(aiheettomaksi osoittautuneen) Lastensuojeluilmoituksen vaikutus perheen elämään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavallinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tavallinen äiti

Vieras
Hei.
Tiedän että otsikko saa aikaan paljon olettamuksia, kuvitelmia ja kuumia tunteita ja väittämiä.

Mutta ennen kuin jatkat, ennenkuin kommentoit, muista tämä, tässä ketjussa minulla
EI AIHEENA OLE HUOSTAANOTTO
EI AIHEENA OLE LASTENSUOJELUN ASIAKKAANA OLEVA PERHE
AIHE EI OLE LAPSEEN KOHDISTUVA LAIMINLYÖNTI
AIHEENA EI OLE SOSIAALITYÖNTEKIJÖIDEN TOIMINTA

Aiheen ja asian nimi on otsikossa. Kun jostakin perheestä tehdään lastensuojeluilmoitus, lastensuojelu tarkistaa sen. Ilmoitus voi olla täysin aiheeton, eikä se johda mihinkään jatkotoimenpiteisiin, eli perhe ei päädy lastensuojelun tai perhetyön asiakkaaksi eikä lapsia huostaanoteta.

Olen ihan tavallinen työssäkäyvä ihminen. Olen opiskellut, käynyt töissä, maksanut itse vuokrani ja laskuni, elänyt ihan normaalin tavallisesti. Lapset ja koti ja työpaikka tulee hoidettua ihan normaalisti.

Minulla on ihan tavallinen kotitausta. En ole alkoholisti, en ole psyykkisesti sairas eikä minulla ole masennusta.

Meidän perhe muutti pienelle paikkakunnalle, ja muutto ja muutos toi mukanaan paljon rasitetekijöitä. En ollut masentunut, mutta toki raskaat tilanteet olivat - raskaita - ja ajattelin että missäs muualla sitä purkaisin kuin siellä neuvolassa kun vauvan kanssa käyn..
Vauva ja isompi lapsi tuli kyllä hoidettua, ja koti.
En lyö lapsia, en anna edes tukkapöllyä tms., en ravistele, lapset saa ruokaa, syliä ja vaatteita eli ihan tavallista.

Neuvolassa kyseenalaistettiin minun vanhemmuuteni. Kun sanoin, etten lyö lapsia, siellä pohdittiin, että ehkä minulla tällainen on mielessä kuitenkin käynyt. No ei ollut. Ja mitä sitten jos ajatteleekin? Eikö siihen ole oikeus, kaikenlaista tuntuu monet äidit ajattelevan, eivätkä silti toteuta. No, minulla ei edes mielessä käynyt, että omani olisivat niin raskaita, että hakkaisin, koska omat lapset eivät olleet raskaita, vaan taakkaa ja vaikeutta tuli muista asioita.

Neuvola teki minusta rankkasanaisen lastensuojeluilmoituksen ja perheemme joutui hetkeksi tiukkaan tarkkailuun perhetyön kautta. Mitään syytä huostaanotolle ei ole, perheemme on tavallinen, meillä ei ole väkivaltaa ja lapsista huolehditaan eikä heitä jätetä yksin enkä minä ole masentunut enkä ahdistunut enkä toimintakyvytön jne. Eli saimme käyntien päätteeksi puhtaat paperit ja toteamuksen että lapsista huolehditaan todella hyvin ja lapset ovat perheessä ja äidille ykkössijalle. Niin minusta kuuluu ollakin.

Mutta ne perhetyön käynni ahdisti, tilanne ahdisti, paikkakunta oli uusi ja tämän saimme.

Vaihdoin neuvolaa. Kokonaan toiseen pisteeseen.

Vauva kasvoi, täytti vuoden, ja siitä edelleen, ja uhmaikä alkoi pukata päälle.

