äidinmaito ja korvike

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja henna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

henna

Vieras
Onko väärin antaa korviketta välillä vaikka olen tässä ihan pelkästään täysimettänyt, vauva 1kk. Meillä on pikkuinen syönyt tunnin kahden välein yölläkin:) luin jostakin että jollain vauvalla ei oikein täyttynyt kunnolla maha äidinmaidosta, vauva oli koko ajan nälkäinen ja kun sille oli annettu korviketta se nukkui 3-4h pätkän??voiko se vaikuttaa asiaan? Ajattelin kokeilla joskus antaa ennen nukkumaan menoa, että saisin nukuttua edes kerran hieman pidempään!
Mulle tulee kylä heti ""huonon"" äidin olo kun ajattelen asiaa:)

Saan varmaan kaikki täysimettävät äidit niskaani, mutta...
meillä annettiin lisämaitoa heti syntymästä lähtien ja meillä ainakin toimi hyvin. Imetin silti 4kk asti, toisina päivinä enemmän ja toisina vähemman. Yöt helpottuivat jo sillä, että isäkin pystyi välillä tarvittaessa ruokkimaan, ja näin äitikin sai välillä vetää unta kuulaan kunnolla.
Onhan se riski olemassa, että kun pulloon tottuu, niin sitten ei rinnasta enää maistu. Me vältyttiin tuolta, molemmat tavat onnistuivat.

Tämä oli meidän systeemi, ja oikein onnistuneesti.

Riskillä minäkin vastaan...
Jos haluat turvata 100 % imettämisen, niin pulloon ei kannata koskea. Mutta, itse olen sitä mieltä, että joskus 100 % imettämisestä tulee äidille taakka. Imetin lastani tosi usein eli varmaan tunnin ja kahden välein päivällä ja yöllä. En uskaltanut antaa pulloa ja poika heräili usein nälkäänsä.
Ainahan puhutaan tiheänimun kausista ja varmaan sinulle joku siitä mainitseekin. Voi olla, että lapsesi imee tiheästi tilaakseen lisää maitoa, mutta työlästä on imettää tunnin välein. sinun on saatava nukkuakin, jotta jaksat hoitaa täysipainoisesti lastasi.

Minun lapsellani oli tiheänimun kausi puoli vuotta, joten minun olisi kannattanut antaa enemmän pullosta. Poika oppi vasta seitsemän kuukauden ikäisenä nukkumaan kohtuullisesti, kun alkoi saamaan kunnolla evästä eli viisi ateriaa päivässä.

harvoin varmaan tapahtuu niin, että kun lapsi saa kerran tai kaksi päivässä maitoa pullosta niin hylkää rinnan kokonaan.

no jos todellakin haluat kerran nukkua pidempään, niin en näe kokeilussa mitään pahaa. Vauvasi on kuitenkin vielä kovin pieni, ja saattaa piankin alkaa nukkua paremmin. Sen sijaan päivittäistä pullon antoa en kyllä kovasti suosittele, jos vauva kasvaa hyvin muuten, heräilyistä huolimatta. Mutta jo yksikin läpi nukuttu yö tekee ihmeitä!

Nostelen tällaista ikivanhaa ketjua kyselläkseni samaa kuin ap...
eli uskaltaisinko antaa korviketta? Tyttö pian neljä viikkoa ja jatkuvasti rinnalla ja känisee ja itkee päivät ja yöt. Ihan kuin olisi nälkäinen? Haluaisin kovasti täysimettää, mutta alkaa väsymys tuntua ja itse itken päivät hermostuksissani kun tyttö ei nuku koskaan ja vaikuttaa tosi kärttyiseltä koko ajan.
Voi hyvin olla, että syy on jossain muussa kuin siinä etteikö saisi tarpeeksi ruokaa, mutta tässä tilanteessa haluaisin kokeilla kaikkea. Tähän mennessä on siis saanut vain ja ainoastaan rintamaitoa. Aiheuttaisikohan korvike ilmavaivoja vai voiko ilmankin säästyä? Olen kuullut, että helposti aiheuttaa.
Kaksiviikkois neuvolassa tyttö oli saanut painoa juuri ja juuri alakäyrille eli siinä mielessä voisi ollakin niin, ettei saa tarpeeksi ruokaa? Tyttö ei pulauta koskaan. Neuvolasta käskivät odotella seuraavaa käyntiä - ensi maanantaina - ja katsotaan sitten uudestaan tuota painoasiaa. en jaksaisi edes sinne asti odotella... mies lähtee työmatkalle ja sitten valvon päivät ja yöt yksin vauvan kanssa. Ahdistaa.
Mielipiteitä? Vinkkejä?

Meillä on annettu joka ilta alusta asti korviketta "täysimetyksesn" ohella, juuri siksi että nukkuis edes hiukka pidempään yhden jakson. Välillä kokeiltiin olla ilman, mutta palattiin taas käytäntöön. Avent-pullolla se onnistuu. Lapsi on silti aina enemmän tykännyt tissistä. Mun mielestä pulloruokintaa ei pidä pelätä, ongelma voi tulla siitäkin kun lapsi ei sitten myöhemmin suostu ottamaan pulloa ollenkaan kun pitäisi.

