Äidit vastaan isät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Scania"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Scania"

Vieras
Kummeksun seuraavia asioita;

- Miksi ihmiset päivittelevät ja paheksuvat sellaista äitiä, joka tekee satunnaista reissutyötä, mutta esim. rekkakuski-isät, jotka ovat pitkiäkin aikoja poissa kotoa, ovat normaaleja ja työtelijäitä, ja ansaitsevat leponsa työmatkan päälle?
Minkä takia äiti on ulkopuolisten silmissä julmempi, pahempi ja ei rakasta lapsiaan vaikka tienaisi perheen elannosta suurimman osan? Rekkakuski-isä taas on ahkera pakertaja, joka elättää perhettään?

Selvennän vielä ettei nämä vanhemmat ole samassa perheessä vaan että kaksi perhettä elää lähekkäin, toisessa nainen kotiäitinä, isä rekkakuski. Toisessa äiti on välillä työmatkoilla ja isä tekee 8-16 työpäivää. Näiden perheiden vastakkainasettelu on lähipiirissä silmiinpistävää; aina ollaan päivittelemässä miten se Ilpo-raukka nyt tekee reissuhommaa ja Ilpon pitää saada levätä työn päälle. Sitten tämä Sanna-matkaäiti kun tulee kotiin, hän panikoi poissaolostaan ja hänen pitää äkkiä antaa miehelleen vapaata ja ryhtyä saman tien vetovastuuseen koko taloudesta ja lapsesta. Kun hänen miehensä puolestaan on kärsinyt illan tai kaksi lapsen kanssa kotona kun vaimo on ajanut työmatkaa.

Mikä järki? Miksi? Eniten tässä kuviossa syyllistyy tuo Sanna-äiti.

Äitimyytti on niin vahva. Minulla muuten samanlaista syylliistymistä, kun olen vaikka pari iltaa peräkkäin harrastuksissa/luottamushommissa tai vaikka työmatkalla. Keksin miehelle jotain palkintovapaata tms. Vaikka mies sanoo, että ei sellaista tarvitse. Hyvänä verrokkina meilläkin naapuriperhe, jossa mies käy toisella paikkakunnalla töissä ja on vielä mukana kunnallispolitiikassa. Ei kukaan ihmettele heidän järjestelyitään.

Koska tuo kuvio on ollut aikojen alusta sama! Miehet olivat poissa kotoa metsästämässä sapuskaa perheelleen ja naiset pysyttelivät reviirillänsä keräilemässä.

se on tullut huomattua että asenteet on todella outoja tälläisissä asioissa.
omakohtaista kokemusta löytyy yllinkyllin, ja kun sitten keskustelu kärjistyy niin se viimeinen perustelu tuomitsemiselle on: koska olet äiti

äiti ei tarvitse niin paljoa unta, äidin pitäisi tehdä NORMAALIA työtä ja työ aikaa, äiti on itse lapset halunnut joten siksi äiti joustaa jne

No mun on ainakin sitä vaikeampi ymmärtää siksi etten itse vois olla niin paljon erossa lapsista kuin mun mies, joka tekee reissuhommia eli 2-3 yötä on pois viikossa. Mut en sitä tuomitse..

Tuo on kyllä rasittavaa. Serkkuni kävi kerran viikossa päivän töissä toisessa kaupungissa heidän lapsen ollessa n 8kk. Tällöin koko suku päivitteli ja ihmetteli, että miten voi tuolla tavalla ajatella vain itseään ja hylätä lapsensa noin (isänsä hoitoon).

Tuo on tosi valitettavaa ja totta. Itse teen normaalia 7-16 päivää mutta satunnaisesti käyn myös työmatkoilla (2-3pvä/kk) ja kaiken huipuksi tienaan tuntuvasti enemmän kuin mieheni. Mieheni on taas tehnyt jo pitkään 20-30h/vko ja näin ollen toki enemmän vastuussa lapsistakin. Pärjämme näillä tuloilla oikein oivasti ja vapaa-aikaa jää rutkasti.

Mutta ei - appiukko pomppii seinille kun "mieheni on niin alistettu". Herranjestas - joutuu ihan olemaan omien lastensa kanssa ja "pakotettu" tekemään lyhyempää viikkoa kun vaimo on kylmä uratykki. Että tuo riepoo josku oikein urakalla. Miks ihmeessä mä en voisi tehdä sitä täyttä viikkoa kun kerta tienaankin enemmän ja näin mahdollista sen että mies voi olla kotona? Kun vielä kaiken huipuks asutaan maalla ja meillä riittää kotonakin sitä tekemistä ja mies nyt vaan on osassa niistä hommista näppärämpi?