Lapsi sai sitten kerran eräässä julkisessa paikassa isoääninen uhmakohtauksen. Muksu huusi ja kiljui ja karjui varttitunnin eikä mikään minun yritykseni saanut lasta hiljaiseksi. Uhmaikäiseni uhmakohtauksen aikana EN ravistellut, EN hermostunut, EN vaipunut epätoivoon, EN lyönyt, EN huutanut, EN lamaantrunut, EN jättänyt yksin.
Kannoin karjuvaa rimpuilevaa lasta sylissäni ... jouduimme siis odottamaan tuon 15 min ennenkuin pääsimme lähtemään pois.

Kun lähdimme, lapsi lopetti saman tien huutonsa. Vaihtui paikka ja ympäristö.

Paikalla oli muitain ihmisiä, ilmassa leijui syvä paheksunta, mutta en välittänyt siitä: tiesin mistä lapseni hermostui ja minä itse toimin lasta kohtaan hyvin ja oikein.

Kukaan ei sanonut minulle mitään.
Kukaan ei sanonut toisilleenkaan mitään.

Meni viikko, ja meille tuli postia.
Paikalla ollut huolestunut kansalainen teki minusta lastensuojeluilmoituksen. Hän oli ottanut yhteyttä tuohon neuvolaan, jossa olin viimeksi käynyt vuosi sitten, ja yhdessä tervedenhoitajan kanssa laatinut ilmoituksen, koska lapsi oli huutanut yhtäjaksoisesti tuon 15 min ja minä olin ollut kyvytön lohduttamaan. Ilmoituksessa kerrottiin minun onnettomasta sosiaalisesta elämästäni, kavereiden puutteesta sekä annettiin oletus ja arvio, miten riskialttiisti mahdollisesti toimin kotona lasteni kanssa, eli saatan kohdistaa lapsiini valtavaa väkivaltaa kotona.

Ilmoittaja itse jättäytyi nimettömäksi.
Lastensuojelun henkilö totesi ilmoitksen epämääräiseksi, kävimme sen läpi ja jatkotoimenpiteille ei ole tarvetta.

Ilmoituksen tarkoitusperää on ainakin neuvolan taholta ollut lasten huostaanotto. Siksi siinä oli näitä väittämiä, mistä mikään ei pidä paikkaansa (minulla on kavereita, en ole yksin, en hakkaa lapsiani) sillä pelkästään uhmaansa karjuva lapsi ole syy tehdä ilmoitusta. Kyseinen henkilö ei ole koskaan nähnyt minun hakkaavan tms. lapsiani, mutta olen kyllä joutunut vastaanhagoittelevan isomman kantamaan / raahaamaan huutavana pois tuolta kyseiseltä samaiselta julkiselta tilalta, koskapa puhe ei ole tehonnut eikä lasta voi sinne jättääkään (EN uhkaa hylkäämisellä: äiti menee, jää sinä tänne. EN ikinä tee näin! koska lapsi ottaa sen tosissaan)

Paperit on siis puhtaat siellä lastensuojelun arkistossa.

Mutta minä olen edelleen vauhkona. Kun lapseni saa kiukkusia huutokohtauksia, ja kirkuu vaan, minä menen paniikkiin: ole hiljaa tai naapurit luulee että sinua hakataan ja meillä on poliisit oven takana ja sinut viedään lastenkotiin!

TIEDÄN ETTÄ TUO ON VÄÄRIN mutta on minusta väärin vahingoittaa perheitä tuollaisilla ilmoituksillakin! Olisi se ihminen ensin edes kysynyt, että mistä kiikastaa! Olisi siellä neuvolassa ensin tentattu, että miten minä käytännön tasolla arjen hoidan lasten kanssa, esitetty kysymyksiä: teetkö näin, toimitkö noin.
Olen aivan vauhkona.
Olen aina tiennyt, miten toimia, missä menee raja, enää en.

Esim. juuri nyt mies lähti, minä olin täällä koneella ja yhtäkkiä huomasin että parivuotias on pihalla. Meillä on hyvin suojaisa piha, turvallinen, mutta aina kaikkea voi tapahtua. JOS olisi jotain tapahtunut, mitä olisi seurannut? MIes laittoi ovet kiinni, muttei lukkoon.

