Äidit ohoi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmettelijä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmettelijä

Vieras
Luin eilen uutta Kaks Plus -lehteä ja siinä oli juttua siitä, minkä ikäisenä lapsi on jätetty hoitoon. Silmiin pisti kovasti se, että useampi lukija oli kommentoinut asiaa kuinka hän on jättänyt lapsen isän hoitoon x vanhana y pitkäksi ajaksi. Häh? Onko se hoitoon jättämistä että lapsen toinen vanhempi hoitaa lasta? WTF? Täällä palstalla on ollut muitakin keskusteluita aiheesta tasa-arvo vanhempien kesken ja kommentteja vaikkapa siitä kuinka äidit eivät ymmärrä teknisistä asioista kuten isät jne. Tämäkö on sitä nykypäivän tasa-arvoa? Koetteko te muut että jätätte lapsen "hoitoon" kun hän jää isänsä kanssa kotiin kun itse menette vaikkapa ostoksille, jumppaan tai työasioita hoitamaan?

Alkuperäinen kirjoittaja siispäs;10291117:
2 plus ei ole aikani arvoinen.

Joo, mä olen lueskellut näitä kaikkia vauva-aiheisia lehtiä satunnaisesti viime aikoina ja todennut ihan samaa. Tuntuu että kaikki on jotenkin yhtä lässytystä ja silloinkin kun puhutaan "ongelmista" niin ne ongelmat on just tyyliin että mitä tehdä kun meidän Nico-Petteri ei suostu syömään puuroa niin paljon kuin neuvolan ohjeissa sanotaan.... Oi kun olisikin joku asiallisella otteella kirjoitettu, todellisiin "ongelmiin" ja oikeaan elämään keskittyvä lehti vauva/lapsiperheille, mä tilaisin sen heti!

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä;10291104:
Silmiin pisti kovasti se, että useampi lukija oli kommentoinut asiaa kuinka hän on jättänyt lapsen isän hoitoon x vanhana y pitkäksi ajaksi. Häh? Onko se hoitoon jättämistä että lapsen toinen vanhempi hoitaa lasta? WTF?

Ihan samaa ajattelin minäkin juttua lukiessa. En todellakaan laske sitä hoitoon jättämiseksi kun lasta hoitaa isä. Itse lähdin ensimmäisen kerran käymään lyhyellä ostosreissulla kun lapsi oli 8 päivää vanha. Vauva jäi siis isänsä kanssa kahden. Ei edes silloin tullut mieleen, että voi kamala, miten ne nyt pärjää. Olen aina luottanut 100% mieheni taitoon isänä. Alussa luotin melkein enemmän hänen vauvahoitotaitoihinsa kuin omiini :)

Jutusta tuli jotenkin sellainen olo, että se kaupassa ja kampaajallakin käynti on jotenkin tosi dramaattista ja ennenkuulumatonta. Että äiti nyt menee yksin ja jättää lapsensa. Ja vielä isälleen. Hui. Sen myönnän, että kun vauva oli ekaa kerta hoidossa tätillänsä ja sitten ukillansa, niin jännitti. Mutta enää ei jännitä sekään kun olen huomannut että pärjäävät hyvin.

Mutta tuohon samaiseen kaksplussan jutun asenteeseen törmäsin viimeksi viime viikonloppuna eräissä juhlissa, missä olin ilman miestäni. Lapsi ja mies siis olivat kotona kaksin. Eräs vieras tuli kysymään minulta oikein uteliaasti, että jännittääkö kun lapsi ja isä ovat kahdestaan kotona. Että olenko vielä ollut paljon ilman lasta liikenteessä. Olin ihan äimistynyt. Lapseni on 1 v ja ei, en todellakaan jännitä miten lapsi ja isä pärjäävät. Ja kyllä, todellakin olen ollut aikaisemminkin liikenteessä ilman lasta.

Nuo vauva- ja perheaiheiset lehdet ovat järkyttävän kamalia. Odotusaikana podin syyllisyyttä, kun en osannut olla lehtien kuvailema kaunis, odotuksen onnea hehkuva, söpöä masuliaan sivelevä, jatkuvasti vauveliaan ajatteleva tuleva äityliini. Sittemmin olen syyllistynyt kaikesta vauvanhoidosta lasten kasvatukseen ja ruuan valmistukseen. Kaikki on jotenkin niin yli vietyä ja yksisilmäistä noissa lehdissä. Okei, ne ovat viihdelehtiä vähän niin kuin joku sisustuslehti: ei kenenkään koti näytä oikeasti siltä kuin sisustuslehdissä. Mutta kuitenkin. Nykyään olen päättänyt, etten kyseisiä kökkölehtiä avaa edes neuvolan odotustilassa.

Tilaan lehteä ja myös tuo juttu oikeesti ärsytti! Jotenkin tuo Kaks Plus menee huonompaan suuntaan koko ajan... samoja juttuja lehdestä toiseen...
Lässynlässyn-äidit pääsee ottamaan kunnolla noista lehdistä nyt mallia.

No mun mielestä samaan kategoriaan kuuluu myös ne äitien "syyllistäminen" harrastuksista ym. Aina ihmetellään kuinka ÄITI voi jättää lapsensa lomareissuiksi tai ylipäätään viedä lapsen hoitoon. Isien elämän muuttumisesta tai muuttumattomuudesta ei koskaan puhuta.

Yhteistyössä