[QUOTE="Mona";25810884]No mun on ainakin sitä vaikeampi ymmärtää siksi etten itse vois olla niin paljon erossa lapsista kuin mun mies, joka tekee reissuhommia eli 2-3 yötä on pois viikossa. Mut en sitä tuomitse..[/QUOTE]

Minä lyön vetoa että kaikkien reissutöitä tekevien äitien omatuntoa soimaa ja heidän elämänsä ei ole helppoa, vähiten ulkopuolisen paineen takia. Miksi sinun miehestäsi ei tunnu pahalta olla noin paljon poissa? Oletko sinä hänelle nyreissäsi poissaolemisesta? Saako miehesi lepäillä reissun päälle? Voisiko miehesi hoitaa lapsia jos sinä tekisit reissutyötä? Miksi äiti ei voi tehdä samoja valintoja kuin isä?

Alkuperäinen kirjoittaja älä muuta sano;25810909:
Tuo on tosi valitettavaa ja totta. Itse teen normaalia 7-16 päivää mutta satunnaisesti käyn myös työmatkoilla (2-3pvä/kk) ja kaiken huipuksi tienaan tuntuvasti enemmän kuin mieheni. Mieheni on taas tehnyt jo pitkään 20-30h/vko ja näin ollen toki enemmän vastuussa lapsistakin. Pärjämme näillä tuloilla oikein oivasti ja vapaa-aikaa jää rutkasti.

Mutta ei - appiukko pomppii seinille kun "mieheni on niin alistettu". Herranjestas - joutuu ihan olemaan omien lastensa kanssa ja "pakotettu" tekemään lyhyempää viikkoa kun vaimo on kylmä uratykki. Että tuo riepoo josku oikein urakalla. Miks ihmeessä mä en voisi tehdä sitä täyttä viikkoa kun kerta tienaankin enemmän ja näin mahdollista sen että mies voi olla kotona? Kun vielä kaiken huipuks asutaan maalla ja meillä riittää kotonakin sitä tekemistä ja mies nyt vaan on osassa niistä hommista näppärämpi?

No appiukkosi käytös on outoa. Sullahan on ihan normityö.

Monesti nämä reissuäidit tekevät itse itselleen sen vankilan, mies on ihan tyytyväinen tilanteeseen, mutta äiti kokee että mies kärsii. Tästä syystä sitten äiti haluaa että isä tekee omia juttuja ja viettää lapsivapaata, kun taas äiti näivettyy taakan alla, kun ei koskaan itse saa levätä. Tai jos saa niin liian harvoin. Äiti itse kokee epäonnistuvansa monella osa-alueella vain koska työkin vie häneltä normaalia enemmän esim. ilta- ja yötunteja kotona. Ulkopuoliset arvostelevat selän takana sitten sitä äidin julmuutta ja kokevat että mies kärsii ja nainen vain menee menojaan. Vaikka esim. viihteellä nainen ei kävisi juuri koskaan koska kaikki omat vapaahetket ovat pois lapsilta. Ja mieheltä. Kuinka pitkään tuollaista jaksaa? Mitä pitäisi tehdä?

[QUOTE="Scania";25810923]Minä lyön vetoa että kaikkien reissutöitä tekevien äitien omatuntoa soimaa ja heidän elämänsä ei ole helppoa, vähiten ulkopuolisen paineen takia. Miksi sinun miehestäsi ei tunnu pahalta olla noin paljon poissa? Oletko sinä hänelle nyreissäsi poissaolemisesta? Saako miehesi lepäillä reissun päälle? Voisiko miehesi hoitaa lapsia jos sinä tekisit reissutyötä? Miksi äiti ei voi tehdä samoja valintoja kuin isä?[/QUOTE]

Toki miehellä on ikävä erityisesti lapsia, mutta tykkää tehdä tuota reissutyötä. En mä halua olla esteenä miehen työlle, vaikken itse haluaisikaan sellaista tehdä. Toki saa levätä jos on erityisen rankka reissu takana, mutta ei yleensä halua levätä kun on kuitenkin saanut nukku yöt hyvin ja illat lepällä hotellissa jos ei ole iltatilaisuuksia. Ei meillä kumpikaan ihmeempiä lepäile kun lapset on hereillä. Mies ei haluaisi olla koti-isä.

Niin ja on mullakin joitain satunnaisia työmatkoja eikä kukaan niitä ihmettele. Mä koin että ap tarkoitti just sellasta että äiti tekee kunnollisa reissutyötä eikä mitään normipäivää, niinkuin joillain vastaajilla. Ja tok äiti saa tehdä reissutyötä, niin kuin sanoin en tuomitse. Mutta kun itse olen tätä reissutyötä katsellut vierestä monta vuotta, en itse vaan pystyisi olla niin paljon lasten luota pois.