Minä soitin miehelle ahdistuneena. Ei siksi, että lapsi käveli pihalla nurmikolla, ei siksi että mies unohti lukita oven, vaan siksi, että jos jotain, niin jos naapurit..

Eikä minua haittaa että lapsi huutaa kun ei saa haluaamansa tai on väsynyt. Ei minua rasita lapsen uhmakohtaukset. Mutta pelkään taas uutta kirjettä. Ja pelkään, että lastensuojelu ei usko. Millä minä todistan, että lapsi kirkuu vain siksi, että puhdistan hänen haavansa ja sen haavan takia hän ei pääse tänään uimaan!? Eikä suostu kuuntelemaan.
Millä minä todistan, että lapsi huutaa, koska on nälkäinen ja väsynyt, muttei suostu syömään, ei pidä ruuasta?

Minä hermostun siksi, että pelkään naapureiden reaktiota.

Miettikää siis kahdesti ennenkuin teette näitä ilmoituksianne. Miettikää vielä komannenkin kerran.
jos teillä on rohkutta soittaa nimettömänä, teillä pitäisi olla rohekeutta ottaa asia jollain tavalla puheeksi SITÄ ENNEN ko perheen kanssa.

tulipa pitkä viesti. sori. josko silti jaksaisit lukea loppuun ennenkuin kommentoit ja kivität minut, tai väität minua mieleltäni epävakaaksi.... niinkuin täällä aina tehdään jos aihe on tämä. ;)

Älkää miettikö kahdesti, älkää etenkään miettikö kolmatta kertaa jos aidosti olette sitä mieltä että lastensuojeluilmoitukseen on syytä! Ei tarvitse löytyä rohkeutta puhua ensin vanhempien kanssa! Voi tehdä ilmoituksen nimettömänä!

Se pelasti minun ja sisarusteni elämän, ja monien muiden lasten tässä maassa.

Ap, tiedän että koet tilanteen hankalana, mutta sinut on KAHDESTI todettu virallisesti hyväksi äidiksi. Moniko tällä palstalla voi sanoa samaa? Haistata piut paut tuollaisille ilmoituksille, kuten itse kerroit, ne eivät johda yhtään mihinkään. Mitään seurauksia ei ole ollut, paitsi että sinä olet arka juoruille. Meistä kaikista joku juoruaa. Onko se nyt ihan sama onko se naapurin tädit keskenään vai naapurin täti ja neuvolan akka? Keneltäkään ei viedä lapsia siksi että ne kirkuvat. Kuten sinun tapauksesi juuri todistaa: ei mitään seuraamuksia. Lastensuojeluilmoituksia saa tehdä vaikka kunnes naama sinertää, mitään seuraamuksia ei tule jos syitä ei ole.

Ainakaan älä kehota ihmisiä jättämään lapsia hätään ja olemaan ilmoittamatta vaikka syytä olisi, koska äitiä mahdollisesti ahdistaa juoruilu.

hei!

itse olen kokenut saman, täysin ilman syytä ja todisteita. joku vain oli sitä mieltä nimettömästi etten osaa huolehtia lapsestani ja varmasti lyön häntä (ikinä en ole näin tehnyt).

silloin purin tuntojani kirjoittamalla, kuinka tyhmä ja idiootti apina tämän ilmoituksen tekijä on ollut, kun ei edes nimellä uskalla tehdä tai tulla ensin minulta asiasta kysymään.

MINULLE SILLOIN SANOTTIIN ettei siitä ilmoituksesta ole mitään haittaa jos on tehty väärin perustein. paskan marjat.

se näkyy siellä tiedoissa koko loppu elämäni, että lastensuojeluilmoitus on tehty. neuvolassa ei uskalla sanoa mistään, lapsen uhmasta tai sen kestämisestä, nukkumisongelmista tai muistakaan, KOSKA heti kysytään "jaksatko" ja siihen jos vastaat "väärin" otetaan taas se ilmoitus sieltä esille ja "selvitetään" asiaa.

että kyllä siitä on haittaa jos tehdään ilman oikeaa syytä, mielestäni sulla ilmoituksen tekeminen sen takia että lapsi huusi oli väärin!!

kysykää siis aina ennen tältä perheeltä asiasta ja keskustelkaa, ennen kun teette sellasta mikä vaikuttaa tämän perheen elämään aina!

