäkk

Vieras
Ja voiko sitä tulla kovinkin tiuhaan, onko ihmisiä joilta pitäisi poistaa monta kertaa vuodessa, esim. puolivuosittain ei riitä???
Ja jos voi haista pahalle niin miksi kaikilla ei haise vaikka olisi hammaskiveä?

Esim. mulla oli tuttava josta haistoi jo pukuhuoneeseen tultaessa että hän oli aiemmin ollut siellä, ja hänen hengitys haisi. Eli todella voimakasta.
Nyt mulla ollut pahaa makua suussa ja aika hammaskiven poistoon, mä todella toivon että sinne jää paha maku (pelkään että itse haisen). Vai voiko tommonen tarttua jos se on joku muu bakteeri joka aiheuttaa?????

Samoin muistan kaksi muuta haisevaa tyttöä, toinen oli ala-asteellaa jolla aina keltanen paksu räkä valui nokasta ja haisi hirveälle. Entä jos sieltä jo tarttunut joku sitkeä bakteeri kun usein ollut aina sitä pahaa makua suussa itselläkin ja se oli aina meidän ryhmässä...ja se käsin pyyhki aina nokkaansa ja sitten käsiteltiin samoja lappuja ja lippuja, hyyyyyyiiiiii.

Sitten toinen (eli yhteensä kolmas) oli ylästeella, erittäin siisti tyttö mutta henki haisi aina.

Mulla nyt kauhee neuroosi että miksi mulla tää paha maku aika usein ja tuonne ala-asteelle jo pääsin kaikkien mietteitteni kanssa :(

Siis et kai sä just kysynyt, onko sulle voinut ala-asteella tarttua joku bakteeri, joka edelleen aiheuttais hajua??

Hammaskivi, kuiva suu ja nielurisat proppuineen hyvin usein ovat hajun syynä. Kurlaa suuvedellä, muista juoda vettä aina kun janottaa, käy poistattamassa hammaskivi ja lopeta toi vauhkoaminen.

Hei vaan! Mulla ja sisarellani oli myös ongelmia pahan hajuisen hengityksen kanssa. Syyksi paljastui kurkussa olevat valkoiset, pienet "klöntit", joita muodostui sinne syödyistä ja juoduista maitotuotteista. Niitä klönttejä me sitten aika suu ammollaan tongittiin vessan peilin edessä kurkusta jäätelötikuilla tai pumpulipuikoilla (YÄKS!!!), kunnes älysimme alkaa syömään xsylitolpurkkaa aina maitotuotteiden jälkeen - ja avot, hajuongelmat katosivat ihan muutamassa viikossa!

[QUOTE="vieras";24172483]Siis et kai sä just kysynyt, onko sulle voinut ala-asteella tarttua joku bakteeri, joka edelleen aiheuttais hajua??

Hammaskivi, kuiva suu ja nielurisat proppuineen hyvin usein ovat hajun syynä. Kurlaa suuvedellä, muista juoda vettä aina kun janottaa, käy poistattamassa hammaskivi ja lopeta toi vauhkoaminen.[/QUOTE]

KYllä se oli yksi kysymys! Ja siksi koska muistan ala-asteelle jo ekoja muistoja kun suussa maistui todella pahalle ja joku perheestäkin joskus kysyi että olenko pessyt hampaat. Ja kerran yksi kauhee ope kysyi miten sun hengitys voi haista noin pahalle? ja usein istuin tän haisevan työn vieressä - joten kyllä oisko voinut tarttua siltä ja jo sieltä?

Joku harvinaisempi bakteeri tms.

Vai voiko olla hammaskivi joka tulee kovin usein? kun ei aina ole sitä maku, hajua tietääkseni...ei kukaan suoraan ainakaan sano. Mutta joo kammo on jäänyt.