Vielä piti kysyä... että kuinkahan paljon sitä korviketta sitten antaisin? En yhtään tiedä kuinka paljon vauvani syö! Olen yrittänyt pari kertaa pumpata tarkkaillakseni maitomääriä, mutta pumppaus ei minulta onnistu - käytössä Avent Isis. Maito ei ala herumaan ilman vauvaa... ja vauva toisella rinnalla ei onnistu sekään, kun syö yleensä kaksi rintaa kerralla. Vauva on siis ihan just 4 vkoa. Kaksi viikkoisena painoi 3350g.

Meillä on kans annettu alusta asti illan viimeisellä syötöllä maitoa rinnan lisäksi pullosta (Avent). Tyttö syö ennen "yöunia" klo19 sekä klo21 ja tuolle viimeiselle syötölle ei ilmeisesti aina ehdi erittyä tarpeeksi maitoa. Useimmiten tyttö syö tuttipullosta 20-60ml, ei siis paljon, mutta sitäkin joutuisi nyhtämään rinnasta kauan.. Ainakin meillä alkuaikojen huuto johtui juuri vähäisestä rintamaidon määrästä sekä liian tiheästä syöttämisestä (vauvan maha ei saanut koskaan levätä kun koko ajan joutui syömään->ilmavaivoja). Tyttö tykkää enemmän rinnasta, eikä ole sitä hyljännyt. Positiivista on myös ollut se, että vauvaa ovat voineet hoitaa muutkin syöttöjenkin yli ja nyt kiinteisiin ruokiin peruna-porkkanavellien kautta siirryttäessä ei ole tarvinnut opetella erikseen pullosta syöntiä.

Vielä lisäys: syötä molemmat rinnat, voit jopa koettaa syöttää toiseenkin otteeseen, ja sitten anna pullosta niin paljon kuin lapsi haluaa juoda. Se ei pakosta ole paljonkaan, kun vauvasi on jo tyytyväinen. Meillä tosiaan muutamia kymmeniä millejä, yleensä n.40ml. Rintamaito on varmasti ehdottomasti parasta lapselle(!!!), mutta pientä armeliaisuutta rinnan antamiseen! Jos maito ei riitä, se ei riitä.

Äidinmaidon hyödyt eivät katoa mihinkään, vaikka ohessa antaisikin korviketta. Tärkeintähän on että lapsi saa äidinmaitoa päivittäin. Rintamaito on varmasti parasta lapselle, mutta en kertakaikkiaan käsitä, että mitä haittaa on jos ohessa tarjoaa korvikettakin??

Minä halusin olla "hyvä" äiti ja imetin lastani täysin ensimmäiset 3 kk. Tissillä neiti roikkui aika tiuhaan, öisin kuitenkin vain pari kertaa, kun oli ihan naatti ja tarvitsi unta (nukkui todella vähän päivällä). Jossain vaiheessa elämäni kuitenkin meni sellaiseksi, että olin linnoittautunut sohvalle tuijottamaan iänikuisia iltapäiväsarjoja tv:stä lapsi rinnallani, aina välillä vain vaihdettiin tissiä. Jos tissin otti suusta pois, tuli iso parku ja kitinä. Aivotoimintani seisahtui liian monen Dr. Philin näkemisen ansiosta, ja itse olin turhaantunut, kun en päässyt kouluttamaan koiraani, en saanut siivottua tai tehtyä kotihommia, en päässyt edes kauppaan saatika muualle, missä olisin nähnyt ihmisiä.. Aloin antaa lisämaitoa ensin iltapäivällä, jotta pääsisin siitä sohvalta pois, ja se auttoi. Pian pullo "levisi" myös iltaan, kun tissini olivat ihan tyhjät ansaitusta iltapäivätauosta huolimatta. Näillä kahdella pullolla mentiin nelikuiseksi - kunnes tyttöni itse ja minulta kysymättä päätti, että meillä syödään vain ja ainoastaan pulloa. Auts, se sattui todella kovasti! ;) Mutta olen nyt jälkikäteen vain tyytyväinen, että tyttö ainakin sen ajan sai äidinmaitoa ja vasta-aineita. Ja itse sain liikkumatilaa ja aikaa itselleni, kun tyttö alkoi nukkumaan päivälläkin omassa sängyssään. Eli pulloa vain, jos maitoa ei kertakaikkiaan ole tarpeeksi tai imetys tuntuu raskaalta. Turha siitä on huonoa omaatuntoa potea - pääasia, että lapsella JA äidillä on hyvä olla!

Hyvä äiti voi olla muutenkin kuin imettämällä itsensä väsyksiin. Meillä oli koko vauva-ajan käytössä myös tuttipullo, joko omalla maidolla täytettynä tai korvikkeella. Illalla ennen nukkumaanmenoa annoin lähes aina korviketta (lapsi ei koskaan nukkunut rinnalle) ja sen voimalla lapsi nukkuikin jo heti vauvasta lähes täydet unet.