Hali sulle! Aika harvinaista varmaan, että kunnon perheestä tehty useampi ilmotus!
Ei sulta lasta viedä älä pelkää. Mä oon joskus miettinyt kanssa mitä ihmiset aattelee
kun toi 3v saa uhmakohtauksen jossain julkisella paikalla... mut onneks tilanteet
tarkistetaan ja teilläkin todettiin aiheettomaksi.

Ihan normaalilta äidiltä kuulostat, ihmettelen ja paheksun syvästi neuvolan toimintaa! Olittehan kuitenkin juuri vaihtaneet paikkakuntaa. Älä turhaan stressaa ilkeistä ihmisistä, äläkä rajoita lasten tomintaa niiden takia. Niin kauan kun toimit normaalisti niinkuin tähänkin asti ei sinulla pitäisi olla mitään hätää :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Älkää miettikö kahdesti, älkää etenkään miettikö kolmatta kertaa jos aidosti olette sitä mieltä että lastensuojeluilmoitukseen on syytä! Ei tarvitse löytyä rohkeutta puhua ensin vanhempien kanssa! Voi tehdä ilmoituksen nimettömänä!

Se pelasti minun ja sisarusteni elämän, ja monien muiden lasten tässä maassa.

Ap, tiedän että koet tilanteen hankalana, mutta sinut on KAHDESTI todettu virallisesti hyväksi äidiksi. Moniko tällä palstalla voi sanoa samaa? Haistata piut paut tuollaisille ilmoituksille, kuten itse kerroit, ne eivät johda yhtään mihinkään. Mitään seurauksia ei ole ollut, paitsi että sinä olet arka juoruille. Meistä kaikista joku juoruaa. Onko se nyt ihan sama onko se naapurin tädit keskenään vai naapurin täti ja neuvolan akka? Keneltäkään ei viedä lapsia siksi että ne kirkuvat. Kuten sinun tapauksesi juuri todistaa: ei mitään seuraamuksia. Lastensuojeluilmoituksia saa tehdä vaikka kunnes naama sinertää, mitään seuraamuksia ei tule jos syitä ei ole.

Ainakaan älä kehota ihmisiä jättämään lapsia hätään ja olemaan ilmoittamatta vaikka syytä olisi, koska äitiä mahdollisesti ahdistaa juoruilu.

jos ei ole rohkeutta ensin kysyä asiasta perheeltä niin sitten kannattaa mun mielestä tehdä ihan nimellä se ilmoitus. tässä ap:n tapauksessa tehty vielä aivan turhista syistä, ei NIISTÄ OIKEISTA joita näkee tuossa meidän lähi ostarillakin. on siinä minun mielestä seuraamusta kerrakseen jos ei uskalla enää omaa elämää elää siinä pelossa että taas joku naapuri tekee ilmoituksen. vaikka kuinka todistettaisiin että ilmoitukseen ei ollut syytä, se ilmoitus jää sinne arkistoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja tytteli:
hei!

itse olen kokenut saman, täysin ilman syytä ja todisteita. joku vain oli sitä mieltä nimettömästi etten osaa huolehtia lapsestani ja varmasti lyön häntä (ikinä en ole näin tehnyt).

silloin purin tuntojani kirjoittamalla, kuinka tyhmä ja idiootti apina tämän ilmoituksen tekijä on ollut, kun ei edes nimellä uskalla tehdä tai tulla ensin minulta asiasta kysymään.