Reissutyöksi lasketaan sellaiset työt joissa kotoa ollaan poissa yhtäjaksoisesti yli vuorokausi säännöllisesti. Esim. kerran viikkoon + normaalit työajat.

Joo tämä kaksinaismoralismi on yksi asioita, jotka ärsyttävät minua eniten. Naista yleensäkin kasvatetaan vastuuntuntoiseksi huolehtijaksi koko elämänsä ja häntä syyllistetään jos joskus kehtaa tehdä jotakin poiketen tästä kaavata, eihän nyt mitään omia valintoja pidä tekemän. Sitten se menee monesti siihen, että äijät lösöttää sohvalla ja naureskelee takakireille ämmille...

Itse koitan ainakin omassa lastenkasvatuksessani muistaa että vastuuta ja vapautta molemmille sukupuolille ja omia unelmiaan saa seurata. Harmin paikka vaan muu maailma ei välttämättä ole kanssani samaa mieltä ja siinä onkin hommaa pönkittää lasten itsetuntoa niin, että eivät ala turhaan elämäänsä pilaamaan muita miellyttääkseen.

[QUOTE="Mona";25810935]No appiukkosi käytös on outoa. Sullahan on ihan normityö.[/QUOTE]
normityö - joo. Mutta silti tuntuu olevan ihan liikaa kun minä - NAINEN, tienaan enemmän ja teen täyttä työpäivää. Kun taas hänen poikansa JOUTUU olemaan lasten kanssa "vapaapäivinä" (työajanlyhennys vapaat) ja ihan kuulkaa vaikka tekemään lapsille ruokaa, pesemään pyykkiä jnejne.

Asenteet on todella tiukassa tässä.

[QUOTE="vieras";25811245]Kuka syyllistää anoppiko miniöitään? Kannattaa jättää omaan arvoonsa :D[/QUOTE]

No tässä tuntemassani tapauksessa äiti itse, koska esim. ystäviltä tulee kommentteja leikin varjolla; "Sano sille pomolles että menee ite", mieheltä tulee kommenttia lasten kiukutellessa; "Tee enemmän reissuhommia", appiukolta " Taasko sinä oot reissussa, ootko sinä ikinä kotona", kannustavaksi tarkoitetut kommentit; "Nauti kun saat yön olla hotellissa eikä tarvii olla lasten kanssa" jnejne.

Parhaita on kotiäiti-ystävien piikit, jotka hienosti verhotaan ajattelemattomaan keskusteluun; "Lapset ovat niin pienen hetken pieniä, että jään kyllä vielä kahdeksi vuodeksi kotiin" "Mun ajatusmaailmaan ei mahdu alle 3-vuotias päivähoidossa" "Kiva jos tykkäät töistä, mutta MINÄ en ainakaan vois tolleen tehdä reissua, mieluumin oon nyt kotona" jnejne.

Joo tämä kaksinaismoralismi on yksi asioita, jotka ärsyttävät minua eniten. Naista yleensäkin kasvatetaan vastuuntuntoiseksi huolehtijaksi koko elämänsä ja häntä syyllistetään jos joskus kehtaa tehdä jotakin poiketen tästä kaavata, eihän nyt mitään omia valintoja pidä tekemän. Sitten se menee monesti siihen, että äijät lösöttää sohvalla ja naureskelee takakireille ämmille...

Itse koitan ainakin omassa lastenkasvatuksessani muistaa että vastuuta ja vapautta molemmille sukupuolille ja omia unelmiaan saa seurata. Harmin paikka vaan muu maailma ei välttämättä ole kanssani samaa mieltä ja siinä onkin hommaa pönkittää lasten itsetuntoa niin, että eivät ala turhaan elämäänsä pilaamaan muita miellyttääkseen.

Peesi - ja kun tämä olisikin linjaa "miehet sorsii naisia". Mutta kun ne naiset on etunenässä arvostelemassa. Heidät on aivopesty maailmaan jossa "minä en ainakaan voi olla erossa lapsesta yhtä yötä"... Mä veikkaan että voisivat, ihan siinä missä moni mieskin. Ja salaa moni ehkä haaveileenkin siitä - mutta kun se niin iskostettu että olet "huono äiti jos haluat olla yön erossa lapsesta työn vuoksi". Sitä kun on alettu sinulle jauhaa jo pienestä lähtien "kun oma äitikään ei voinnut olla erossa" niin mitä muuta voi olettaa?

Onneks nykyään moni mies on tässä kohtaa aktiivinen ja haluaa ottaa enemmän roolia perheessä ja sitä kautta mahdollistaa äidillekin vapautta.