Tiedän tasan tarkkaan miltä tuntuu antaa ekaa kertaa korviketta vauvalle. Kätilöopistolta jäi sellainen olo että on todella huono äiti jos imetys ei onnistu tai maito ei riitä. Korvikkeesta puhuttiin kuin se olisi myrkkyä. Kun Ronja oli tasan kuukauden, päätin karistaa tuon "ikävän peikon" pois mielestäni ja annoin sitä peloteltua korviketta. Hyvin upposi, ei aiheuttanut vatsavaivoja eikä mitään muutakaan. Kuukauden ikäisenä Ronja söi kerralla pullosta (siis niillä kerroilla kun en ollenkaan imettänyt) 70-100ml.

Meillä tosin on se ero, että Ronja ei oppinut imemään tissistä, syynä pieni suu/iso nänni. Nyt Ronja on reilut 2,5kk ja osaa hieman paremmin imeä, väärä ote on kuitenkin koska nännit tulee tosi kipeiksi. Meillä syöminen tapahtuu siis pääosin pullosta. Pumppasin ensin viikon Ainun käsipumpulla, sit hartiat ja selkä sano poks ja ostin Ainun sähköpumpun. Se hajosi ahkeran käytön jälkeen (2kk) viime viikolla ja ostin Avent Isis Iq-sähköpumpun, joka on aivan loistava! Pumppaan 5-6 kertaa päivässä ja maito riittää mukavasti, olen "joutunut" antamaan Tuttelia vain 2dl reilun viikon välein.

Pullosyötön ansiosta Ronja nukkui kuukauden ikäisestä 4-5 tunnin yöunia ja vähitellen yöunien pituus on kasvanut nykyiseen 9-10 tuntiin. Tyttö kasvaa hyvin, on iloinen ja hyvinvoiva (samoin äiti, tosin äiti ei kasva ;)), suosittelen iltatankkauksia siis muillekin. Sekin mukava on että isi pääsee mukaan syöttöhommeleihin ja saahan siinäkin tankattua läheisyyttä. (Imetän 1-2 kertaa päivässä, on ihana juttu sekä vauvalle että äitille.)

Meillä on Aventin "koliikkipulloja" eli niitä kaikkein hitaampia. Silti tuntuu että menee vain muutama minuutti kun pullo on tyhjä! Ainun pulloista juominen menee ainakin meillä paljon hitaammin eli nälkäkeskus tajuaa aiemmin että maha on täysi. Ehkä makuasia, meillä käytetään molempia.

Pienen vauvan kuuluukin olla rinnalla usein, ja kahden tunnin välein ei edes ole usein! Korvike sulaa huonommin eli hitaammin, ja siksi vauva on sillä pidempään kylläinen.

Tiedän kyllä, miltä unen puute tuntuu, oma vauvani heräsi ekat 4 kk joka yö n. 1,5 h välein, joten oman unesi vuoksi voit antaa yhtenä tai kahtena yönä/iltana korviketta (mieluusti hörppyyttämällä), jotta saat vähän univelkaa pois.

Mutta muuten suosittelen pysymään äidinmaidossa ja tiheissä imetyksissä. Äidinmaidon lukuisista eduista voit lukea imetystulikistan sivuilta.

Ei ole väärin antaa korviketta. Se ei tee meistä kenestäkään sen huonompaa äitiä. Toisilla on mahollista istua koko ajan tissi suussa, kaikilla ei. Meilläkin eskioinen vaatii oman aikansa, ettei kyllä ihan kaikkea aikaa voi vaan vauvalle antaa. Esikoinen oli ilman korvikkeita, eikä niitä sitte hyväksynykkään. 11 kuukautta imetin, eikä poika ollu koskaan hoidossa. Oli kerran, mutta ei syöny tippaakaan sinä aikana joten se siitä. Pullokaan ei kelvannu, joten imettämisen jälkeen aloteltiin maitotuotteet kalkinsaannin turvaamiseks. Meillä ku ei sitte uponnu vellitkään, koska on korvikepohjasia :( Kannattaa siis ainaki totuttaa siihen korvikkeen makuun ja pulloon.

Meillä vauva täyttää kohta 4 kuukautta ja edelleen silloin tällöin on aikoja, jolloin vauva syö kahden tunnin tai jopa tunnin välein. Onneksi noita ei kamalan usein ole, mutta toistaiseksi minä olen jaksanut mennä ihan täysimetyksellä. Toki ollaan otettu maitoa pumpulla talteen, jotta en ihan kiinni vauvassa olisi. Tarkoitus olisi jatkaa vielä kuukauden ainakin ihan täysimetyksellä.

Itse koen niin, etten omaa elämääni helpottaakseni anna vauvalle korviketta, toinen asia on sitten se, että jos oma maito ei vauvalle riitä. Äidinmaidon edut on kumminkin korvikkeeseen verrattuna sellaiset, että haluan mieluummin antaa maidon omasta takaa, ja meidän vatsavaivainen vauva ei varmaan yhtäkkiä edes korviketta kestäisi. Lisäksi mulla on omat henkilökohtaiset terveydelliset syyt, joiden vuoksi tahdon imettää ja pitkään.

Yhteistyössä