MINULLE SILLOIN SANOTTIIN ettei siitä ilmoituksesta ole mitään haittaa jos on tehty väärin perustein. paskan marjat.

se näkyy siellä tiedoissa koko loppu elämäni, että lastensuojeluilmoitus on tehty. neuvolassa ei uskalla sanoa mistään, lapsen uhmasta tai sen kestämisestä, nukkumisongelmista tai muistakaan, KOSKA heti kysytään "jaksatko" ja siihen jos vastaat "väärin" otetaan taas se ilmoitus sieltä esille ja "selvitetään" asiaa.

että kyllä siitä on haittaa jos tehdään ilman oikeaa syytä, mielestäni sulla ilmoituksen tekeminen sen takia että lapsi huusi oli väärin!!

kysykää siis aina ennen tältä perheeltä asiasta ja keskustelkaa, ennen kun teette sellasta mikä vaikuttaa tämän perheen elämään aina!

Juuri tätä minä tarkoitan. Tämä on aivan kuin minun tekstini, tapaukseni, ajatukseni.
En ikinä enää pysty luottamaan ns- viranomaisiin. Miten voin puhua omista tunteista, jos niiden ääneen sanominen saa aikaan oletuksen, etten selviä lapsistani ja meistä tehdään lastens.ilmoitus!?

mun mielestä tuollaislla on kuitenkin seuraumuksia. Patsi se stressi, epäusko ja pelko mikä vanhemmille tuosta tulee ja sen vaikuttus lapseeen ja sitten juuri se leimautuminen ihmisten silmissä. Jutuilla kun on tapana vaan paisua eikä ole helppoa olla kaikkien silmissä se äiti kenen lapsi pitäisi huostaanottaa koska ei ole kykenevä tätä hoitamaan. ja kun tuollaisen maineen on saanut niin tattakai ihmiset katsevat tarkemmin ja tekevät niitä ilmoituksia pinemmästäkin.

Tyyliin poika on leikeissään tippunut jostain ja saanut mustelmia, naapuri ne huomattuaan tekee ilmoituksen koska tietää että kyseisestä äidistä on tehty jo aiemmin pari ilmoitusta ja nuo mustelmathan voivat hyvin olla merkki pahoinpitelystä. Samalla hän ei yhtään ajattele sitä että omalla samanikäisellä pojallaan on paljon pahempia mustelmia vastaavista touhuista ja loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten jos joku kehtaisi niiden perusteella epäillä hänen pahoinpitelevän lastaan!

:hug: Voi miten kurja tilanne, ei tollanen kyttääminen ole oikein ketään kohtaan :(

Ymmärrän täysin sun pointin tossa tekstissä. Mutta mä en tajua että eikös neuvola ole sitä varten että siellä voi purkaa myös omaa oloaan, mutta eihän siä voi sanoa yhtään mitään ettei joudu heti silmätikuksi :o Olen todella pahoillani siitä että joudutte kokemaan tollasta, kuulostat hyvältä äidiltä ja mun mielestä se että uhmaikänen itkee on aivan normaalia. Se on väärin että kunnon perheet joutuu noin syynättäväksi :|

Voimia nyt koko perheelle, toivottavasti ne jotka ton ilmotuksen teistä on tehnyt potevat oikeasti huonoa omaatuntoa :kieh:

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti :
En ollut masentunut, mutta toki raskaat tilanteet olivat - raskaita - ja ajattelin että missäs muualla sitä purkaisin kuin siellä neuvolassa kun vauvan kanssa käyn..

No, minulla ei edes mielessä käynyt, että omani olisivat niin raskaita, että hakkaisin, koska omat lapset eivät olleet raskaita, vaan taakkaa ja vaikeutta tuli muista asioita.

Mutta ne perhetyön käynni ahdisti, tilanne ahdisti, paikkakunta oli uusi ja tämän saimme.

Mutta minä olen edelleen vauhkona. Kun lapseni saa kiukkusia huutokohtauksia, ja kirkuu vaan, minä menen paniikkiin: ole hiljaa tai naapurit luulee että sinua hakataan ja meillä on poliisit oven takana ja sinut viedään lastenkotiin!

Olen aivan vauhkona.
Olen aina tiennyt, miten toimia, missä menee raja, enää en.