[QUOTE="Scania";25811436]Parhaita on kotiäiti-ystävien piikit, jotka hienosti verhotaan ajattelemattomaan keskusteluun; "Lapset ovat niin pienen hetken pieniä, että jään kyllä vielä kahdeksi vuodeksi kotiin" "Mun ajatusmaailmaan ei mahdu alle 3-vuotias päivähoidossa" "Kiva jos tykkäät töistä, mutta MINÄ en ainakaan vois tolleen tehdä reissua, mieluumin oon nyt kotona" jnejne.[/QUOTE]

Ystävät eivät piikittele toisiaan... mitä tuollaisesta ystävyydestä saa? Pahan mielen?

[QUOTE="vieras";25811446]Ystävät eivät piikittele toisiaan... mitä tuollaisesta ystävyydestä saa? Pahan mielen?[/QUOTE]

Ilmeisesti nämä ystävät ainakin saavat hyvän mielen ja tuntevat olevansa kamalan hyviä ja hienoja äitejä kun ovat siellä kotona. Toisin kuin kylmä uraäiti jonka ei olisi heidän mielestään pitänyt lisääntyä lainkaan. Vaikka todellisuudessa uraäidillä harvemmin niitä todellisia vapaapäiviä/iltoja omiin harrastuksiin löytyy. Kun ei se kiltin huoletsijan rooli niin vain tipahda harteilta.

Kotiäidithän voivat rauhassa pitää lapsivapaitaan hyvällä omatunnolla koska ovat muuten 24/7 paikalla.

Peesi - ja kun tämä olisikin linjaa "miehet sorsii naisia". Mutta kun ne naiset on etunenässä arvostelemassa. Heidät on aivopesty maailmaan jossa "minä en ainakaan voi olla erossa lapsesta yhtä yötä"... Mä veikkaan että voisivat, ihan siinä missä moni mieskin. Ja salaa moni ehkä haaveileenkin siitä - mutta kun se niin iskostettu että olet "huono äiti jos haluat olla yön erossa lapsesta työn vuoksi". Sitä kun on alettu sinulle jauhaa jo pienestä lähtien "kun oma äitikään ei voinnut olla erossa" niin mitä muuta voi olettaa?

Onneks nykyään moni mies on tässä kohtaa aktiivinen ja haluaa ottaa enemmän roolia perheessä ja sitä kautta mahdollistaa äidillekin vapautta.
Joo näinhän se on, että ei sukupuolten välisiä tasa-arvo-ongelmia mitenkään aiheuta vain se toinen sukupuoli, vaan syntyneestä tilanteesta pidetään kynsin ja hampain kiinni oman sukupuolen toimesta. Miehillä on se oma miehisyysmyyttinsä. Pitää olla kova ja menestynyt mies, ei mikään herkkis. Se mahtaa olla joillekin helvetin raskas taakka kannettavaksi myös.

Nykyajan perheenisät on kyllä aivan ihana muutos, enemmän ja enemmän miehetkin peuhaa niiden lasten kanssa, työntelevät vaunuja ja vaihtelevat vaippoja. Eivätkä ole vain "tien päällä tienaamassa leipää" sillä välin kun äiti ja lapset hoitaa sen perheen leikkimisen kotosalla. Tärkeintähän se olisikin, että siinä omassa parisuhteessa ja perheessä ne asiat saadaan sovittua hyvin, ei ole ihme jos reissaavaa äitiä stressaa jos puolisokin kuittailee.

[QUOTE="Scania";25811478]Ilmeisesti nämä ystävät ainakin saavat hyvän mielen ja tuntevat olevansa kamalan hyviä ja hienoja äitejä kun ovat siellä kotona. Toisin kuin kylmä uraäiti jonka ei olisi heidän mielestään pitänyt lisääntyä lainkaan. Vaikka todellisuudessa uraäidillä harvemmin niitä todellisia vapaapäiviä/iltoja omiin harrastuksiin löytyy. Kun ei se kiltin huoletsijan rooli niin vain tipahda harteilta.

Kotiäidithän voivat rauhassa pitää lapsivapaitaan hyvällä omatunnolla koska ovat muuten 24/7 paikalla.[/QUOTE]

Ihmiset, joilla on tarve piikitellä muita eivät ole oikein varmoja omista valinnoistaan (usein huono itsetunto)... joko en viettäisi ko. tyyppien kanssa aikaani tai sitten hymy suupilessä antaisin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos emäntien jupinat.

Tai aloittaisin hehkutuksen miten hienoa on, kun he ehtivät lasten kanssa ulos sekä aamu- että iltapäivisin, askartelevat päivittäin, lukevat satuja päivät pitkät ja ennen kaikkea syövät terveellistä kotiruokaa... monen kotona hoidettavan lapsen arki ei vain ole oikeasti ihan tuollainen :D

Yhteistyössä