Kun en oo muita pahanhajuisesta hengityksestä "kärsivää" tavannut kuin nuo, muiden ei haise millekkään. Vaikka olisivat monta tuntia syömättä, juomatta. Mä suorastaan ihmetten MITEN EI haise kun tuntuu usein itsellä hirveä maku. Ja aamuisin varsinkin kamala maku, uskalla puhua ketään päin. Joten joo, mietin oonko saanu joltain noilta jonkun tartunnan kun noi on ne jotka muistan itse että haisivat kammottavalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Miä vaan;24172492:
Hei vaan! Mulla ja sisarellani oli myös ongelmia pahan hajuisen hengityksen kanssa. Syyksi paljastui kurkussa olevat valkoiset, pienet "klöntit", joita muodostui sinne syödyistä ja juoduista maitotuotteista. Niitä klönttejä me sitten aika suu ammollaan tongittiin vessan peilin edessä kurkusta jäätelötikuilla tai pumpulipuikoilla (YÄKS!!!), kunnes älysimme alkaa syömään xsylitolpurkkaa aina maitotuotteiden jälkeen - ja avot, hajuongelmat katosivat ihan muutamassa viikossa!

Multa on poistettu nielurisat, ei mitään apua tähän. Angiinat jäi kyllä. Ja mulle tuli niitä proppuja ja risat oli poistettaessa märkäiset (luki epikriisissä).

Alkuperäinen kirjoittaja entäs tämä;24172569:
Olen koittanut jo monta kertaa vastata, mutta jää spämmiin. Kaks plus ei taida tuntea sanaa parodontiitti. Siitä voi olla kyse.

kiitos avunyrityksestä :) otan tän esille lekurin kanssa kun meen kiven poistoon.

Hammaskivi voi aiheuttaa parodontiitin, ja silloin henki haisee pahalle ja joskus tosi voimakkaastikin. Hammaskivi on silloin päässyt ientaskuun (rako ikenen ja hampaan välissä) ja tuhoaa kiinnityskudoksia ja aiheuttaa tulehduksen. Ientulehdus on ensimmäinen aste parodontiittiin, mutta oikealla hoidolla se ei välttämättä ikinä etene parodontiitiksi asti.

Usein parodontiittipotilaillekin riittää puolivuosittainen hk:n poisto, "pahat" tapaukset saatetaan ottaa 3kk:n välein ainakin aluksi.

Hammaskiveä pystyy tehokkaasti estämään huolellisella harjauksella ja ennen kaikkea hammaslangan käytöllä, mutta joillakin silti sylki muodostaa kiveä enemmän kuin toisilla.

Mut siis jos hoidat hampaat edes suht hyvin ja käyt säännöllisesti hoitolassa niin tuskin sulla mitään parodontiittia on.:) Elä panikoi.

Mistään bakteerista tuskin on kyse. Tietty suu haisee myös pahalle jos on paljon paikkamattomia reikiäkin.

Takahampaiden välit on hyvä puhdistaa siihen tarkoitetulla pienellä pulloharjan näköisellä harjalla. Hammaslääkärini suositteli noita minulle, ja hyi minkä hajuista tavaraa tuli eka kerroilla sieltä, sellaista mitä hammasharja ja -lanka eivät saa pois. Löytyy samasta hyllystä kuin muut hampaisiin liittyvät vehkeet.

Takahampaiden välit on hyvä puhdistaa siihen tarkoitetulla pienellä pulloharjan näköisellä harjalla. Hammaslääkärini suositteli noita minulle, ja hyi minkä hajuista tavaraa tuli eka kerroilla sieltä, sellaista mitä hammasharja ja -lanka eivät saa pois. Löytyy samasta hyllystä kuin muut hampaisiin liittyvät vehkeet.

Tiennytkään tommosesta harjasta...mä huomasin vasta pari päivää sitten että mulla menee ylähampaat tosi taakse ja en oo koskaan hinkannu sieltä ihan TAKAA. Nyt kun hinkannu (aika vaikeaa saada harjattua sieltä) ni vähä raikkaampi tunne.
Mutta onks toi "pulloharja" siis sen näköinen sit vain jos on isot VÄLIT takahampaissa vai oiskohan toi kätevä tähän kun menee koko hammasrivi jotenkin liian taakse. Alahampaat on PALJON lyhemmässä rivissä (otettu kyllä viisurit poies).