Minä soitin miehelle ahdistuneena. Ei siksi, että lapsi käveli pihalla nurmikolla, ei siksi että mies unohti lukita oven, vaan siksi, että jos jotain, niin jos naapurit..

Mutta pelkään taas uutta kirjettä. Ja pelkään, että lastensuojelu ei usko.

Minä hermostun siksi, että pelkään naapureiden reaktiota.
Ootko miettiny että sun kielenkäyttö ja sanavalinnat voi olla yksi syy siihen miksi esim. neuvolassa arvellaan että oot pelokas, ahdistunut, väsynyt, rasittunut? Kaikki ihmiset ei koe esim. uutta paikkakuntaa tai muuttoa noin raskaana asiana, eivätkä ehkä ymmärrä miksi sinä koet.

Mun mielestä sun juttus avain kiteytyy tähän lauseeseen:
Alkuperäinen kirjoittaja tavallinen äiti :
Paperit on siis puhtaat siellä lastensuojelun arkistossa.

Minä ajattelen tämän asian niin, että onneksi on muitakin ihmisiä, joita kiinnostaa vieraiden lasten hyvinvointi.

Mitä konkreettista haittaa noista ilmoituksista on, paitsi se ahdistus? Mutta miksi tuntea sitäkään, kun kaiken on kahdesti todettu olevan hyvin?

Toivottavasti tänne kirjoittaminen osaltaan vähentää sun ahdistusta :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Vierailija:
Hali sulle! Aika harvinaista varmaan, että kunnon perheestä tehty useampi ilmotus!
Ei sulta lasta viedä älä pelkää. Mä oon joskus miettinyt kanssa mitä ihmiset aattelee
kun toi 3v saa uhmakohtauksen jossain julkisella paikalla... mut onneks tilanteet
tarkistetaan ja teilläkin todettiin aiheettomaksi.

Mun mielstä siinä ei ole mitään harvinaista, päinvastoin. Katso kun se ensimmäinen ilmoitus tehdään ja varsinkin pienellä paikkakunnalla juorut leviävät niin ihmisethän ovat tuominneet äidin jo pahoinpitelijäksi vaikka ilmoitus todetaankin perättömäksi. Muutenkin ihmiset mielellään unohtavat nuo perättömäksi toteamiset, epäilevät että äiti on vaan osannut viilata sossuja linssiin tai jotain. Eikä' ne aina edes tuosta lopputuloksesta tiedä kun kaikki äidit ei suinkaan halua koko kylälle esitellä päätöslausuntaa.

Mutta siis kun on jo todettu että tuo äiti lyö lapsiaan niin tottakai sellaisesta tehdään ilmoitus helpommalla kuin muista. Kun kaksi ilmoitusta on jo tehty niin kynnys kolmanteen ja neljänteen on vieläkin matalampi. Tosi ikävä kierre josta on vaikea päästä eroon.

Niin mustakin tehtiin ilmoitus kun lapsi itkee kotona. Mutta sanoin sossussa, että jos lapsi haluaa limsaa hampaiden pesun jälkeen niin saa huutaa ihan vapaasti : mielummin huutaa siinä, kuin että hammaslääkärin penkillä porattavana!

hei tavallinen äiti!

Kirjeesi perusteella haluan nostaa sinulle hattua, menettelet aivan oikein lastesi kanssa ja ne jotka tekevät tuollaisia aiheettomia ilmoituksia hankkikoon itselleen oman elämän!
Kummalta vain tuntuu että lastenneuvolastakin mentiin tällaiseen mukaan, niiden tarkoitus on tukea perhettä ja vanhemmuutta eikä olla romuttamassa sitä!
Itselläni vastaava kokemus päiväkodista, topakka viisivuotiaamme ei halunnut lähteä ( miksiköhän? ) tässä taannoin päiväkotiin vaan jäi kotiin niin tästähän olikin jo ilmoitettu lastensuojeluun !Isän työpaikka on naapurissamme ja hän oli käynyt katsomassa pikkuista useita kertoja, itse pääsin töistä klo 12.
Voimia sinulle ja pidä oma linjasi !

Kun tällainen ilmoitus ahdistaa äitiä, se vaikuttaa kyllä lapsen elämään. Eikä mitenkään hyvin !

Onhan se nyt helvetin väärin, että minä menen paniikkiin koska pelkään lastensuojelun toimenpiteitä, koska lapsi kirkuu ja huutaa suoraa huutoa. hermostun siihen, että mitä jos.....

Onhan se helkutin väärin, ettei lapsi saa näyttää kaikkia tunteitaan eikä ainakaan isoon ääneen, ettei äiti saa suuttua ja korottaa ääntään, ettei vanhemmat saa riidellä - - kaikki ovat lasta vahingoittavia ja johtavat lastensuojeluilmoitukseen, kun minusta ne ovat normaalia ihmisen elämää. Kaikilla on näin.

On järkyttävää, ettei perheellä voi eikä saa olla rankkoja kausia ilman, että heti oletetaan että siinä on aihe huostaanotolle.
Että kaikki pitäisi olla tasaista ja hymyä vaan. On järkyttävää, ettei äidit voi puhua avoimeisti neuvolassa, ilman, että pelkona on lastens.ilmoitukset ja ylireagoinnit. Jokainen pikku nirahdus nähdään että perhe pitää ottaa erityistarkkailuun.

Esiom. tällä paikkakunnalla minne muutimme: tuttavan mies ottaa joka ilta koviin hermosärkyihin pienen alkoholinaukun. Ei ole alkoholisti, käy työssä jne, mutta tämän tekee joka ilta.
Esikoisen aikana oli asiasta kertonut (kun perheen alkoholin käyttöä kysyttiin) tästä ja asia otettiin vastaan ihan normaalina.
Täällä neuvola kuitenkin huolestui ja alkoi tentata tästä tarkemmin!! Tämä äiti kyllä loukkaantui ja päätti ettei ikinä enää puhu mitään neuvolassa!

Jos neuvolassa minun kielenkäyttöni ja sanavalintani herättävät kummastusta, heidän ammattitaitoaan olisi keskustella enemmän ja syventävämmin, kysyä tarkentavia kysymyksiä tai vaikka sanoa, että tiedätkös kun sinä sanot näin niin minun korviini tämä kuulostaa aika kamalalta..
Olen itsekin hoitoalan ammatti-ihminen ja kohdannut erilaisia ihmisiä, jotka ilmaisevat asiansa eri sanoin.
Ja muuten: minä en esim. kiroile. Muutoin omaan kyllä hyvin rikkaan kielen, asioille ja tahtumil.le on runsaasti synonyymeja, tunteilleni sanat. Eli ei ole epämääräistä möykkiä "en tiedä", vaan osaan nimetä ne.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
On järkyttävää, ettei perheellä voi eikä saa olla rankkoja kausia ilman, että heti oletetaan että siinä on aihe huostaanotolle.

Mutta eihän lastensuojeluasiakkuus tarkoita automaattisesti huostaanottoa. Monenlaisia muitakin tukitoimia on olemassa, ja niitä tarjotaan, jos niihin nähdään tarvetta.

Mua vieläkin kiinnostaisi, että mitä haittaa siitä merkinnästä arkistoissa on? Varsinkin, kun se on puhtaaksi todettu merkintä. Meistä ihmisistä tehdään niin monia eri rekistereitä ja merkintöjä ammattihenkilökunnan arvioista, että kaikista emme edes tiedä. Lastensuojeluasiakkuus on merkintä muiden joukossa, eikä sen kummenpaa. Se on salassapidettävää tietoa, eikä sitä jaella sieltä muualle.

Muoks, ^tuon tiedätkin, kun olet hoitoalan ihminen.

Itse olen kokenut vastaavaa. Pistää kyllä miettimään.

Olen ajatellut, että suomi poikkeaa yleisesti sivistysvaltioista siten, että täällä lapset kuuluvat ensisijaisesti viranomaisille ja heidän mielivaltaisen kontrollin alle, eikä vanhempien rakkauden ja huolenpidon alle, kuten euroopassa on yleensä tapana.

Huolesi on minusta aiheelllinen. Pitää tiedostaa realiteetit ja toimia niiden mukaan. Onneksi teillä on toimivat lastensuojelua tekevät tahot. Omalla kohdallani papereissa on mm. todettu masennnus, jota ei ole ja ollaan huolissa alkoholista, vaikka on täysin raitis. Tosin täysi raittius johtuu juurikin tästä pelosta lastensuojelua kohtaan, aiemmin otin aina välillä saunakaljan ja saatoin käydä joskus kaljallakin.

Suurin ihmettely kohdallani on kuitenkin niitä vanhempia kohtaan, jotka avoimesti kertovat, kuinka ovat toimineet meuhkaavien lasten kohdalla. Eräskin opettajana toimiva henkilö kertoi vähän aikaa sitten, että heitti lapsensapäälle ämpärillisen vettä, kun se riehui. Itse en todellakaan uskaltaisi tehdä mitään näin älytöntä, koska pelkään lastensuojelua.

se ilmotus muuten näkyy papereissa vaikka aiheeton onkin. voimia kovasti ap :hug: tiedän tunteen hyvin lapsesi hoidat tuollaisia perättömän ilmon tekijöitä on aina, itsellä autistinen lapsi joka saa melkoisia raivareita ja joudun lasta pitämään kiinni ettei satuta itseään tai muita ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tyyliin poika on leikeissään tippunut jostain ja saanut mustelmia, naapuri ne huomattuaan tekee ilmoituksen koska tietää että kyseisestä äidistä on tehty jo aiemmin pari ilmoitusta ja nuo mustelmathan voivat hyvin olla merkki pahoinpitelystä. Samalla hän ei yhtään ajattele sitä että omalla samanikäisellä pojallaan on paljon pahempia mustelmia vastaavista touhuista ja loukkaantuisi sydänjuuriaan myöten jos joku kehtaisi niiden perusteella epäillä hänen pahoinpitelevän lastaan!

Jos lapsella on mustelma tai jokin muu jälki, niin esim. neuvola aika kannattaa perua. Oma pelko loistaa läpi ja neuvolan täti voi tulkita olemuksesi valehteluksi.

Te jotka tykkäätte ettei tuosta merkinnästä, kahdestakaan ole mitään seuraamuksia niin onko teillä asiasta käytännönkokemusta? Onko itsestänne tai läheisistänne tehty ls-ilmoituista ja oletteko asioiden lopulta selvittyä olleet sitä mieltä että hyvähän tuo vaan oli kun tekivät?

Alkuperäinen kirjoittaja muhvi:
Ymmärrän täysin sun pointin tossa tekstissä. Mutta mä en tajua että eikös neuvola ole sitä varten että siellä voi purkaa myös omaa oloaan, mutta eihän siä voi sanoa yhtään mitään ettei joudu heti silmätikuksi :o
:flower:

Yksityisiltä voi ostaa rokotukset, mutta neuvolapalveluita en saanut yksityiseltä lääkäriasemalta. Neuvolassa käydään, vaikka vastentahtoisesti, kun käymättä jättäminen saattaa johtaa lastensuojeluilmoitukseen.

Alkuperäinen kirjoittaja öisdbv:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Jos lapsella on mustelma tai jokin muu jälki, niin esim. neuvola aika kannattaa perua. Oma pelko loistaa läpi ja neuvolan täti voi tulkita olemuksesi valehteluksi.

Ja arvaas herääkö siinä neuvolan epäilykset jos noita neuvola-aikoja alkaa perumaan epämääräisesti ja sitten kun lopulta menee niin lapsessa on vanhojen mustelmien jälkiä.

Sitäpaitsi sen ilmoituksen voi neuvolan lisäksi tehdä naapuri tai sukulainen.

Yhteistyössä